Annons:
Etikettmikro-makronäring
Läst 3666 ggr
Anterrabae
2015-03-27 22:02

Vitlök

Anser du att vitlök har hälsofrämjande effekter? Berätta!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

  • Redigerat 2021-01-15 17:17 av DesK
Annons:
Fridaaaa
2015-03-29 09:40
#1

Inte insatt direkt i vitlök då jag inte äter det själv.
Men tror nog inte att det är dåligt direkt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2015-03-29 14:08
#2

Jag tror det är nyttigt. Och väldans gott :)

JazzBass
2015-03-30 14:20
#3

Det har forskats massor kring på vitlökens hälsofrämjande effekter (här är en träff från en snabb googling), och det torde vara tämligen klart att det är en ren hälsobomb. Så jag röstade på alternativ 1. Enda direkta nackdelen som jag ser det är att man kan börja lukta illa av det. För mycket av det goda är kanske inte heller alltid så önskvärt.

Förutom att jag lägger vitlök i praktiskt taget all mat jag gör så har vi nästan alltid hemma av vitlökstabletterna Kyolic, som säljs t.ex. av Apoteket (Finland) och Life. De verkar klart öka motståndskraften vid förkylningar.

Andra "naturliga mediciner" som jag använder mycket av främst p.g.a. hälsoeffekterna är ingefära och gurkmeja.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2015-04-25 17:49
#4

Jag röstade på alternativ nummer 2 och har vitlök i nästan allt.

#3 Dricker man grönt te ska visst vitlökslukten minskas

http://www.svd.se/traning-och-halsa/frukten-som-jagar-bort-vitloksdoften_3902226.svd

l'm back

Ambrose
2015-04-28 10:38
#5

Röstade på nr 2. Har själv använt det flera gånger vid t.ex. öroninflammation. Man blir bra över en natt. Måste vara lite försiktig med doseringen bara, annars kan man råka flå örat istället…. fast det gör i alla fall mindre ont än inflammationen ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Näring
2015-06-04 23:11
#6

Lök överhuvudtaget är inte direkt de vitamin- o mineralrikaste livsmedlen, men innehåller istället massor av fiber, antioxidanter och ämnen som hjälper kroppen att neutralisera o avgifta sig från gifter o skadliga ämnen.
Utöver det så är det väldigt gott och kan göra en nyttig men neutral o tråkig vegetarisk rätt till att bli riktigt god!

Annons:
Honestyisdead
2015-06-04 23:25
#7

#5 Vadå, stoppar du vitlök i örat?

[Outlawly]
2015-06-05 08:54
#8

#7 I vår familj har vi också kört med vitlök i örat!
Skala den och lägg i lite hushållspapper har jag för mig och sätt in :)

och vid förkylning så värmer man mjölk med pressad vitlök och en sked honung :)

Ambrose
2015-06-06 00:01
#9

#7 Pressar lite vitlök i vadd och stoppar vadden i örat. Men man får som sagt vara försiktig. Det fräter på huden så man ska bara ta lite :) Har man det i örat över natten så försvinner inflammationen nästan garanterat.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Honestyisdead
2015-06-06 11:30
#10

#9 Det hade jag aldrig vågat! Mina öroninflammationer läker på en natt utan vitlök.

Låter faktiskt riktigt farligt!  Hur vet du hur mycket du ska ta? Hur långt in trycker du det? Vad gör du den dagen du trycker in för mycket vitlök för långt in?

Zabbio
2015-06-06 12:32
#11

Finns det inte kopplingar mellan för mycket vitlök och järnbrist/blodbrist samt leverskador?
Visserligen har jag väl mest hört om det på häst (finns en vana att ge dem vitlökstillskott för alla möjliga orsaker, bl.a. att hålla flugor och så borta på sommaren), och deras matsmältning är ju inte riktigt samma som vår. Men jag känner lite att allt som är effektivt kan bli för bra i överdrivna mängder.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Namiko
2015-06-06 12:40
#12

#11 Det är samma sak för hundar med alla sorters lök. Har dock inte hört något om det hos människor och lök sägs ju ha många hälsofrämjande egenskaper för oss men bör hållas långt borta från djuren.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Honestyisdead
2015-06-06 12:49
#13

#12 Ja lök är nyttigt. Vid intag.

Annons:
Anterrabae
2015-06-06 13:27
#14

#13 man tar en liten skärva typ 2-3 mm i papper, alldeles i öronöppningen. Det räcker med vitlöksångorna i örat. Det är förvånande effektivt. #11 och #12 det stämmer och kan även hända människor vid för stort intag över tid. Känner en som fick anemi av tiosulfarerna. Jag anser att det är nyttigt, men som med allt, i lagom dos

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

vallhund
2015-06-06 20:17
#15

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zabbio
2015-06-06 22:30
#16

#15 Det är väl lite det jag funderar på.. om det är giftigt för både växtätare och köttätare men ändå skulle det inte gå att överdosera för oss?

Sen är det väl egentligen hälsofrämjande för dem också i liten dos. Det mesta som är bra i lagom dos är dåligt i för stor dos, för att vara säker säger man då at det är giftigt och nyanserar inte.  Vitlök säljs tex fortfarande som tillskott i ridsportsbutiker - om det inte funnits någon positiv effekt för det eller om det varit riktigt giftigt så hade det inte funnits någon marknad för det. Vill minnas att jag sett för hund också.

Jag är ändå mycket skeptisk till att ge det till något däggdjur som tillskott, om det inte finns någon specifik anledning där det bevisligen hjälper. Fast lite smaksättning om man nu tycker det är gott lär ju inte skada.

Eller för människa då om man upplever att det hjälper vid öroninflammationer, infekterade sår, svampangrepp etc, kör på.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Namiko
2015-06-07 06:20
#17

#16 Allt är ju giftigt i för stora mängder, även vatten, så lök är garanterat inget undantag. Men det krävs garanterat mer lök/vitlök för att det ska överdoseras för oss människor än det behövs för hundar och hästar, annars hade dom flesta haft anemi vid det här laget.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

NiklasTyreso
2015-06-09 07:58
#18

Vitlök är nyttig för människor som genom evolutionen formats till jägare och samlare, allätare som även ätit rotfrukter och lök från marken. Hundar och hästar äter inte rotfrokter och lök i vilt tillstånd, men det gör ursprungsbefolkningar av människor. Vad som är giftigt för en art kan vara nyttigt för en annan.

vallhund
2015-06-09 09:14
#19

#16 Nej det är inte hälsofrämjande, i alla fall inte för hundar, ens i små doser. All lök, inklusive vitlök o blomsterlökar innehåller ett ämne som hundar saknar enzymer för att bryta ner. Detta betyder att ämnet ackumuleras i kroppen. Så förgiftning kan ske både på lång o kort sikt. Benmärgens förmåga att bilda nya röda blodkroppar minskar o skadar även existerande blodkroppar, vilket leder till anemi. 

Hur det är med hästar har jag ingen aning om, annat än det jag länkat till tidigare i tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: