Annons:
Etikettrådochrön
Läst 17222 ggr
Sisselie
2016-01-01 11:11

Hur vetman att honungsmelon är mogen?

Det här var kanske fel grupp, men jag hittade ingen som passade. Som rubriken, hur vet man att honungsmelon är mogen? Jag åt en honungsmelon för en vecka sen som var helt perfekt mogen, och så underbart god. Det vill jag ha mer av. Sen dess har jag köpt 2 meloner som varit omogna så de knappt gick att äta. Den ena fick jag göra juice på för den var stenhård. Men alla såg ju likadana ut på skalet. Nu har jag köpt en till och tänker att den ska få ligga en vecka och mogna. Men hur vet jag när den är mogen, så jag inte skär upp den för tidigt? Jag har sett att det finns både mörk- ljus- och mellangula, och provat alla färgnyanser, men jag har fått både mogna och omogna av alla färger.

Annons:
VildaVittra
2016-01-01 11:27
#1

Den ska lukta melon, en omogen luktar inte lika mycket. Och när man knackar på den ska det låta dovare (knacka på flera och jämför).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sisselie
2016-01-01 11:57
#2

Tack för svaret. Min luktar ingenting, och låter ihåligt, så då är det bara att vänta då.

TjockaBerta
2016-01-02 13:22
#3

Som #1 säger. Dessutom kan man känna där stjälken suttit att den är mjuk där.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: