Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 1618 ggr
getflikkan
9/9/17, 5:09 PM

hur mycket är okej att dricka per dag?

Hej! Jag har försökt googla på detta men det står så mycket olika. Vet inte om jag är på rätt sajt men försöker iaf. 

Jag läser distans på universitetet och förut satt jag hemma och smååt hela tiden, men nu har jag övergått till att dricka saker hela tiden (vatten, te och kaffe)..jag har nu under ett par dagar börjat skriva upp mängden dryck per dag. Saken är den, att igår kom jag upp i 5.1 liter i sin enkelhet, utan att tvinga i mig.

Hur mycket är okej att dricka per dag? Är den mängden skadlig?

Annons:
Sindri
9/9/17, 5:18 PM
#1

På tok för mycket! Du dränerar kroppen på salter och mineraler.

http://www.mabra.com/hur-mycket-vatten-ska-man-dricka-per-dag-har-ar-forskarens-svar/
http://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten

Om du måste äta eller dricka hela tiden har du nog andra problem du bör ta tag i.

papa-bear
9/9/17, 5:21 PM
#2

då kommer ju frågan, hur ofta får du gå och kissa?

som alltid med vatten, späder det ut vattenlösliga ämnen i kroppen, så det finns ju en risk att du tömmer dig på vitaminer och mineraler snabbare än du tillför dem, och då blir det ju en brist.

varför jag frågade om hur ofta du går på toaletten, är för att jag själv drack de mängderna och gick på toaletten 1 gång i timmen, dygnet runt. det visade sig att jag blivit diabetiker, och nästan direkt efter att jag börjat med insulin, återgick det till det som är normalt för mig, 2-3 liter om dagen, mer vid ansträngning, naturligtvis, toalettbesök runt 4 om dagen.

getflikkan
9/9/17, 6:52 PM
#3

jag går väääldigt ofta på toaletten då, är nästan kissnödig hela tiden så blir väl ungefär 1 gång i timmen eller mer… 

#1 det sista du skrev, om andra problem att ta tag i, vad menar du då? Det är inte att jag måste, men det är svårt för mig att fokusera/hålla energin uppe annars..

tack!

papa-bear
9/9/17, 6:58 PM
#4

har du någon du känner som har en blodsockermätare hemma, gör ett besök, eller så fort som möjligt till din hälsocentral för att kolla vad du har för värden, risken finns att det är diabetes. så kolla för säkerhets skull.

Sindri
9/10/17, 9:24 AM
#5

Det jag menar är det du skriver, att du har problem med koncentrationen. Att äta/dricka har blivit ditt sätt att hantera det, men det finns bättre sätt.
Koncentrationsproblem kan man ha av många orsaker och det är ju omöjligt att veta varför just du har det och vad som kan hjälpa dig.

Kurs i studieteknik, meditation, fysisk träning, bättre sömnvanor, terapi av något slag etc, etc.

Jag antar att du har tillgång till någon sorts studievägledare, hälsomottagning etc.Börja där och lägga fram dina problem så får du se vart det leder.

Men sluta genast dricka så mycket, när du tömmer kroppen på vitaminer och mineraler så tröttar du ut den och stressar både den och hjärnan,  och då blir dina studieresultat sämre. Att småäta är inte heller bra, det är inte fullvärdig kost du får i dig och det påverkar också hjärnan och dina studieresultat.

Eftersom du inte dricker av törst så verkar inte diabetes så troligt, men visst kan du kolla det för säkerhets skull. Du kanske skall be din vårdcentral att få göra ett hälsotest för att upptäcka om du har någon brist på vitaminer eller järnbrist eller så.

getflikkan
9/10/17, 2:20 PM
#6

Ska absolut kolla upp hur jag kan förbättra koncentrationen och dricka mindre.

tack så jättemycket allihopa!!

Annons:
tlover
9/15/17, 5:59 PM
#7

En metod för att dricka mindre är att använda mindre koppar eller glas. Själv älskar jag ju te och förr drack jag riktigt mycket. Numera dricker jag oftast teet i små koppar (vissa så små som 15ml) och kan på det sättet njuta lika mycket av teet men får inte i mig abnorma mängder

l'm back

getflikkan
10/3/17, 5:13 PM
#8

#7 bra tips! har en vattenflaska som är på 1liter och då blir Det ju otroligt lätt att dricka och att få i sig stora mängder.

Upp till toppen
Annons: