Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 2119 ggr
Zabbio
2013-11-21 18:50

Mag-krångel..tips?

Jag är förkyld och sjuk och magen har klappat ihop också..

Den är helt ur balans, bubblar och spänner och är  jobbig på alla sätt man kan tänka sig. Emellanåt hugger den till som i kramp och jag kan bara vika mig dubbel så ont det gör..

Jag har minskat på kaffet, ökat vattnet, dricker en del te med mag-örter som bl.a. fänkål, lite muskot och timjan  för halsens skull och rölleka eftersom det hjälper mot mensvärk. Igår försökte jag öka fiberintaget med havregröt (tja, funkar ju på kaniner) och psyllium, idag blev det fasta med flytande kost, buljong, proviva (har inte haft tid eller ork att göra rejuvelac) och överkokta rotfrukter+välkokt kött nu mot kvällen.

Testade att ta enzymer och äta mer frukt - det var ett misstag. Förutom det har inget gjort varken till eller från.. Har till och med försökt med lavemang. 😮

Gluten och mejeriprodukter äter jag normalt sett inte… Förutom kaffet äter jag väl hyfsat normalt. Har inte ätit mycket godis på sistone, socker kommer i form av honung (i teet) och frukt..

Mot förkylningen tar jag otrivin comp nässpray och olika  halstabletter. Men besvären startade innan dess.

Någon som har något tips?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2013-11-21 18:53
#1

Jag brukar ha järn-mage så detta känns lite ovant.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
2013-11-21 19:04
#2

Kan det vara halstabletterna som ställer till det för dig? Ät äkta mjölksyrade grönsaker, dessa hittar du i kyldisken. De du hittar som helkonserv är tyvärr döda och hjälper därmed inte magen.

Krya på dig! 🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Zabbio
2013-11-21 19:11
#3

Mjölksyrade grönsaker i vanlig mataffär? Tror inte att jag sett sådant… fast har iofs inte letat :)

Jag har lite syrad vitkål i kylrummet men vågar nog inte öppna den.. lade in dem för snart ett år sedan.. heh..

Nej, besvären började innan jag köpte halstabletter. Och jag äter inte jättemånga.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
2013-11-21 19:15
#4

Öppna burken du har, om det luktar och smakar okej är den okej. I större coop-butiker har jag sett mjölksyrade grönsaker från Tistelvind, så fråga i de butiker som du har i närheten 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Zabbio
2013-11-21 19:18
#5

Aaah.. vi har inga coop här.. men Ica Maxi kanske  har. Ska kolla i kyldisken, inte lönt att fråga. Varenda gång jag frågat efter nåt säger de att de inte har nåt sånt, oavsett om de har det eller inte. (ofta har jag letat lite till och hittat det jag  sökte själv) :) Men jag ska kolla.

Hm.. hur ska det lukta och smaka?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
2013-11-21 19:32
#6

Friskt och lätt syrligt, lite åt aktiv surdeg eller torrt vitt vin. Om det luktar ruttet och ser slemmigt ut ska det kastas! Tistelvinds inläggningar finns också i vissa hälsokostbutiker…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Zabbio
2013-11-21 19:39
#7

Den har läckt vid något tillfälle.. tycker att det verkar lukta ok men eftersom jag inte vet exakt hur det ska vara vågar jag inte..

Tack för tipsen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: