Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 1849 ggr
Anterrabae
6/24/15, 2:14 PM

Odlar du örter?

Så här i sommartid, om än en kall sådan, odlar flera av oss. Både på frilans, i krukor och pallkragar. Odlar du något? I så fall vad? Odlar su örter? Bara för att de äe goda eller tar du även med den medicinska aspekten i ditt odlande? Berätta! Och guldstjärna för bilder! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
tlover
6/24/15, 2:16 PM
#1

Jag både odlar örter och samlar vilda. Några exempel på vad jag odlar är basilika, isop, kattmynta, timjan, gräsklök, persilja m.m

edit: Vi odlar både för att ha i mat, örtteer (för att bara dricka, skönhetsprodukter och för medicin

l'm back

JazzBass
6/25/15, 1:09 PM
#2

Jag planterade en krusbärsbuske och några jordgubbsplantor i trädgården i våras, och lite kryddörter (fransk dragon, oregano, salvia, persilja) i en låda på terassen. De senare har dock inte vuxit till sig speciellt mycket, men krusbär ser vi ut att få en del av i alla fall. Trodde inte det då jag ju köpte och planterade den bara för nån månad sedan, men det ser väldigt lovande ut. 🙂

Drömmer om en ordentlig rabatt med  stora mängder av olika örter. Det går ju åt så mycket vid matlagning, så en liten planta räcker inte så långt. Jag tar gärna emot tips på bra fleråriga örter som är lättskötta och växer till sig ordentligt också i en halvskuggig trädgårdsrabatt som får sol först efter halva eftermiddagen.

En nyfunnen favoritört är libbsticka. Mamma har en storväxt sådan i trädgården vid sommarstugan, så jag tog en rejäl bukett med kvistar därifrån som jag nu håller på att torka. Tror jag ska sikta på att plantera en sån hemma också nåt tag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oddahviing
7/29/15, 9:00 PM
#3

Jag gör tinkturer av olika örter, t.ex. cleavers herb, maskros, kamomill, maskrosblad, rödklöver, plantain blad, persilja. Plockar i det vilda! Ibland gör jag gröna juicer av dem.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: