Livsstil och speciella behov

GAPS - En Överblick

2013-10-20 21:36 #0 av: Anterrabae

GAPS är ett uttryck som förekommer lite nu och då, både här inne på Kost, men även på andra sajter och forum. Vad är GAPS och är det krångligt? Modediet eller livsstil? Vad syftar den till?

Buljongingredienser


GAPS betyder Gut and Paychology Syndrome och betyder Tarm och Psykologi-syndromet. Alltså sjukdomarna och sambandet mellan den dåligt fungerande tarmen och vår psykiska hälsa. Även såklart, hela vår hälsa. 

Dieten togs fram av Dr Natasha Cambell McBride, vars son drabbades av Autism, som så många barn. Dr Natasha accepterade inte att det hela skulle vara något medfött som inte går att göra något åt och eftersom pojken dessutom hade problematisk mage så började hon att noga kolla och bokföra exakt vad pojken tålde och inte tålde. Det hon kom fram till var att hennes sons autism var kopplad till läckande tarmar och matintoleranser. När hon identifierat det, så kunde hon hjälpa sin son och efter honom, många många människor till helare liv och bättre mående genom att rena, läka och återfinna sina kroppar och sin hälsa. 


Hur funkar GAPS? 

GAPS Bygger på fyra ben, det betyder att den har fyra grundpelare för att den ska fungera. 

1) Buljong. Hemkokad, långkokad kött och benbuljong, med allt fett, slams och bråsk kvar. Detta är hemligheten. I dessa animalier, och i den gelatin som utvinns ur benen när de kokas så finns alla byggstenar för att läka och återuppbygga vår kropp, men först och främst våra tarmar. Det är buljongen som får den läckande tarmväggen att gå ihop igen. 

Buljongkok i grytan


I början när man är känslig kokar man inte buljongen så länge, och äter inte så mycket av brosk, fett, skinn och slams.. Det kan nämligen kickstarta läkningen så fort att man inte orkar med och därför mår dåligt. I takt med att magen läker och man mår bättre kommer man även att lyckas öka mängden brosk, fett och andra "slamsor". Ett förslag om man inte tycker om dessa delar är att mixa dem slätt med en liten del buljong, för att sedan blanda ner det i resten av buljongen. Smaken blir då fyllig, krämig och "gräddig". 

2) Goda tarmbakterier, och mat till dessa. När tarmväggen läcker och matsmältningen fungerar dåligt så kommer dåliga bakterier, svampar, virus och parasiter få fäste i magen. Det bästa sättet att få bukt med detta är att tillföra goda bakterier, i så många olika stammar man kan. Tillsammans med mat som dessa gillar kommer de att växa till sig och konkurrera ut de dåliga stammarna. Går det för fort, kan man drabbas av så kallad die-off, dessa är inte farliga, men obehagliga och går över. Men även här är det bättre att skynda långsamt. 

De goda tarmbakterierna finns främst i mjölksyrdade livsmedel. Tex surkål, helst egenfermenterad. Men det går att köpa färdig surkål också, det viktiga där är att köpa en sort som förvaras i kyl. Den är fortfarande levande. De som förvaras i rumstemperatur i affären är pastöriserade och därmed döda. Goda förvisso, men tillför inte de goda stammarna av probiotika vi vill ha. Alla andra typer av fermenterade, eller mjölksyrade grönsaker är också bra. Ju större variation desto bättre.

Färdigsyrad vitkål


Mjölkprodukter som är syrade är bra, men de ska syras, eller fermenteras hemma, gör det själv liksom. Först då får de lagras tillräckligt länge för att ha rätt mängd goda bakterier, och dessa har fått äta upp all den svårsmälta laktosen, som skadar tarmen. Har väljer man det man tycker bäst om, och även här är variation bra. Förslag på syrad/fermenterad mjölk och grädde att göra själv: yoghurt, filmjölk eller kefir, alla funkar givetvis både med mjölk och grädde.

Mat från steg 1 och 2 bör intas till varje måltid, för optimalt resultat.

3) Uteslut socker, fibrer och stärkelse. Det är egentligen ganska enkelt. En läckande tarmvägg klarar inte att smälta vissa typer av mat. Dit hör stärkelse, sådan som finns i säd, potatis, palsternacka, jordärtskocka, ris, majs, bovete mm. 

Dessutom klarar inte magen att smälta sockerarter i de flesta former. Inklusive Laktos, detta är orsaken till att man måste fermentera sin yoghurt själv, först då blir den naturligt laktosfri. Det finns två undantag, Honung och Dadelsirap. Dessa är rena och förhållandevis oprocessade, dessutom är inget socker extraherat ur dem. Sockerarterna är kvar i sin naturliga miljö och därför är de lättare för kroppen att hantera. Dessa ska, om alls, användas mycket sparsamt då de göder dåliga bakterier och svampar mm i magen. 

Trasiga magar ska därtill vara mycket försiktiga med fibrer. Dessa retar tarmen och försvårar för den att läka. Många upplever till och med att för mycket fibrer kan få tarmarna att blöda.

4) Avgiftning, utrensningar och detox. I alla typer av läkningsprocesser och livsstilsförändringar ingår ett mått av att rensa ut gamla gifter och så vidare. Vi har ovan nämnt att kostomläggningen kan medföra så kallad die-off, det vill säga dåligt mående när de dåliga patogenerna dör. Det är den ena sidan av saken, men kroppen rensar även ut akumulerade gifter som stoppats undan för länge sen och nu får en möjlighet att rensas ut och tvättas bort. Det kan vara kemikalier från ett helt liv. Det kan vara tungmetaller, dels från de egna tänderna, men även från mat vi ätit genom åren. Läkemedel lämnar kvar rester i våra system. Det är mycket som vill ut. Dessa utrensningar kan man må mycket dåligt av. Och då rekommenderas man att på olika vis hjälpa och stötta kroppen där det behövs. Ibland genom örter, ibland genom alger eller mineraler av olika slag. Stöd för lever och njurar kan behövas i perioder, lika så stöd för matsmältning i form av enzymer till exempel. Det är så individuellt vad man kan komma att behöva, om ens något.

En annan, mycket viktig aspekt på att att äta rent, förutom att man såklart lagar sin mat från grunden, är att se över vilken mat man köper hem. Hur giftig är den? Det optimala vore såklart om alla hade möjlighet att bara handla ekologiskt. Givetvis är det det som framhålls i litteratur och på internet, för nu när vi lägger det stora arbetet på att rena och läka våra kroppar, vill vi ju inte ta in mer gifter i våra redan trötta system. Här får ju var och en granska sina möjligheter. Var och en får göra det bästa av sin situation.


Gaps är inte tänkt som en livsstil, eller kosthållning för hela livet. Det är sant att den eventuellt kräver en helomvändning i mathållningen, men om man är noga så läker kroppen, det tar upp till två år. Därefter är det meningen att man ska tåla allt, även om det inte är att rekommendera att man äter det varje dag. Dr Natasha själv rekommenderar en rotationsdiet på tre till fyra dagar. Eller något liknande Paleodiet. Socker och stärkelse är inte nyttigt för någon och bör inte ätas, annat än i undantagsfall. Det är inte så krångligt som det först kan verka. Men det är klart att det kräver en del nya moment. Men tar man det fokuserat, läser på och sen startar med en sak i taget, så kommer det vara lättare än man tror. Det ger dessutom resultat snabbt.

Detta är tänkt som en presentation av GAPS grundprinciper, hur man går till väga. Vad en Introdiet kan vara, det kommer längre fram.


Text: Ida Sundberg med inspiration från Gut and Psykology Syndrome av Dr Natasha Cambell McBride och http://tarmochpsykologi.wordpress.com

Bilderna är fotade av DesK

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-10-23 19:55 #1 av: [Tassy]

Kanonbra artikel!


Anmäl
2013-10-23 23:29 #2 av: Anterrabae

Tack! ❤️

Det bästa är att det funkar! 😘 och inte är särskilt svårt. Med lugn och ro i skallen som bonus!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-10-24 19:33 #3 av: Snovit79

Synd att det inte funkar för vegetarian med köttbuljong. Ledsen 

Anmäl
2013-10-24 20:52 #4 av: Anterrabae

Ja, det är synd, det vore onekligen lättare om samma resultat gick att uppnå med grönsaker. Men nu är det tyvärr inte så.

Det handlar nog om att prioritera, och tänka vad man är villig att betala. oavsett vad man väljer.

Jag personligen kan inte avstå min hälsa för djurrätt. Jag känner att mitt första ansvar är till mig själv och min familj. Att jag fungerar och kommer ur sängen. Och i dagsläget gör jag inte detta på en vegetabilisk kost. Men den dagen jag gör det, och jag har blivit tillräckligt frisk då kan jag tänka mig att återgå till vegansk kost. Men det är som sagt en omöjlighet i nuläget.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-10-24 21:10 #5 av: chilisalsa

#3
Men man kan skadekontrollera....


Anmäl
2013-10-24 21:25 #6 av: chilisalsa

Äntligen har jag fått ro att läsa ordentligt Ida.
Hur gör man en stående ovation som smiley ? Pokal

Hjärta Kanon !


Anmäl
2013-10-24 21:40 #7 av: Snovit79

#4 Jag är inte vegetarian för etik, utan för jag inte tycker om kött och mår dåligt av det. Men jag äter syrliga mjölkprodukter. 

Anmäl
2013-10-25 01:45 #8 av: Anterrabae

#7 Det är bra det! Med probiotika, ren mat och avgiftning kommer man långt! :) gillar du surkål?

Sen är det många vegetarianer jag känner som velat testa gaps, kokat sig kyckling eller fiskbuljong ochvgjoet grönsakssoppa eller gryta på fem, utan att äta köttet, och där med upptäckt att även om de mår dåligt på kött så går klar buljong bra. Det är liksom nästan fäedigsmält.

När man har svårt att hantera kött så är ett av skälen ofta att man har lite för lite saltsyra i magen... Också bra att veta. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-10-25 01:58 #9 av: Snovit79

#8 Bara provat surkål en gång faktiskt, och det var ingen höjdare. Glad

Just buljong (kött, kyckling, skaldjur) är jag mer känslig för än en pytte-bit köttbit man försökt plocka bort. Blir så dålig att jag får spendera timmar på toaletten i fosterställning, tills jag är tömd.  

Jag har plockat bort gluten, kolhydrater, råa grönsaker (som i rotsaker, kål, lök m.m.), frukt, socker, den mesta mjölken (tål bara fil, gräddfil, osötad yoghurt, fetaost, färskost). Dragit ner på protein...Ja, då det är värst i IBS-skov så får jag bara behålla salladsblad, tomat, ev fildressing, nötter. Det är väldigt intressant att läsa olika rön, även om allt inte passar alla. 

Vad betyder saltsyra? Jag har varit vegetarian i snart 30 år - och aldrig tålt kött. 

Anmäl
2013-10-25 19:21 #10 av: chilisalsa

De främsta sakerna som bryter ner animaliskt protein är saltsyra (HCL) och pepsin. En frisk människomage smälter allt animaliskt protein så att när det når tunntarmen är det upplöst redan och tarmen kan göra sitt jobb med att ta upp näringsämnen. Vissa grönsaker och spannmål har fibrer vi helt enkelt inte kan hantera eller behandla. Svälj ett helt majskorn (även konserverat) och det kommer ut till synes oskadat... Gör man det med ett färskt så är det t.o.m. grobart som frö efter passagen...

Testa gärna ett bra tillskott med både HCL och pepsin vid en köttmåltid. Då får du iaf en indikation om det är brist på dessa som ger besvär...

Anmäl
2013-10-26 21:55 #11 av: Zabbio

hm.. buljong med slamsor.. :/ Meen.. kanske ändå en ide att testa..

Funkar kanin istället för kyckling? Av djurrättsskäl vill jag helst inte köpa kyckling.. men kaninen kokas ju utan skinn..

Anmäl
2013-10-27 02:10 #12 av: Anterrabae

Ja kanin går fin fint, försök att knäcka benen så märgen kommer ut. Spar så mycket fett du kan i koket, även om inte skinnet kommer med. Nu har jag inte ätit kanin själv så jag vet inte vilka kryddor som passar bäst. Men förutom salt så lär vitpepparkorn, lagerblad och persilja passa. Och glöm inte syran! Vin, vinäger eller citron. Det bryter smaken så det blir lättare, samt att det drar ut mineralerna ur benen. Ska du äta kaninkköttet, och inte bara koka ur det får man passa och ta ut det när det är mört ovh inte tort. Annars styckar man bort de delarna och sparar till tillagningen av maten och låter "skrovet", dvs ben och fett och brosk och leder koka.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-10-27 02:24 #13 av: Anterrabae

#9 saltsyran är magsyran. Det där som fräter sönder maten i magsäcken. De flesta av oss har för lite. Det kan man lätt testa om man på tom mage dricker lite vatten med bikarbonat i. Det ska bubbla och kännas som det löddrar i magen. Känner man inte av det så har man för lite och skulle vara hjälpt av hcl-tabletter till maten. (Hcl=saltsyra) Syrade mjölkprodukter är bra, bäst blir de om man gör dem själv, så de genomfermenteras, på så sätt får man en genomfermenterad produkt, utan laktos med förspjälkat protein. Mycket lättare för magen att hantera. Du kan ta lite vassle från yoghurt och hälla i en burk med rivna morötter tex, eller rödbetor eller kålrot eller annat hårt, och sen fylla upp med kallt vatten och salt (utan jod). Låt stå på bänken ett par dagar och sen i kylen 1-3 veckor. Därefter har du superba mjölksyrade grönsaker! Ju lägre de står desto mer lättsmälta blir de, och fulla med snälla bakterier. Tråkigt att din mage reagerar så starkt på kött och buljong.. Jag tror du skulle varit hjälpt av det! Men nu är det som det är, och om du någon gång bestämmer dig för att testa, gör det med ett krm utspätt med massa vatten och mjölksyrabakterier till. Och gärna extra enzymer. Det går att häva alla reaktioner i magen med tillräckliga mängder probiotika och enzymer.. Det är bra att veta :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2013-10-27 09:14 #14 av: Zabbio

#12 Kanske testar det vid tillfälle :)

Anmäl
2013-10-27 09:23 #15 av: DesK

Min styvfarmor som bodde i norra Italien kokade buljong på kanin och det är ett av mina godaste matminnen, när hon bjöd på sin kaninsoppa! Hjärta Skrattar

Désirée

Anmäl
2019-03-08 14:35 #16 av: Naamah

Grym artikel. 

Har boken, fattar att det är rätt väg.. MEN vart vegan i 4 år, typ spytt av kött sen jag var liten.  Så både etiska och smak/konsistensskäl. Så läste att vissa gjort buljong + grönsaker. Rädd för näringsbrist om man gör så.. Tips för att komma förbi detta...? 

Har börjat vänja om; 3 skedar tonfisk - spydde.. Lagade räkor, hulkläge igen bara av doften..  Tänkte att det var enklare än koka bensoppa liksom men ingen tur ännu. Så lever på ägg, fermenterade mjölkprod rotsaker o sallad.. Känns inte hållbart i längden! Så kommentarer på dessa ideér  eller andra ideér..?

Blanda i morotsjuice tex? 

https://sv.luckyvitamin.com/p-2259134-ancient-nutrition-organic-bone-broth-protein-powder-savory-herbs-16-oz?LanguageCode=SV&locale=sv-SE&gclid=CjwKCAiAwojkBRBbEiwAeRcJZKMjHijYiI1XtCscLMySaICIgUNcToPD9ZJViwYzzZd6_s_XzdI2khoCqNoQAvD_BwE  

Eller är detta bättre; 

https://vitaminer.nu/sv/artiklar/chicken-bone-broth-350ml-eko.html  

Behövs också tex proteintillskott till benbuljongen om man inte kan äta kött?  Eller hur annars ser man till att inte få näringsbrist under introduktionen?

Hoppas hoppas det går att göra detta bara på "vitt kött" o helst i buljongform, all hjälp uppskattas massor!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.