Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 6012 ggr
[Jessica_91]
12/11/11, 11:15 PM

Bovetegröt

Visste inte riktigt vilken iFokus sida jag borde göra det här inlägget i men jag testar här så får vi se Glad

Jag var hos en naprapat för en vecka sedan och fick bl.a rådet att börja äta bovetegröt till frukost varje mogon. 
"Inga problem" sa jag eftersom jag brukar tycka om det mesta i matväg och i värsta fall inte har så svårt för att tvinga i mig mat.

Dock visade det sig vara lite svårare än jag trodde att få i sig den här geggan till frukost Obestämd Just första målet på dagen kan jag ha svårt att få i mig, äter helst inget jag behöver tugga (som t.ex smörgås) utan hellre yoghurt eller gröt t.ex. Men bovetegröten var som sagt svår. Det går i början men efter ungefär halva portionen så blir jag nästan spyfärdig. 

Första gången åt jag gröten med lite mjölk, krossade nötter och sylt. Det funkade inte. Andra gången blandade jag i blåbär och banan men det hjälpte inte heller haha. 

Får jag helt enkelt försöka tvinga i mig gröten i alla fall eller finns det något mer knep för att få den att smaka lite bättre?

Annons:
Namiko
12/12/11, 8:25 AM
#1

Du kan testa att blanda ut bovetet med något annat som du tycker mer om så att du får en blandgröt istället. Ibland kan man vänja sig vid något genom att börja blanda i lite av det i något man tycker om och sen öka andelen eftersom tills du når gränsen för när det fortfarande är gott.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Jessica_91]
12/12/11, 11:18 AM
#2

#1 Aah smart, tack för tipset! Ska testa det Glad

[Jessica_91]
12/13/11, 9:55 PM
#3

Nu körde jag hälften bovete och hälften havregryn. Tillsammans med lite mjölk, kanel och sirap så var det faktiskt lite gott. Dock bör jag skippa både sirap och mjölk enligt naprapaten.

Gör det någon skillnad på NÄR jag äter gröten? Kommer tyvärr inte ihåg exakt varför jag skulle äta gröten, bara att jag har bl.a B-vitamin och magnesium brist som ev. kan ha påverkat min produktion av seratonin.
Skulle mycket hellre äta gröten som mellanmål eller kvällsmat då jag som sagt har lite svårt att äta första målet på dagen (oavsett om jag vaknar 6 eller 12).

Har även magkatarr om det gör någon skillnad.

---

Sökte lite själv och hittade bl.a detta:

"Kanske bra kost för nedstämda

Bovete är en rik källa till tryptofan, B-vitaminer och magnesium. Dessa är utmärkta näringsämnen vid nedstämdhet eftersom de behövs för att hjärnan ska kunna tillverka signalsubstanser.
En frukt rik på C-vitamin ger det mesta som behövs vid tillverkning av signalsubstanserna."

Läste också att bovete ska vara snällt mot magen och att folk med mag- och tarmsjukdomar ibland får äta det.
Men undrar fortfarande om det egentligen gör någon skillnad NÄR jag äter gröten. Glad

Namiko
12/13/11, 10:42 PM
#4

Jag tror inte att det gör någon skillnad på när du äter den, din naprapat tänkte säkert mest på att man brukar äta gröt som frukost. Du kan lika gärna äta den på andra sätt under andra tider på dagen, du får ju fortfarande i dig alla olika ämnen då.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Jessica_91]
12/13/11, 10:48 PM
#5

#4 Tack för hjälpen! Glad

[Tassy]
12/13/11, 11:19 PM
#6

Hur har man kommit fram till dessa brister?

Jag tänker på främst B-vitamin som kan kräva livslång behandling, och då bör ju läkare finnas med i bilden?

Bovetegröt har jag också blivit rekommenderad, (har själv kronisk magkatarr), men minns inte heller, men jag har för mig att den hjälper till att hålla mage/tarm i form på ett skonsamt sätt. Har inte kommit till skott att prova denna gröt ännu Tungan ute

Annons:
[Jessica_91]
12/13/11, 11:27 PM
#7

#6 Hon tog ett par droppar blod och lade under ett mikroskop som var kopplat till en tv-skärm så vi kunde kika på mina röda blodkroppar. Fanns även med ett par virus och vita blodkroppar haha, hur coolt som helst.
Har för mig att hon sa att jag borde ha fler vita blodkroppar och att mina röda inte såg så bra ut som de skulle kunna göra. Vissa hade konstig form och andra klibbade ihop sig. På något vänster kunde hon med hjälp av det komma fram till detta, tillsammans med de symptom jag beskrev för henne (ofta trött, lätt irriterad, mycket ångest utan direkt anledning etc).
Tydligen så kunde min magkatarr försvåra upptaget av vissa grejer.

Ska käka min gröt och mina vitaminer några veckor så får vi hoppas att det händer något med magkatarren, orken och humöretGlad

Kan uppdatera dig om hur gröten funkar för magkatarren ^^. Dock har inte jag ont i magen utan går runt och mår konstant illa istället (som nu i skrivande stund).

Zabbio
12/14/11, 12:41 AM
#8

Intressant :)

Går det att mixa den i mixer? Min syster åt en havregröt som i princip var en mixad smoothie på havregryn med frukt och mjölk i.. hon gillade inte gröt.

("Inre röst" - ::.. jag borde inte… inte en tråd till.. har ju tjatat om detta i varendra tråd på hela iFokus nu känns det som.. men så är det väl när man är ''nyfrälst''.. :3 men kan inte låta bli… så förlåt tjatet.. ::) Tål  du gluten och mjölk? Tänkte på att det kan orsaka vitaminbrister och irritera magen om man inte tål det men äter ändå. Det skulle ju kunna förklara katarren och grundorsaken till dina brister. :3

Mjölk och gluten kan tydligen ge ångest/nedstämdhet också om proteinera inte tas upp på rätt sätt, nåt med att omvandlas till hormoner osv..

(bovete har jag för mig inte innehåller gluten så det går ju att fortsätta med ändå)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jessica_91]
12/14/11, 12:49 AM
#9

#8 Jag vet faktiskt inte, vet bara att man kan köpa bovetet helt eller krossat. Om man ska ha det i gröt eller bakverk så ska man ha krossat.
När jag gör gröt så tar jag 1 del bovete och 2 delar vatten som får koka upp. Men om det funkar med havregryn så bör det ju funka med bovete också kan jag tycka :O
Såg att man kan ha det i pannkakor, då tillsammans med vanligt mjöl också. Tänkte kolla upp lite mer noga om jag kan få in bovetet mer i kosten. Tydligen kan man blanda i lite i soppor för att få mer smak och lite tjockare konsistens.

Haha ingen fara, tjata på du :D Jag försöker nu lära mig ordentligt vad som faktiskt är bra och inte bra (man blir ju så förvirrad av media).

Ja jag tål både gluten och mjölk. Dock sa naprapaten något intressant, att jag skulle börja TUGGA mina mjölkprodukter. Jag fattade inte vad hon menade först men hon förklarade att proteinet eller något i mjölkprodukter kan vara svårt för magen att bryta ner. Så jag bör bara ha mjölk till t.ex flingor eller i mat, bara ha yoghurt ihop med müsli osv.

Precis bovete är fritt från gluten, har för mig att det är därför som det är så snällt mot magen.

Zabbio
12/14/11, 1:13 AM
#10

#9 Du kan ju testa :) Det värsta som kan hända är att det smakar skit :PMixas det väl och du även tuggar smoothien lite så bör det ju tas upp lika väl som gröt.

Ja, vad som är bra och dåligt vet man ju inte.. det är en djungel :3 Jag drar mig lite åt låg-kolhydrat hållet, men inte så extremt. Undviker bara de värsta kolhydratskällorna som det lätt blir mycket av (bröd, säd, pasta, potatis, ris). Tror ändå att vi bör äta av alla typer av näringsämnen (protein, fett, kolhydrater) - men att det helt enkelt blivit på tok för mycket kolhydrater eftersom vi har det som en stor bas i nästan alla mål. Det är tex inte särskilt naturligt att leva på bara potatis och vete.. inget av det är ju råvaror som borde vara särskilt lätta att få tag på i stora mängder i ''vilt tillstånd'' innan vi började odla dem i fina små rader.. :) Då borde grönsaker, frukt, nötter, kött och rötter av olika slag vara en större del. Men så tänker jag, jag kan ha fel. Har varken forkat eller levt för x antal tusen år sedan.. ;)

Är du säker på att du tål det? Att jag frågar beror på att det är väldigt vanligt att vara överkänslig utan att veta om det :) Någon studje visade på att 1% av svenskarna har viss gluten känslighet. Jag är inte gluten eller mjölkintolerant - vad jag vet. Men testar just nu en gluten och mjölkfri kost och hittils verkar det fungera hyfsat bra… men det är för tidigt att säga något (och vissa omställningsbesvär har ju förekommit, tex abstinens huvudvärk efter mjölken i några dar, och en skum hunger just nu.. men det går säkert över). Det verkar iaf lovande, min depression har inte visat sig än och jag känner mig piggare än innan. :)

Din naprapat är ju lite inne på samma sak; att hjälpa kroppen smälta ner mjölkproteinerna. Men har man problem att spjälka dem mår man kanske bäst utan dem :) Vad jag förstått kan ''kvarglömda'' mjölk och gluten proteinr binda om sig till hormoner och annat som ställer till det i  huvet på oss. Det är därför jag testar att skippa dem :P

Ett tips på en hälsodrink jag dricker är ett glas proviva med 1msk  nässla och 1msk helnyponpulver (köper bägge på internettet). Det innehåller i princip alla mineraler och vitaminer man kan behöva tillskott av, i en naturlig form som kroppen kan ta åt sig och känna igen. Men den smakar hemskt. Jag häller i en tsk fiskolja också - det märks inte på smaken ändå! :P Har vant mig nu så nu är det mest en neutral smak för mig.. men det är ju inte en smak jag längtar efter.. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tassy]
12/14/11, 12:27 PM
#11

Om röda blodkropparna klibbar ihop sig lite så tyder det på en infektion av lättare slag.. vid svårare infektion så får man s.k. "Myntrullar" då blodkropparna lägger ihop sig så det ser ut precis som myntrullar.

Det låter lite humbug måste jag säga Tyst är du säker på att det inte är en homeopat eller liknande? naprapater brukar inte göra såntdär.

magkatarr kan enligt 1177.se inte påverka näringsupptaget, då är det andra åkommor som ligger bakom, vilket i och för sig är vanligt.

[Jessica_91]
12/14/11, 12:39 PM
#12

#10 När jag försöker vara duktig och äta bra så brukar jag bara gå hungrig eftersom jag äter för mycket grönsaker xD Måste försöka få en bättre balans där.

Ska testa den där drinken! :)

#11 Jag kommer som sagt inte ihåg exakt vad hon sa, minns bara att hon bl.a påpekade att blodkropparna klibbade ihop sig^^.

Och ja hon är naprapat. Hon har gått en mängd utbildningar och fått många utmärkelser, nästa gång jag går dit så ska hon kolla min rygg och mina axlar.

Jag vet inte om hon har rätt eller inte men jag äter gärna lite äckligt gröt och vitaminer om det finns en chans att det lindrar min trötthet och ångest.

[Tassy]
12/14/11, 4:12 PM
#13

Spännande människa du har hittat! Följer denna tråd med största intresse Glad min scepcism är välmenad, då det tyvärr finns en del lurendrejare, men så finns det ju människor som denna verkar vara som har koll också.

här kan du läsa lite om vad jag yrar om angående röda blodkroppar:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1545 Tungan ute

det tenderar ju att vara så att de babblar massor och så minns man knappt hälften och så minns man lite som man gör, så det är möjligt att hon såg b-vitaminbristen på annat vis än genom just de röda blodkropparnas klumpbildning.

Däremot kan man få anemi (blodbrist), med andra ord få röda blodkroppar, utav b-vitaminbrist. Det kan hon ha sett och anmärkt på. Glad då är allt i sin ordning.

Jag har bara aldrig hört talas om en naprapat som gör såpass mycket, så jag blev väldigt förvånad. Går själv mycket hos naprapat.

Annons:
Zabbio
12/14/11, 4:21 PM
#14

Gick hos en naprapat som ville få mig att dricka några dl ljummet vatten för att bota ryggvärken.. :3 Nåt med njurarna. Men det känns ju liksom inte riktigt logiskt, speciellt inte när man dricker sina 1,5-2 liter vatten om dagen.. även om det är kallt så bör det ju ha blivit ljummet innan det når njurarna x)

(sen visade röntgen att min ryggvärk beror på en sprucken disk som håller på att läkas.. och efter 3 månader på spines&joints vid ängelholms sjukhus visade  hur en del små muskler hade förtvinats av att jag rör mig fel för att skydda den svaga disken, vilket leder till mer kronisk värk osv. Deras råd och hjälp med rörelsemönster och träning har hjälpt ganska mycket mer än ljummet vatten..)

Jag kan väl iofs ha kassa njurar ändå, med tanke på mitt kaffedrickande osv.. men känner inte riktigt vad det har med ljummet vatten att göra.. :3 I så fall borde rådet vara ''minska på kaffet'' tycker man..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jessica_91]
12/14/11, 4:28 PM
#15

#13 Det är faktiskt min mamma som hittat henne och tog med mig dit. Mamma är sjuksköterska så jag brukar låta henne få sin vilja igenom när hon vill dra med mig till sjukgymnaster och liknande haha. Hade dock aldrig varit hos den här tjejen förut.

Visst kan jag inte avgöra om hon faktiskt är duktig eller inte men hon hade en imponerande samling diplom och intyg, tror hon hade varit i England och studerat också. Så hon gav i alla fall intrycket av att vara kunnig men det behöver naturligtvis inte vara så.

Förstår att du menade väl men jag tror du kan vara lugn Glad Det märker vi i alla fall om några veckor haha! 
Läste lite om b-vitamin förut, det var b6 och b12 som naprapaten nämnde.
När vi kikade på blodet så kunde man också se lite "skräp" också men kom inte ihåg vad det kunde bero på. Har för mig att det var ett tecken på att magen inte mådde så bra.

Hon sa nånting om att det blev "rester" kvar i tarmarna och att det kunde bidra till att jag mår illa och spyr när jag har magkatarr, vet du nåt om det?

[Jessica_91]
12/14/11, 4:30 PM
#16

#14 Oj haha det lät ju faktiskt lite knasigt! Förvånad

[Tassy]
12/14/11, 4:45 PM
#17

#14 Oj, där har vi nog en sån där hokus pokus som jag tänkte på haha Tungan ute

#15 Jo, ibland när mage/tarm knasar sig så kan tarmarnas rytm bli lite tokig, och då samlar man på sig gammalt slagg i kroppen som blir kvar och ställer till det. Jag vet inte om man kan få kräkningar utav det då det ju ligger längre ner i tarmen, men om man har mycket som ligger så kan man bli alldeles som förgiftad. Jag har för mig att jag har hört om just bovetegröt här, att det ska kunna hjälpa.

Magkatarren kan ju bero på många saker, ibland har man för mycket magsyra i magen och kan få med det in i tarmarna, som då blir retade. Då kan avföringen bli missfärgad, lukta väldigt illa och man får IBS-liknande problem. Detta verkar jag ha, för jag blir hjälpt utav nexium, som är i princip samma sak om omeprazol/losec fast snäppet vassare. Jag har även reflux (glapp magmun så jag får upp magsyra i strupen) därför fick jag nexium utskrivet och märkte av detta. Allt verkar hänga samman.

Sedan har jag precis som du problem med trötthet och ångest, tonåren var riktigt jobbiga. Serotoninet hos mig är också tokigt, och jag har tagit b6, b12 och zoloft. Jag blir lätt deppig under framförallt vintern när det är mörkt ute, så jag funderar på att kolla upp hur mitt d-vitaminvärde ligger.

Magen har jag märkt är en stor bov när det kommer till ångest som jag inte vet varför jag får. Ibland är magkatarren så diffus att jag inte tänker på det, men ändå får jag olustkänslor i hela kroppen, och i synnerhet när jag lägger mig ner så får jag då ångest till slut. Detta har jag kommit att tolka det som att magproblem och ångest kan ha ett samband, iallafall för egen del. Sedan är det ju allmänt känt att stress kan orsaka orolig mage och just ångest, så det verkar ju stämma.

En annan medlem här på iFokus har också trassligt med mage/tarm, och hon kräks också utav sin magkatarr, utan att man vet varför. Hon har gjort gastro/coloskopi, provat mediciner och gud vet vad utan att man blir klok på vad som händer. Nu har hon en hel del andra kroppsrelaterade problem också, likväl som jag, som kan höra samman med strulig mage/tarm.

Jag kan inte låta bli att undra, ifall du är vig? Kanske en helt irrelevant fråga, men det kan, om än långsökt, ha med saken att göra.

[Jessica_91]
12/14/11, 5:05 PM
#18

#17 Ah jo det var så hon sa faktiskt, att jag nästan blir matförgiftad eftersom det ligger kvar i tarmarna. 
Har ätit Omeprazol mot magkatarren och det funkar efter ett tag, men sen glömmer jag bort att ta tabletterna eftersom jag inte längre mår illa. Och så kommer det tillbaka.. Nu käkar jag något annat för magen, nånting från hälsokostbutiken som har funkat förut.  
Tanken är väl nu att rensa ordentligt med både piller och gröten och få igån magen så att den funkar ordentligt.

Jag började få ångest när jag var 10 år och magkatarren kom inte förän jag var 16 tror jag. Så jag misstänker att stress är orsaken till magkatarren. Har länge haft problem med axlarna också, helt sjukt spända, även det antagligen pga stress. Kanske har det blivit en ond cirkel? 
Vi verkar ha ganska dåliga nerver i min släkt, i alla fall på mammas sida.

Jag har provat zoloft, sertralin och citalopram. Den sista funkade bäst men jag kände mig så konstig. Jag var inte lika ledsen längre men istället så kändes det som att det gnagde i mig. Som att jag var ledsen men inte kunde ge uttryck för det. Slutade för 4-5 månader sedan då min sexlust försvann, då fick jag nog. 

Hjälpte det med extra b-vitamin för dig? 

Väldigt intressant det du skriver och jag hoppas verkligen att jag kan få ordning på magen och att de resulterar i att jag mår bättre psyksikt.

Nix inte vig alls. Inte direkt stel heller men definitivt inte vig haha^^.

Zabbio
12/14/11, 6:36 PM
#19

Jag undrar mer och mer om du inte ska hoppa på gluten-och-mjölk-fri tåget och testa om det kan hjälpa både magen och nedstämdheten.. :3 Testa kan man ju alltid göra, och du verkar ju inte rädd för förändringar..

Har själv provat flouxetin och  venlafaxin. Gick ner i vikt iaf men blev apatisk :3 Har nu sobril och några sparade xanor för att hålla mig vid liv om jag får en rejäl ångestattack igen (för ett par veckor sen hjälpte inte ens xanor, fick ångest och klöste upp stora sår på armarna i  ren desperation - med naglarna..). Men har inga dagliga antideppressiva längre eftertsom det inte kändes lönt. Har varit glutenfri och mjölkfri i ca 10 dar nu och inte känt mig varken nedstämd eller ångestladdad, olustig osv. Det är en ovanligt lång tid utan ens små ångest-expolosioner, men det har hänt förr, så jag kan inte svära på om koständringen hjälpt. Har lite omställningsbesvär (hunger och ett par dagars huvudvärk) men i grunden mår jag bra. Äter även mindre kolhydrater allmänt, men det har jag gjort ett tag.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Tassy]
12/14/11, 7:50 PM
#20

Vad jag kan minnas så kom min ångest också först, sen fick jag problem några år efteråt med magen, i samband med medicinering. En bov var faktiskt just zoloft/sertralin, en annan var antibiotika som slog ut bakteriefloran i magen, och så småningom när jag insjuknade i min andra sjukdom så åt jag NSAID som verkligen är döden för magen. Sen hade jag kronisk magkatarr. Blä Skrikandes

Spända axlar känns igen! Varje gång jag gick på samtal på grund av ångesten så fick jag tillsägelse om att släppa ner axlarna och inte sitta där som en spänd sköldpadda Tungan ute och det är ju så svårt att komma ihåg att slappna av och släppa ner axlarna *suck*. Problemen hänger i än, många år senare.. Tungan ute

Jag provade bara soloft/sertralin, sen fick jag nog. Gick runt som nån apatisk vålnad, kunde inte varken vara glad eller må dåligt, det låg bara ett lock över allting, kände mig skitknäpp! Till slut tvärslutade jag, just eftersom jag inte kunde vara glad heller. Inte att rekommendera för övrigt, blev jättesjuk. Obestämd

B-vitamintillskott hjälpte hyffsat såvitt jag kan minnas. Inget mirakel men bättre.

Mycket möjligt att du hamnat i en ond cirkel, jag gör det iallafall jättelätt. Just när det kommer till magen så blir ju verkligen hela kroppen påverkad, magen är ju källan till energi. Med dålig energi blir man ju trött, orkar mindre, mår sämre osv.

Sexlusten blev påverkad även för mig med antidepp, också en bidragande orsak till att jag slutade. Men vad paff jag blev haha, var tvungen att tänka efter hur gammal du är, och du är ju bara 3 år yngre Tungan ute är själv född 88:a, och under tiden man växte upp så var ju de som var födda på 90 talet pyttesmå Cool jag var stupsäker på att du var 16.. fråga mig inte varför Tungan ute

Bra att du inte är vig, då har du iallafall inte samma grundsjukdom som jag Tungan ute en klar fördel!

Sitter själv och lurar på om man skulle prova nån sån här detox-grej som en del kör med. Inte vet jag vad man gör men en del gör ju smoothies med alger och smörja, det kanske funkar för att rensa ur magen lite då och då? Kanske finns någon sån grej som smakar bättre än bovetegröt? Haha, stenkoll var det här Cool

Sen kan man ju börja se över vardagskosten som ovan nämner, glutenfritt mådde jag urhemskt på, men mjölkfritt å andra sidan kändes helt okej, vet inte varför jag inte fortsatte med det, för dyrt kanske. Fett och fibrer brukar vara två faktorer värda att ta i beaktning när det kommer till bråkmagar. För många hjälper fibrer till att rensa och hålla igång tarmarna, personligen blir jag supersjuk på det. Andra tycker att fett smörjer och håller igång tarmarna på så sätt, men jag mår dåligt av det med. Så jag håller mig så gott det går till tallriksmodellen, med lite mindre kolhydrater, men utan att följa nån direkt diet. Jag tänker mest på vad jag lägger upp på tallriken när maten står på bordet, t.ex. lite extra sallad och kött, en mindre potatis och så vidare.

Magkatarr bruker ju även innebära att man får låta bli sånt som är väldigt hårt stekt, kryddat och svårsmält. Lök är inte det bästa med andra ord Tungan ute

Annons:
[Tassy]
12/14/11, 7:51 PM
#21

oj jäklar, här  blev det en roman Förvånad

[Jessica_91]
12/16/11, 4:48 PM
#22

#19 Det låter absolut intressant och det vore guld värd att slippa ångest så länge! Jag har också perioder men oftast går det inte mer än en vecka mellan. Om jag haft en riktigt bra vecka så brukar det följas upp av några helvetesdagar.
Dock vill jag testa mina vitaminer och allt först, bara för att se hur mycket just det påverkar mig. Om det inte hjälper alls eller bara hjälper lite så kommer jag definitivt testa att vara gluten och mjölk (laktos?) fri!Glad

#20 Oj det låter ju väldigt likt mig Förvånad När jag var 15 så började jag få rejäl halsfluss kanske 2-3 gånger om året fram till att jag blev 17 eller så, då åt jag mycket antibiotika. När jag var 16 började jag med antidepp och magkatarren kom nog när jag var runt 16-17

Hahaha jag förstår den känslan! Ibland när jag ser på nätet att folk är födda typ 97 så tänker jag "Men gud, vet dem hur man använder datorer och internet??". Sen kommer jag på att dem ju är 14 nu och inte går på lågstadiet Skrattande

Om du provar något nytt så får du gärna dela med dig om vad det ger för resultat. Vi verkar ändå ha ganska lika symptom (och till viss del kanske samma grejer som orsakat problemen från början), kanske kan sånt som funkar för dig även funka för mig. Är ju alltid värt att testa.

Jag har som tur är inte ont i magen när magkatarren sätter igång, jag mår "bara" illa, ofta hela dagarna och ibland blir det så illa så att jag spyr. Några veckor var det riktigt jobbigt. När det blir för mycket så går jag till toaletten och försöker få igång kräkningsreflexen (ofta räcker det bara att stå på knä och kolla ner i toaletten). Men efter några dagar när det var som värst så hade jag spytt så mycket att jag inte längre kunde få igång det :/ Då var det inte mer att göra än att fortsätta må illa.

Jag märker defintivt att magen tar stryk när jag ätit mycket fet mat eller druckit alkohol så det försöker jag tänka på.

#21 Haha ingen fara, bara intressant att läsa!

Uppskattar att ni båda tar er tid att försöka hjälpa till Kyss

Zabbio
12/16/11, 4:55 PM
#23

#22 Absolut, testa en sak i sänder :)

Det är dock inte laktosfri, utan mjölkfri :) Kaseinet - mjölkproteinet - är boven mer än bara laktosen (mjölksockret).

Känner mig gammal när ni pratar om 97or.. :P Är ju 87a!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jessica_91]
12/16/11, 9:44 PM
#24

#23 Sedär. Men du kan det vara därför jag hade huvudvärk några dagar efter att jag slutade med mjölk? Äter fortfarande mat då och då med mjölk i men då tuggar jag ju mjölken. Har inte druckit mjölk på nästan två veckor, kanske mer till och med.
Jag vet inte varför men redan innan jag gick till naprapaten så kändes det som en bra idé att dra ner på mjölken.

Zabbio
12/17/11, 4:01 PM
#25

Jag vet inte, men jag fick också huvudvärk när jag slutade med mjölk, trots att jag aft laktosfritt innan :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
12/17/11, 11:16 PM
#26

Vilken spännande tråd, den här vill jag följa med spänning. Skrattande

Tänkte bidra lite med biologi, varför saker är som de är. Precis som sagts ovan så är magen nyckeln till allt. Därifrån påverkas hela korppen. Det är faktiskt till och med så känsligt och så avancerat att hjärnans neurotransmittorer (srotenin, dopamin osv) tillverkas i tarmväggen. Japp så är det, ganska nyupptäckt dessutm (typ fem år sen) Så, med läckande, trasiga och inflammerade tarmväggar som det låter som att många har, så får vi brist på signalsubstans i hjärnan. Laga magen och du lagar psyket.

Äter man syrahämmande preparat, särskillt omreprazol och losec och liknande så kommer man stänga av upptaget av B12, då spelar det ingen roll hur mycket mat äter. Man behver då få b12-sprutom om man hamnar för lågt. Det är bra att veta.

Har jobbat hos en terapeut som gör blodanalyser, och har själv gjort på mig och varti med när familj och vänner gjoert. Röda blodkroppar som är små eller oformliga tyder på b-12 brist, efersom b-12 är en viktig beståndsdel vid tillverknigne n av röda blodkroppar. "mentrullar" och ihopkladdae blodkroppar kan också vara ett bevis på kass magsmältning. Så ser det ut om man käkar mat man inte tål bla. Äter man mycket mat man inte tål kan man även se antikroppar i immunförsvaret, de ser väldigt specifika ut och har med intoleranser att göra. Men man kan vara intolerant i alla fall.

Blodanalyser är generellt inget hokus-pokus, det är en vidareutveckligng på det läkarvården gör när de tar prover. Man tittar bara inte på en sak utan flera. Det är lång utbildning och högt kunnande bakom.

Sen slår jag också ett slag för mjölkfritt, men det var väl ingen överraskning! Flört Dock bara när man verkligen vill, och orkar. Det är inte roligt att misslyckas.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/17/11, 11:29 PM
#27

#26 Tack för ett kanoninlägg Glad

Jag vill bara förtydliga mig lite, jag menar absolut inte att blodanalys är humbug, utan jag (som själv huserat en del i högskolans labb) blev skeptisk då det är en naprapat som gjort detta, men det visade sig att där fanns betydligt mer än bara naprapatutbildning bakom, så då är ju allt i sin ordning.

Däremot kände jag inte till att B-vitaminbrist kan orsaka myntrullar och deformerade röda blodkroppar. Det var intressant! Glad kan man se skillnad på vad som är "infektionsmyntrullar" och "b-vitaminbristrullar" i traditionell SR, eller krävs andra prover för att skilja dem åt? Hur fungerar det, jag är vetgirig Skrattande

inte heller kände jag till sambandet mellan protonpumpshämmare och b-vitaminbrist! Förvånad den infon är vi några som glatt tar emot!

Ytterst spännande detta, Anterrabae. Glad

Tack för att du delar med dig av din kunskap.

Annons:
Anterrabae
12/17/11, 11:46 PM
#28

Tack! Kyss

Tror till och med att det står på bipacksedeln till omreprazol och liknande om b-12bristen.. annars på fass sida. Det är något som alla förskrivare ska ha koll på och kolla om man står på det länge. b12 brist är superfarligt.

Det är inte just myntrullarna som hänger ihop med b-12 utan snarare att blodkropparna är små och deformerade.

Att de kladdar ihop har med matsmältning och näringsupptag att göra. Eller infektion. Det syns på den omkringliggande miljön. Runt blodkropparna ska det finnas små prickar som simmar runt. Det är maten nedbruten i hanterbara storlekar. Har man inte dessa så funkar inte matsmältningen.

Hos alla som käkar läkemedel, särskillt kortison, Nsaid, antibiotika, magsyrahämmare och hormoner så är tarmarna mer eller mindre trasiga, eller läckande. Dessa mediciner har det med sig. Så myntrulle-utseendet beror mest på taskig matsmältnign.

Det lättaste sättet att få bukt på de symptomen är kopiösa mängder matsmältningsenzymer och mjölksyrade grönsaker. Enzymerna behövs för att eftersom vi inte bryter ner maten ordentligt så får vi inte nog med aminosyror att bygga nya enzymer av (bla, även hormoner och vävnad byggs av aminosyror) Surkålen innehåller både enzymer, fria aminosyror, organiska syror, probiotika och prebiotika. Den ensamt kan läka en LGS, alltså ett läckande tarmsystem. Med extra enztmer får man bättre effekt och snabbare resultat.

En annan bra-att-veta-grej om just b-vitaminer. Även om man bara har brist på en, gör man väl i att förutom den som fattas käka ett b-komplex. De ögkar nämligen upptaget av varandra. Så för att få full effekt på sina b-vit, käka alla.

Jo, och B-brist, särskillt trean, Niacin. Är kopplat till svår ångest och deppression. Tvåan, Riboflavin, har också kopplingar dit men även mot störningar i nervsystemet. Och mangan är nödvändigt för att ens kunna tillgodogöra sig b-vitaminer. Ja, jag läser mycket om just b-vitaminer. Som veteallergisk vegan är det sjukt svårt att få i sig både i mat och tillskott. Jag har ständig brist på dem. Men jag försöker hålla mig hyfsat symptomfri.. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/17/11, 11:52 PM
#29

Sitter med hakan i bordet, kände till lite ytligt om detta, men inte såhär svart på vitt, att det har stor betydelse.

Jösses, det blir till att käka surkål här! Cool är ju väldigt glad i kål, men har inte provat mjölksyrad ännu. Får ta och göra det.

Chestnut
12/17/11, 11:58 PM
#30

#26 Fast sambandet mellan protonpumpshämmare och B12 brist har de senaste åren blivit kraftigt omdiskuterat och PPI insatt på rätt indikation bör även vid långtidsbehandling inte påverka upptaget av B12 är de senaste rönen jag fått höra.

Är själv nydiagnostiserad med B12 brist och har strulande tarmar sen flera år tillbaka.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Jessica_91]
12/18/11, 12:03 AM
#31

#26 Vad kul att du tycker om tråden, du är så välkommen så!

Wow vad intressant! Och vad otroligt dumt för min del haha. Liksom; problem med magen och tarmarna = kroppen får svårare att producera seratonin etc. Sedan behandlar jag min katarr med Omeprazol = brist på b12 som i sin tur också har med bl.a seratonin att göra.

Ah ja men då var det säkert det som min naprapat sa. Som sagt så var det det mest framträdande "felet" med mina blodkroppar, en del var avlånga och en del klibbade ihop sig. Skönt att höra att det naprapaten sa stämde i alla fall, är ju så svårt för någon som mig att veta Förvånad

Hur är det nu då med mjölkfritt, att inte dricka mjölk mer kan jag leva med, men att inte få ha den i maten över huvud taget blir lite svårare.
Dock är det så klart en uppoffring jag gladeligen gör om det kan hjälpa mig att må bättre både fysiskt och psykiskt!'

#28 Naprapaten misstänkte att det var b12 och b6 som krånglade mest för min del och rekommenderade ju ett b-komplex^^.

Gud vad spännande det här är, tänk om man skulle kunna få ordning på det här.. Och tänk om all trötthet osv är orsakat av något fysiskt.
Det vore guld värt!

Anterrabae
12/18/11, 12:04 AM
#32

och lägger man då till vart någonstans neurotransmittorerna tillverkas, som jag hastade förbi tidigare.. så är det inte så konstigt att man hamnar i en negativ spiral med taskig mage, trasiga tarmar, seroteninbrist depression ångest.. Kasta in en intolerans också så är påsen full.

Intoleranser är inget som är nestående, man kan vara tilfälligt intolerant för att tarmväggen är trasig, när den är hel igen så kan inget man inte tål läcka och trigga immunförsvaret. (en IgG-reaktion) Det tar runt sex månader efter det att tarmen är hel innan intoleransen är borta.

En mag-grej till.. Immnunförsvaret nildas ju i benmägen, i anknytning till thymuskörteln, men gissa vart de utbildas? I Peyerske plaque som sitter i tarmväggen.. Kass mage-ständiga eller segdragna infektioner… Eller Myntrulleblod- infektion- trasig tarm…

Magen är verkligen central.. Flört

(märks det att jag älskar min LGS-utbildning, Skrattande pusselbitarna liksom föll på plats inom många områden. Här kan även andra skumma besvär ha sin orsak)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jessica_91]
12/18/11, 12:35 AM
#33

#32 Tack så jätte mycket för all din hjälp, uppskattar verkligen det!
Jag hoppas på att märka någon skillnad inom någon månad. Om du kommer på några fler bra tips så får du gärna dela med digTyst

[Jessica_91]
12/18/11, 12:54 AM
#34

Hur smakar förresten surkål? Det enda jag någonsin käkar med kål är pizzasallad Skäms Dock är det extremt sällan då jag inte är så mycket för pizza.

Annons:
[Tassy]
12/18/11, 2:23 PM
#35

#32 Otroligt intressant, och det ger många svar på konstiga matreaktioner och struliga tarmar för min del.

Däremot läste jag bipacksedeln (fass på nätet) på både nexium och omeprazol. Natriumbrist och magnesiumbrist omnämns, inte b-vitamin. Så det verkar stämma att det är en pågående debatt där man inte är riktigt klar över vad som gäller, annars borde det stå?

Men dock väl mycket spännande och din kunskap uppskattas mycket!

Farwuq
12/18/11, 6:20 PM
#36

Bovvete är gott, jag äter det kokt tillsammans med grön pesto.

Så sent som denna eftermiddag kokte jag bovvete, tillsatte lite smör och pesto och åt detta tilsammans med tysk wurst.

Glad

Så gott att jag var tvungen att ta om.

Flört

(Dock koker jag inte bovvetet till gröt, utan slutar när det fortfarande är kornigt men likväl mjukt.)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jessica_91]
12/18/11, 6:22 PM
#37

#36 Sedär, det lät ju fatiskt gott! Blir två flugor i en smäll då, har länge sagt till mig själv att jag måste göra egen pesto någon dag Skrattande

Hade du krossat bovete då eller boveteflingor?

Farwuq
12/18/11, 6:27 PM
#38

Jag hade helt bovvete.
(köpt i Ryssland)

Peston köpte jag i glasburk på Netto.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anterrabae
12/18/11, 8:52 PM
#39

Jag är glad när jag kan hjälpa till, har själv upplevt så stora grejer genom att börja lyssna på kroppen. Tack! Kyss

Helt novete går även att köpa i välsorterade matbutiker. Gör jag lite då och då.

Nedan är Saxat från fass, sidan för förskrivare och sjukvårdspresonal.

Varningar och försiktighet

(…)

"Omeprazol, liksom alla syrablockerande läkemedel, kan reducera absorptionen av vitamin B12 (cyanokobalamin) på grund av hypo- eller aklorhydri. Detta ska beaktas hos patienter med reducerade fettlager eller riskfaktorer för reducerad vitamin B12-absorption som står på långtidsterapi."

Ang surkål, det påminner faktiskt lite om pizzasallad, fast utan kryddorna. Den är syrlig, lite salt och har ungefär samma koncistens. jag tycker den är jättegod. Och passar utmärkt till att göra pizzasallad med, man bara kryddar upp den. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jessica_91]
12/18/11, 8:55 PM
#40

#39 Åh perfekt! Jag är inte så mycket för pizza men pizzasallad är jag helt tokig i haha. Ska defenitivt pröva att göra pizzasallad med surkål Skrattande
Jag är så himla pepp nu, tänk om jag äntligen kan laga magen och allt annat Tyst

Anterrabae
12/18/11, 8:59 PM
#41

En liten grej om surkål bara, man måste göra den själv.

All surkål man kan köpa smakar för visso gott, men är pastöriserad och därmed död. Inga superegenskaper alls.

I små ekobutiker kan man köpa levande surkål. Men generellt är det ganska svårt att hitta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Jessica_91]
12/18/11, 9:01 PM
#42

#41 Hm ja då blev det ju lite svårare helt plötsligt! Läste förut om att göra egen surkål men då skulle rummet den förvarades i vara 22 och sedan 18 grader osv. Lät lite för krångligt, tror inte jag kan ändra temperaturen så i något av rummen här i huset.

[Tassy]
12/18/11, 9:04 PM
#43

jaha, du tjuvtittade på för förskrivare din buse Tungan ute normalt sett gluttar jag också gärna där, men av någon anledning så gjorde jag inte det denna gång.

Chestnut
12/18/11, 9:13 PM
#44

#39 Återigen, detta är ett omdebatterat ämne och i nuläget kan man nog varken säga bu eller bä. Pågår flera stora studier kring detta…

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
12/18/11, 9:39 PM
#45

#44 Men eftersom det är en risk, så är den väl värd att hålla koll på då B-12 är nödvändigt för normal blodbild. Går man på syrahämmare så kan det vara god ide att be läkaren hålla koll och administrera b12sprutor vid behov. Då kan man slippa må dåligt av bristsymptomen.

#43 japp så busig var jag Flört

#42 Så jämn och hög temp har inte jag, och det går utmärkt i alla fall. Banka vitkålen när den är strimlad, packa hårt i en glasburk eller kruka eller plastburk du inte tänker använda till något annat. Häll på saltvatten. Låt stå på bänekn i en vecka sen i kylen i två. Klart.
Eller för en snabbare variant. Låt yoghyrt av valfri sort rinna av i ett kaffefilter. Häll vätskan, vasslan över vitkålen som är strimlad, bankad och tätt packad. Fyll upp med saltvatten. Låt stå på bänken i ett par dagar, och sen in i kylen resten av veckan. Klart. Den blir bättre med tiden, och när den är slut, eller hlst en vecka innan, så tar du lite av vätskan och startar en ny. Flört

Se till att burken är tät.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
12/18/11, 9:41 PM
#46

För övrigt är B12 (eller de andra b-vitaminderna) inget att vara rädd för, man dör inte, eller ens blir sjuk av för höga doser (såvida man inte är svårt njursjuk). Man kissar ut det då de är vattenlösliga.

Däremot är syrahämmare något att oroa sig för, särskilltom man måste ha dem länge..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
12/18/11, 9:46 PM
#47

#46 Fast ingen äter väl syrahämmare (PPI) för skojs skull direkt? Äter man dem under lång tid finns det i regel en orsak.

Sen visst, hålla koll på B12 värdena är något många läkare behöver bli bättre på och ta tabletter förebyggande är ingen större fara för många medan det för vissa innebär en skadlig belastning att ta onödigt överskott av B12. Så det bästa är nog att prata med sin läkare helt enkelt. Glad

B12 i sprutform krävs det i regel neurologiska symptom för att få eftersom det är dyrare än tabletter… Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
12/18/11, 10:02 PM
#48

Klart man inte äter massa mediciner bara för att det är roligt, men många äter det för att dr säger så, och kollar inte upp om det finns alternativ. Många äter också längre än vad som kanske skulle behövts, för att ingen sagt att man ska sluta. Jag känner många sådana personer. Många har även inställningen att doktorn ska vara/är expert på min sjukdom, vilket han aldrig kan vara eftersom varje person är unik. Alla är olika, och reagerar olika och bör därför bli "expert" på just sin sjukdom.

Jo klart man testar tabletter först, men får man inte tillräckligt upptag måste det ju lösas på annat sätt

Vad läkare kan och inte gällande näring varierar stort. jag ger inte mycket för det tyvärr. Läkarutbildnigngen innehåller totalt 30 timmar näringslära. Det är inte mycket. Har desstutom själv blivit varse mycken okunskap inom detta område, när jag försökt prata om det.

Har träffat läkare som inte vet att magnesium är kramplösande, fast det används entrappa upp för att stoppa förtidig förlossning. Inom akutvård ges det vid stroke och hjärtinfarkt som första åtgärd i södra europa på univeristetsjukhusen. man vet att det är effektivare i ett akutskede än andra mediciner. Däremot är andra mediciner bättre när kärlien slappnat av. Det är bara ett ämne som kunskapen är mycket bristfällig om.

Jag käkar kortison, för det ska jag givetvis äta kalcium så jag inte blir benskör. När jag pratade med läkarna om att jag även käkar kompletteringsdos av d-vitamin och magnesium för att förbättra upptaget så fick jag svaret att det behövdes inte, eftersom de är bara kalcium som försvinner från skelettet vid kortisonbehandling! Förvånad Vaddå bara? Undrade jag.

Förlåt mig om jag låter bitter och cynisk, det blir så av massa års valsande i sjukvårdssvängen, utan att någon blir riktigt klok på hur man kommer till rätta med en.. Jag har blivit eperimenterad på i många år. När jag ifrågasätter eller ber om förklaringar till vissa behandlingar etc så får jag skäll.. och är besvärlig. Skrikandes Blev liksom tvungen att lära mig själv, för att överleva.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
12/18/11, 10:03 PM
#49

Förlår trådkapningen! Nu är vi långt ifrån bovetegröt igen.. KyssFlört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
12/19/11, 12:13 AM
#50

#48 Jag tror att kunskapen om vad livsmedel har för inverkan på kroppen är minst sagt bristfällig (tänker samlad mänsklig kunskap).  Och det var ju inte så länge sedan mat enbart var bränsle och ingen kopplade mat med sjukdomar. Personer har ju dött i självtester för bara några hundra år sedan när de testat mat.. Var tex en som testade ett livsmedel i taget (tex bara kokt höna i flera veckor eller  bara bröd) fick en rad bristsjukdomar, bl.a. skörbjugg men vägrade inse att det hade med kosten att göra. Precis när han tänkt byta till grönsaker -vilket hade botat honom och räddat livet på honom - ändrade han sig till något annat och dog på kuppen.

Vi har lärt oss mycket sedan dess, men hur mycket mer finns det inte som vi INTE vet än?

Bara en sån tanke som att mjölkfri kost kan bota ångest är ju ganska ny, minst sagt.. och det är ju inte konstigt att läkare inte kan rekommendera sådant. För hur många liknande teorier finns det inte som inte fungerar alls och är rena påhitten? De har ju inte forskning som stöder det.

Men läkarna och vetenskapen borde satsa mer på att verkligen utforska hur mat kan påverka oss och hur den kan användas att bota. Inte bara komma ut med skrämsel om att allt möjligt ger cancer, utan söka svar och botemedel i kosten. Fast är vi redo för den kunskapen, har vi medlen att hitta den?

Det betyder ju inte att läkarna ska strunta i den näringslära vi har :) Tvärtom, de borde lära sig mer i ämnet. Och framförallt sjukhusmat och inom äldreboenden osv måste man inse hur viktigt det är med frisk, bra mat, att man inte kan ersätta allt med syntetiska piller och steril föda.. speciellt inte när läkning är beroende av näring.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Jessica_91]
2/17/12, 3:47 PM
#51

Kom på att det kanske vore kul om jag berättade om hur det har gått nu när jag har ätit bovetegröt + vitaminer ett tag Glad

Jag har alltså ätit ett b-komplex, magnesium, helazym (som har hjälpt mig med magkatarren förut), Mivitotal samt ett annat piller som jag inte kommer ihåg vad det hette eller vad det riktigt gjorde Skäms Det var i alla fall 5 piller och jag skulle ta 1/vecka på tom mage (alt. som stolpiller).

Det slog mig för ett par veckor sedan att jag inte är lika känslig längre! Kan inte minnas sist gång som jag vaknade upp med ångest och det är helt obeskrivligt underbart. Visst har jag fortfarande lite problem med osäkerhet osv (som ju faktiskt många har) men det är ju något jag får jobba på bara vilket blir lättare utan extra ångest som tynger ner. De saker som numera får mig att må dåligt är psykiskt och jag kan se ett samband. T.ex pojkvännen glömde av att vi ska ses = jag blir ledsen och känner mig som världens sämsta flickvän som inte är värd att bli ihågkommen. Det är fortfarande dumma, onödigt tankar som inte är sanna men jag kan ändå se ett samband som sagt. Att vakna upp och vara ledsen utan att något har hänt känns bara så ologiskt och det verkar ha varit ett fysiskt problem.

Dock så försvann inte illamåendet vilket gjorde mig både ledsen och irriterad (blir psykiskt påfrestande efter mer än en månad av konstant illamående). Så till slut så började jag käka Omeprazol men inte heller det hjälpte vilket gjorde mig ännu mer uppgiven. Så hittade mamma en länk på nätet där en tjej haft samma problem och det visade sig vara de extra b-vitaminerna hon tagit om orsakade illamåendet!
Så jag slutade med alla vitaminerna tvärt. Onödigt, men jag ville verkligen inte må illa mer så jag släppte allt för säkerhets skull. Några dagar senare försvann illamåendet, efter nästan 2 månader.. Måste ha börjat som vanlig magkatarr innan jag började med vitaminerna och sedan gått över till annat illamående pga b-vitaminerna. Eller nåt. Det viktiga är att jag inte mår illa mer.

Något annat intressant var att jag efter 2 veckor utan vitaminerna plötsligt hade två dagar där jag var super känslig. En gång bröt jag ihop i bilen när jag övningskörde med pappa och skulle lära mig att parkera och upplevde att folk kollade irriterat på mig. Nästa gång för att pojkvännen inte följde mig hela vägen hem som han skulle ha gjort för att hämta en grej. Jag fattade ingenting, varför blev jag så knäckt liksom? Har ju inte vart sådan på flera veckor nu. Och så kom jag på att det kanske var vitaminerna. Nu har jag börjat med dem igen och det verkar bli bättre igen. Hade en jobbig dag tidigare i veckan men inget mer efter det. Vet inte om det är ett sammanträffande men faktumet kvarstår att jag mår bättre sedan jag börjat käka extra vitaminer. Äter inte längre b-komplexet men istället någon annan vitamin b tablett som iofs inte har lika "mycket" men är bättre än ingenting.

I mars ska jag tillbaka till naprapaten/homeopaten (hon var visst både och), ska bli intressant att se vad hon har att säga då och hur mitt blod ser ut ^^.

För övrigt så har jag fortfarnde inte riktigt börja tycka om gröten men den funkar. Blandar i en halv tesked honung och en massa kanel så går det ner. Skrattande

Mitralis
2/21/12, 6:05 PM
#52

Vilken spännande tråd. Vad roligt att det börjar gå åt rätt håll för dej nu Glad



Anterrabae
3/4/12, 9:20 PM
#53

Tack för att du delar med dig!

jag har läst om vitaminbrist, särksillt just b-vitaminbrist och psykiskt obalans. jag tror absolut på ett samband mellan ditt psykiska mående och vitaminerna.

som sagt spännande. Skönt att du hittat sambandet, så går det ju att parera.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2/11/13, 2:20 PM
#54

Kan bara instämma i att denna tråd är väldigt intressant och givande att läsa! Nu har jag fått svar på ytterligare flera frågor, och även gissningar för egen del. 

Tack för att ni berättar och delar med er. Och vad roligt att det gått bra för dig TS!

Jag är på gång att testa bovete, ska inhandla det imorgon. Har själv haft enorma problem på sistone med vad jag ska stoppa i mig, i o m min ibs mage, Tror helt och fullt på att en nyligen intagen pencillinkur hjälpte till att stjälpa min mage ytterligare. Men tack vare Aloe Vera juicen och probiotikan, börjar jag nu se ett litet ljus i tunneln.

Jag känner mig väldigt trängd i min matsituation eftersom min mage reagerar negativt på allt som är nyttigt. Man blir stressad på ett sätt eftersom man blir hindrad i att försöka äta nyttigt. 

Jag kan inte äta grönsaker, rotfrukter, fullkornsprodukter, baljväxter, ja precis allt som är nyttigt och man ska äta, går inte alls! Käkar heller inga mjölkprodukter. Jag käkar b-vitaminkomplex och känner stor skillnad om jag missar att ta dem. Så det tänker jag fortsätta med. Tar även extra c-vitamin 500 och även magnesium/kalcium. 

Fast jag hoppas på att magen läker ihop hyfsat en dag och att man kan testa att smaka några snällare frukter och grönsaker. Men jag är i a f glad att att jag kan äta blåbär. Blåbär är en ganska nyttig källa och har hjälpt mig många ggr i eländet när jag inte kunnat ätit annat.

[Jessica_91]
2/11/13, 2:37 PM
#55

Kan komma med ytterligare en uppdatering! Mitt blod såg mycket riktigt bättre ut andra gången vi kollade på det, va jättekul att till och med jag kan se skillnaden. För några månader sedan träffade jag en ny läkare som gick igenom min sjukdomshistorik mm. Då tog han upp de blodprover jag tagit tidigare för att se om jag hade någon vitaminbrist (vilket jag enligt förra läkaren inte hade). Jag berättade om naprapaten, mina vitaminer osv. Förklaradr att jag märkte skillnad och att jag ärligt talat inte brydde mig om det var placebo. Läkaren sa då till min förvåning att han personligen tyckte att mina tidigare B-vitamin värden var alldeles för låga! Tydligen så tycker dock de flesta läkare att bristen ska vara extremt stor för att reagera medan min läkare ansåg att det absolut räckte med den bristen jag hade för stt man ska rekommendera extra vitaminer. Om jag ändå bara haft den läkaren när jag gick i mellanstadiet och tog mitt första blodprov för att se om jsg hade brist på något :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: