Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 8570 ggr
timmelin
2/9/10, 8:50 PM

Bäst före datum

Hej. Jag är beroende av bäst före datum. Kan alltså inte äta något som har gått ut.

Jag vet att det rent fysiologiskt skulle kunna gå att äta men rent mentalt så tilltalar det mig inte.

Fler som känner igen sig?

Annons:
Maria
2/9/10, 11:05 PM
#1

Inte allsFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lorita
2/10/10, 8:22 AM
#2

Jag kollar alltid mina råvaror åt båda håll, i kylskået har vi väldigt kallt så mjölk tex klarar sig minst två dagar till ofta dricker man upp den innan om jag har lyckat med planeringaen när jag handlar.

Många torr varor har ett år från pakningsdatum, ett år är för mig en väldigt ungefäligt tid.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




marie39
2/10/10, 1:01 PM
#3

Förut var jag sådan, men inte längre, man luktar och smakar på det är det inge fel så går det att äta. ser man att det inte ser bra ut så slänger man. Torrvaror står i glasburkar till dom är slut, kollar aldrig dessa.

Min mormor sa alltid att lite skit rensar magen och det betalar ju kändisar flera tusentals kronor för att göra så ät du din lite för "gamla" mat du så kan du leka kändis hehe.

Mitralis
2/10/10, 2:49 PM
#4

"Bäst före betyder inte dåligt dagen efter" (Reine i Tre kronor.)
Bäst före datumet är till för att skydda producenten, inte konsumenten. Om det däremot är sista förbrukningsdag så ska man nog passa sig väldigt noga.

Om du har otur så är produkten dålig före bäst före datumet, så det bästa är nog att lukta och smakaGlad

Förr var jag mer känslig än nu. Har på sista tiden provat att äta både det ena och det andra som datumet gått ut på och jag har inte blivit det minsta dålig. Tror att den dåliga ekonomin har hjälpt mej att komma över den tröskeln, det finns ju pengar att spara på att inte slänga i onödanGuld i mun



Halvdansken
2/10/10, 3:57 PM
#5

Om det luktar illa så äter jag det inte. Eller om det är mögel på det. Jag kolla aldrig datum.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2/10/10, 4:01 PM
#6

#5 Helt i min stilFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Branneli
2/10/10, 6:50 PM
#7

Om det är kort datum, så kollar jag på hur produkten ser ut.

De flesta produkter håller god smak även efter utgånget datum, beroende på om de är öppnade/förvarade.

Ett bra sätt att få "matpengen" att gå ihop sej. Oskyldig

Chestnut
2/12/10, 12:38 PM
#8

Känner igen mig!

Det tar emot mentalt något oerhört. Speciellt mjölkprodukter som ska ätas kallt (filmjölk) det går bara inte. Har förpackningen varit oöppnad går det morgonen efter, ibland.. Är en sån spärr! Likaså med smörgåspålägg.

Däremot typ creme fraiche, matlagningsgrädde och kött som ska upphettas brukar mamma få lukta på. Är det okej enligt henne är det okej för mig Flört

Torrvaror kollar jag inte noga. Inte frysta saker heller.

Med vänliga hälsningar
Chess

Halvdansken
2/12/10, 12:51 PM
#9

#8. Just frysta saker är jag faktiskt lite petig med. Inte för att jag tror att de blivit direkt dåliga, men om de varit fryst för länge och/eller paktet varit öppnat (typ pommes, eller frysta grönsaker där man inte tar allt på en gång) så kan det bli sk frysbränna, eller så bildas det jättemycket is i paketet. Blir en skum konsistens när man tillagar det.

Så sånt rensar jag ut med jämna mellanrum.

OT - Om det finns nån som vet hur man förhindrar isbildning i öppnade paket så är ni välkomna att berätta. Jag kör med dubbla klämmor (en på paketet och en på plastpåsen runt om) men det hjälper inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

timmelin
2/12/10, 12:58 PM
#10

Ja precis det du skriver chestnut. Mjölk och pålägg går liksom inte att stoppa i sig.

Maken brukar få äta upp pålägget efter några dagar efter inköp. Är ju han liksom lagom glad för då jag börjat på något nytt och han liksom bara får äta rester hihi

Det konstiga med mig som jag fortfarande inte fattar är att jag kan köpa pålägg över disk, då har jag ju noll kontroll!! Men det funkar liksom.

Glad

Chestnut
2/12/10, 1:01 PM
#11

#9 Har jag aldrig märkt faktiskt Obestämd

Men isbildningen, kan inte det vara något i stil med om du tar fram broccoli till exempel och ska hälla i det i en kastrull med kokande vatten så stiger vattenånga från kastrullen och kondenserar i påsen. Sen i frysen blir det is.

Vet inte ens om du gör som jag (häller direkt ur påsen över kokande vatten) eller om teorin ens är rimlig men det är ett förslag Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

marie39
2/12/10, 2:00 PM
#12

#9, #11

jag har också fullt med is i mina påsar. jag tar fram ex: broccoli och häller i en kastrul och sen kokar jag upp vattnet. Även mina bullar och mackor jag backar har is i sina påsra, trots att jag låter brödet svalna innann jag packeterar det och stoppar in det i frysen, jag försöker även få ut så mycket luft som möjligt ur påsarna men isen är där på direkten i alla fall. Rynkar på näsan

vad ska jag göra?

[luneri]
12/6/10, 11:25 PM
#13

jag är inte så petig med de datumen, men det kan vara bra att kolla på datumet för att veta om det stått länge i kylen. om datumet gått ut brukar jag lukta och smaka på det och om det inte är någon skillnad så äter jag det.

oftast tror jag att företag sätter bäst före datumen lite tidigare innan själva varan går ut för att det i säkerhetsskull inte ska bli dåligt innan bäst före datumet är satt.

tex filmjölk vet jag håller långt efter bäst före datumet. jag tror att jag druckit fiulmjölk en månad efter och den smakat som den ska. däremot om den är klumpig dricker jag inte.

Annons:
[Thiah]
12/6/10, 11:58 PM
#14

Mjölk dricks efter mitt test. Jag häller lite i diskhon och blir det inga klumpar så är det okej. Annars går jag på syn och doft känsla.

storost
12/7/10, 5:30 PM
#15

Jag gör som #5

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

LaSadie
12/7/10, 5:42 PM
#16

Ni kan bara aaaana vilka diskussioner jag och min sambo har. Han är bäst före datum fascist medan jag är lite mer "går på känn och lukt". Jag är inte så himla nojig med vissa grejer, utan luktar det funky så är det gammalt. Luktar det som vanligt så är det troligen inga problem.

Sjalen
12/16/10, 9:57 PM
#17

I helgen åt jag en 3-4 månader gammal tacokrydda, det hände ingenting Glad

[Thiah]
12/16/10, 10:00 PM
#18

#17 menar du att kryddor blir gamla? Har jag aldrig tänkt på Glad

Sjalen
12/16/10, 10:02 PM
#19

#18 Jag vet inte vad som skulle kunna hända med dom mer än att det blir mindre smak. Men det står i alla fall "Bäst före" datum på dom Glad

[Thiah]
12/16/10, 10:15 PM
#20

#19 jag har faktiskt aldrig tittat, bra att veta Glad

Annons:
storost
12/18/10, 8:29 PM
#21

Idag öppnade jag en tetrapack med milkos vispgrädde - bästföre 1 NOV. Och smakade absolut som en vanlig grädde.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Carmarino
10/29/17, 5:38 PM
#22

Här är en lista på 10 livsmedel som håller längre än sitt bäst före datum. 🙂

https://www.allas.se/10-livsmedel-som-haller-mycket-langre-an-sitt-bast-fore-datum/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/29/17, 5:43 PM
#23

Som kuriosa kan jag nämna att jag i veckan hittade en förpackning extrasaltat Bregott i frysen. Den hade bäst före datum 22 november 2012. Tänkte först slänga den, eftersom smör inte anses klara mer än 3-4 månader i frysen utan att bli dåligt.

Blev dock peppad på Bakverk iFokus att provsmaka. Det smakade precis likadant som smöret i en helt ny förpackning, så jag bakade kakor med smöret. Vilket för övrigt var anledningen till att jag köpte paketen en gång i tiden. Det var inget fel på smaken på dem heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
11/13/17, 1:23 PM
#24

Håller helt med Reine angående "bäst före". Det är rent slöseri att slänga fullt ätbar mat enligt mig. Min fru har varit rätt nojig med det här däremot, men hon har blivit mycket bättre i det här avseendet under vår tid tillsammans. Hon har ju sett att jag fortfarande lever och mår utmärkt. 😉

Emedan bäst före inte har så värst mycket med faktisk ätbarhet att göra göra så respekterar jag däremot oftast "sista förbrukningsdatum" hyfsat väl. Men även där kan jag göra mindre undantag om jag öppnat förpackningen väldigt sent och produkten fortfarande luktar och smakar helt fräscht fortfarande. (Märk väl att jag också slängt bort mat före utgångsdatum för att det inte doftat fräscht längre). Har också ganska kallt i mitt kylskåp. Om det har gått mer än en dag över tiden så brukar jag ändå alltid slänga bort det, även om det tar emot nåt fruktansvärt att slänga mat som för övrigt verkar okej. Det har hänt t.ex. med diverse korvpaket man glömt i kylskåpet på stugan.

När jag var liten brukade morsan steka plättar på mjölk som surnat lite, liksom mina mor- och farmödrar gjorde. De, speciellt mor- och farmödrarna, var ju uppväxta på landet i fattigdom (i synnerhet i jämförelse med den välfärd vi lever i idag) och slängde verkligen inte bort nånting som fortfarande gick att använda. Just dessa plättar var precis lika goda som alla andra. Själv använder jag också ofta grädde som klumpat ihop sig lite då jag lagar mat. Det går alldeles utmärkt. Hellre sån klumpig grädde än sån som förvanskats med karragenan för att inte klumpa ihop sig, för min del.

Sånt jag har märkt att håller väldigt mycket längre än bäst-före indikerar (utöver det som fanns bakom Carmarinos länk i #22):

- Ägg. (Okokta). Datumstämpeln baserar sig på att man förvarar äggen i rumstemperatur. Vem gör det? I kylskåp håller de bokstavligen flera månader efter att datumet passerat. Kokta ägg kanske håller sämre, har inte koll på det.

- Yoghurt och andra syrade mjölkprodukter, speciellt 10-procentig på burk. Kan vara hur fräscht som helst efter en månad, till och med. Märkligt nog brukar det stå att de håller öppnade i kylskåp bara 2-4 dagar. 20-40 dagar skulle jag snarast säga.

- Lingonsylt. Lingon verkar innehålla väldigt mycket naturliga konserveringsmedel, för jag kan inte minnas att jag nånsin sett nån lingonsylt som möglat. 

Avslutningsvis så skulle det vara underligt om tillverkarna inte skulle utnyttja möjligheten att sätta lite kortare datum än nödvändigt på sina produkter. De får sälja mer på det viset, och minskar därutöver risken för att bli anklagade för att ha orsakat  eventuella matförgiftningar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: