Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1153 ggr
quinn
2011-09-04 11:54

äta rätt när jag jobbar dagpass

Jag jobbar inon åldringsvården och då får man äta när det finns tid till det. Sen tidigare vet jag att det inte är bra och jag vet att man genom små portioner och äta ofta går ner i vikt. Det var iaf så jag gick ner i vikt det år jag provade på att jobba natt. Jag gick ner 25 kg. 

Går nu upp och ner några av de de där 3 kilona och det är inte kul för jag vill gå ner mer.   Problemt är när jag jobbar dag och helg för då får jag inte till mitt ätande och jag kan väl lika gärna erkänna att jag slarvar när jag är ledig.

När jag jobbar dag äter jag frukost 1 ca 5:10.en surdegssmörgås med ost. Lite yogurt och 1 glas juice.  På jobbet, ca 7:15-7:30  innan vi kör igång tar jag 1 glas juice och 1-2 skorpor för att klara mig till vi ska äta nångång mellan 9:30-10:30 Blir det 1 surdegsmörgås med ost. Jucie. Nån dag ägg. och nån dag gröt. Beror på frukost menyn på jobbet.

Ca 13:30-14 har vi tid att äta lite lunch. Har jag inte med mig något får det bli liten smakportion av något eller så äter jag lite yogurt så jag står mig tills jag kommer hem. Orsak till att jag inte alltid har med mig något är att jag inte orkar börja fixa mat om jag kommer hem kl 22 och ska upp kl 04:50. Då blir det sängen direkt.      

Problemet sen är att när jag efter jobbet en e.m är för trött och har för ont att orka med mat oxå. Jag gillar inte färdiglagat som finns i frysdiskarna.  Så det blir smörgås, ägg eller något lätt och te eller något

Jag bakar allt mitt bröd själv, oftast surdegsbröd.

Har nu fått recept på dundersoppan från nåt sjukhus. den ska man tydligen leva på om man vill gå ner ordentligt men jag ska iaf äta frukost som vanligt.. Jag står för frukost är viktigt och soppa är inget för mig kl 5 på morgonen…

Men jag vet inte riktigt hur jag ska äta för att få ihop min dag. Vill inte gå upp i vikt. vill ner med hjälp av hur jag äter som jag gjorde sist. Frågan är hur när jag jobbar som jag gör… någon??   Väger ca 78 nu och pendlar då mellan de och 75. Vill ner till 68-70.

Annons:
Mitralis
2011-09-04 12:10
#1

Oj, det låter som ett tuft schema om du kommer hem kl 22 och ska upp kl 04:50.
Jag vet en del som ställer sig en dag i veckan och lagar mat för alla dagarna. Sedan så ställer de det som har bra hållbarhet och som ska ätas den närmaste dagarna i kylen och det andra åker in som matlådor i frysen. Kanske det kan vara något?



DesK
2011-09-04 12:11
#2

Jag skulle nog börja med att skippa juicen, dricka vatten istället och äta färsk frukt. Ägg är ju alltid bra och kan kokas i förväg, annars är det jättegott med äggröra till frukost också och det går fort att göra. Grönsaksomelett är en annan god och snabblagad äggrätt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

quinn
2011-09-05 18:38
#3

#2 Har funderat på det där med att laga mat för flera dagar/ 1 vecka. Problemet är ju bara att vi har ett sånt litet frys och då jag bakar allt mitt bröd gör jag det för 2 v.  Dåligt med plats för det.                         Men mat för ngr dagar så det står sig i kylet…. Har aldrig ätit mat som stått mer än 2 dgr.

#3 okey,, skippa juicen… antar det är sockret. Frukt har jag börjat med nu.   Äggröra kan jag bara inte äta..   Menar du att jag bara ska äta frukt på morgonen?? Jag måste äta något.. annars orkar jag inte jobba.      / quinn

DesK
2011-09-05 20:34
#4

Jag menar att du ska byta ut juicen mot frukt och för övrigt äta mackor, yoghurt eller vad du nu gillar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

quinn
2011-09-06 11:42
#5

ah!!  det är exakt vad jag gjort. glömde nog, juicen har jag inte hållit på med så jätte länge så den är inga problem att sluta med.   problemet är att gå ner mer i vikt… i oregelbundenheten med mitt jobb och hur vi kan äta…Obestämd

jag håller med om att man ska äta sånt man gillar men mindre och oftare fast det blir ju svårare då..SkrattandeFörvånad  / quinn

Upp till toppen
Annons: