Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1611 ggr
Kasp
2017-03-25 23:04

Vilken olja är bäst att steka i?

Blir helt snurrig av alla råd om vad som är bäst, på vissa sidorna står det ex att man får cancer av att steka i vegetabiliska oljor och på andra ställen står det att det skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar. Vilken olja är bäst att steka i? Av vad jag förstått så är det antingen varmpressad raps- eller olivolja. Vilken är bäst? Vilken innehåller mest omega 3? Vad steker ni i?

Annons:
Honestyisdead
2017-03-25 23:11
#1

Rapsolja föredrar jag.  Det tål hög värme och smakar inget. Olivolja däremot smakar.

Fast jag föredrar en blandning med smör.

OlgaMaria
2017-03-26 09:49
#2

Kokosolja är säkerligen bäst att steka i, men rapsolja använder jag mest till stekning om jag inte använder smör. Olivolja lämpar sig inte till stekning - det har jag till salladsdressing t ex.

De flesta andra vegetabiliska oljor ska undvikas då de är instabila (härsknar) och innehåller mycket omega 6. Att de skulle skydda mot hjärtsjukdom baseras på att de innehåller mindre mättade fetter men det är helt ovetenskapligt att mättade fetter skulle vara sämre för hälsan. Det finns absolut inga bevis för det. Snarare verkar mättade fetter vara hälsosammare - vilket borde vara självklart - mättade fetter är stabila (härsknar inte så lätt) och vår egen kropp föredrar mättade fetter, hjärnan består till stor del av mättade fetter t ex.

Du behöver inte vara rädd för mättat fett. Det du ska undvika om du vill värna om din hälsa är socker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kasp
2017-03-26 10:17
#3

Tack tack. Då kom nästa fråga.. är vanrmpressad bäst till matlagning eftersom den ändå kommer hettas upp? Ska man välja jungfruolja? Vad är det förresten? Innehåller rapsolja bra omega 3?

Honestyisdead
2017-03-26 10:27
#4

Jungfruolja är från första pressningen. Rapsolja innehåller omega 6 också.

Kasp
2017-03-26 23:26
#5

Vad borde jag välja? Varmressad? Kallpressade? Extra virgin (jungfru)?

OlgaMaria
2017-03-27 09:26
#6

Varmpressad rapsolja till stekning. Kallpressade oljor till sallader t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
DesK
2017-03-27 19:30
#7

Neutral kokosolja är den olja som tål värme bäst, så därför är den bra att steka i. Jungfruolja och kallpressade oljor är bara bra som salladsolja. Vi använder mest kokosolja, olivolja och smör.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ManU77
2017-05-08 18:03
#8

Inga oljor med höga halter omättade fetter, som t ex raps- och olivolja, lämpar sig att steka i. Bäst är mättade fetter som kokosolja och animaliska fetter.

vallhund
2017-05-11 20:50
#9

Jag använder olivolja till vegetabilier o smör till animalier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: