Annons:
Etikettmikro-makronäring
Läst 2972 ggr
Anterrabae
2013-11-11 18:41

Lite mer om ägg!

Att ägg är bra och nyttigt har vi konstaterat många gånger. Ett par av orsakerna till detta är att de, om hönsen fått bra och vettig mat, innehåller alla vitaminer och mineraler vi behöver förutom c-vitamin. Dessutom är ägg rikt på lättillgängligt kolesterol som är absolut nödvändigt för att kroppen ska kunna lagra skador. Fetterna är mat, näring och energi till hela kroppen! MEN något som jag lärde mig ganska nyss (relativt i alla fall) kolesterolet och de andra fetterna i äggula är absolut livsnödvändigt för binjurarnas funktion. Om man då har en utmattning/utbrändhet med sig, så har binjurarna tagit stryk, och orkar troligen inte jobba riktigt som de ska. Man blir lätt låg på kortisol, som är ett hormon som gör att vi vaknar och orkar med våran vaken tid. När detta blir lågt, så sparkar kroppen ev igång en högre adrenalinproduktion som kompensation. Med stress och förslitningar som resultat. Denna process kan i sin tur sänka ämnesomsättningen, och får det fortgå så blir man frusen, trött, låg och håglös, går upp i vikt med mera. Äggula då, är alltså mat och näring direkt till binjurarna, detta tillsammans med hemkokt buljong ger en god grund för att läka utbrändhet och utmattning. Äggulorna ska gärna vara råa, eller löskokta för bästa effekt. Testa vet ja! Jag fick en binjuredipp här om dagen, blandade tre äggulor med lite honung/sött för smaken och smält smör, och det funkade! Det hävde dippen! Jag har fortsatt med ägguletät diet, tillsammans med buljongsoppa, och idag är jag piggare och på väg uppåt igen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Korpglugg
2013-11-12 07:42
#1

Jag käkar tre ägg per dag. Jag brukar separera dem, äta gulorna för sig, och göra lite allt möjligt med vitorna (jag har adrenal fatigue och behöver mycket protein också, så det går åt).

På något ställe hade man sagt 4 gulor per dag för att få effekt, men det blir för mycket kcal om jag ska följa att rekommendationer om mängd protein i varje form, samt massor av fett.

A-ja, jag kör en gula till varje mål och använder vitan till blodpannkaka, eller "hystar i soppan" eller bara steker lite lätt i ankfett. Vitan ska ju helst vara tillagad för att inte hämma upptaget av biotin (avidin är väl ämnet som orsakar det där). Men - om biotinet finns i gulan och de inte intas samtidigt kanske det är bättre med rå vita? Dricka den separat mellan målen, i stället för glutaminet ^^

Anterrabae
2013-11-13 00:31
#2

Jag käkar för närvarande 6 gulor om dagen, eller mer vissa dagar, för att ens stå upp..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Korpglugg
2013-11-13 06:12
#3

Märker man effekt så direkt alltså? Läste någon annanstans också  om kurer med äggula som skulle ge så snabba effekter.

Zabbio
2013-11-13 08:51
#4

..mer ägg åt mig då :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: