Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 3513 ggr
krimskrams
2013-01-28 16:58

Tillskott

Äter ni någon form av tillskott eller får ni allt ni behöver via maten?

Själv äter jag dagligen Omega 3 kapslar, D3 vitamin 100 microgr, rosenrot samt nån form av energi multivitamin med bl.a. ginseng!

Tips mottages gärna på vad man borde äta vid stor trötthet!

Funderar även på att börja med vetegräs/pulver! Nån som har erfaranhet av detta?

Glad

Annons:
Marie Dahlén
2013-01-28 18:41
#1

Om det gäller stor trötthet på hösten/vintern kan det vara brist på dagsljus! Vissa människor är känsliga för att ljuset försvinner och man tror att det har att göra med att melatoninproduktionen (melatonin är vårt sömnhormon och tillverkas i tallkottkörteln) inte stängs av om det inte kommer tillräckligt med ljus på näthinnan, och att vi är olika känsliga för detta.

Så man kan prova att vara ute i dagsljus minst en timme om dagen, helst på förmiddagen, och se om det hjälper mot tröttheten. Man brukar märka att symptomen lindras efter 3-4 dagar. Jag är själv i det närmaste medvetslös i januari (som brukar vara värsta månaden) om jag inte äter D-vitamin och får dagsljus varje dag.

Tillfrisknad sockerberoende, socionom och numera kostrådgivare för sockerberoende. www.motiverakonsult.se

Anterrabae
2013-01-28 22:30
#2

Hur stor del av maten du äter är rå? Levande mat ger ökad energi.  Ca 50% är ett bra mål. Halva tallriken grönsaker, frukt till eller efter maten. Har man möjlighet så är smoothiesar och hempressad juice bra att öka energin med

Ja, jag äter MASSOR med kosttillskott, men jag är kroniskt sjuk så jag behöver mer än de flesta… Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Bjornen
2013-02-06 09:04
#3

De flesta olika kosttillskot köps och äts genom en intensiv marknadsföring. Många av deras innehåll fungerar dåligt när de tagits ur sitt sammanhang. Väl sammansatt kost och tillskott av vitaminrika frukter under vintern fungerar åtskilligt mycket bättre och dessutom billigare. Mat gjord av riktig råvaror och utan olika konstiga tillsatser är mycket bättre. Ett problem idag är att många äter allt för fettfattig kost och därmed kan det bli brist på fettlösliga ämnen. Normal kost och mera aktiviteter för kroppen. Skotta snön för hand istället för snöslunga och undvik maskiner om det kan göras för hand istället. Ibland går det fortare att göra det för hand istället för att använda någon energislösande maskin.

chilisalsa
2013-02-06 19:40
#4

Kan man och har råd är det för det mesta väldigt mycket bättre med kosttillskott gjort på "whoole food" ex. http://www.greatlife.se/

Dock är det bara komplement i de fall man inte får i sig det man behöver från bra mat…

Medarbeterare på Kost

Silvestris
2013-02-14 13:52
#5

Tar Omega 3 året runt (det märks tydligt på min hud när jag inte tar det) och D-vitamin under vinterhalvåret.

Halvdansken
2013-02-14 20:48
#6

D, C och E vitamin plus magnesium.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
citytjejen
2013-02-17 22:14
#7

Jag äter tillskott, omega3, c-vitamin och d-vitamin.

/Christina

veggie4every1
2013-02-17 23:30
#8

Som vegan äter jag dagligen ett tillskott av B12 och D-vitamin under vinterhalvåret. Inget annat.

Men jag ser att du undrar om någon provat vetegräs. Det kan jag absolut rekommendera. Jag ser det inte som ett kosttillskott, utan som mat.

Men det är nyttigt och basiskt och jag gillar verkligen vetegräs. Jag blandar vetegräspulver med nässelpulver till en grön vacker drink.

Jag tycker du ska köpa dig en påse vetegräspulver och prova själv 🙂

Jag vet inte om man blir piggare av det, för jag är ganska pigg ändå. Men är man trött så tycker jag absolut att det är värt att prova och se. Nyttigt är det i alla fall.

Sen håller jag med #2. Så mycket råa grönsaker som möjligt. Till varje måltid. Gärna rå broccoli och bladspenat. Mycket gott och nyttigt.

Antioxidanter är väldigt viktigt för hälsan, så plugga på om det och välj antioxidantrik mat så mycket du kan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2013-02-18 00:51
#9

Nu kom jag på något mer så här i efterhand. Groddar!

Köp en groddburk och lite groddfrön. Jättenyttigt!

Broccoligroddar är kanonnyttigt, men även andra slags groddar är nyttigt. Jag skulle hålla mig ifrån alfalfa dock, jag litar inte på att det inte finns ehec bakterier i dom. Men det är ju upp till var och en.

Men groddar är ju ett ganska enkelt och billigt sätt att få i sig massor av uppiggande nyttigheter.🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anterrabae
2013-02-18 16:09
#10

Alfalfa ska man vara försiktig med pga dess effekt på immunförsvaret, snarare än bakterierna. Det finns antydningar i studier som pekar på att alfalfa kan starta autoimmunitet och SLE.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

veggie4every1
2013-02-18 22:18
#11

Men är det inte om man redan har sjukdomen som det kan förvärra?

Eller har jag fått det om bakfoten kanske.

Hur som helst är det väl inget man vill äta för mycket av. Synd dock, det är ju goda små groddar…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anterrabae
2013-02-18 22:44
#12

Nä inte bara de som har, det har även triggar igång en som inte varit tidigare. Men jag vet som sagt inte hur mycket som ätits. Eller om Man kollat benägenhet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zofia89
2013-02-21 11:51
#13

Jag tar dagligen (varje morgon) 1 c-vitamin brustablett, 1 multivitamin-brustablett och 1 gerimax energy plus för mer energi =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: