Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 3647 ggr
Huygens
7/5/14, 12:49 PM

Äkta kanel och kassiakanel

Hur vet man om man fått tag på äkta kanel, ceylonkanel (Cinnamomum verum)?

Det mesta som säljs i Sverige är den beska kassiakanelen som innehåller mer av det skadliga ämnet kumarin. (Minns det genom att kassiakanel börjar med kass = dålig.) Tydligen säljs det nästan bara kassiakanel i Sverige nuförtiden.

Tycker att kanelkrans och speciellt lågpriskanel smakar mycket värre än när jag var barn. Funderade i flera år på varför kanelen började smaka så dåligt, tills jag fick reda på att det finns äkta kanel och sådan som är av typen kumarin-/kassiakanel.

Det ska finnas kumarin även i äkta kanel, men betydligt mindre och gör därför inte skada på samma sätt som kassiakanelen. Även "Indonesisk kanel" (Cinamomum burmannii) verkar (?) ha låg kumarinhalt.

Men hur får jag tag på äkta kanel? Det står sällan på innehållsförteckningen, utan betecknas bara "kanel" vilket jag ser som tvivelaktigt.

Äkta kanel är dessutom sötare och godare i smaken. Jag vill få tillbaka den kanel jag minns som barn.

Annons:
RobinEH
7/8/14, 1:05 PM
#1

Jag tror det blir till att beställa det via nätet, möjligtvis även mala det själv. Jag konsumerar själv mycket kanel och vill undvika konsekvenser av kumarin men kanelen blir så pass dyrare att jag likväl tvingas minska på mängden.

Kassiakanel är äkta kanel. Därmed anges det som "kanel" likt övriga sorter. Jag skulle dock tro att om ett företag använder ceylonkanel så lär de specificera detta, eftersom det är en dyrare kanelsort.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: