Annons:
Etikettrådochrön
Läst 1619 ggr
VildaVittra
2/28/16, 12:58 PM

Äter du bi-vänligt?

Våra tambin har lidit länge nu av massdöd, men detta är något som drabbar de vilda pollinerande insekterna också, vi ser bara effekterna hos tambina eftersom vi skattar deras lådor.

För att äta bi-vänligt, så ska man äta obesprutad ekologisk mat, samt sådan som inte kommer ifrån monokulturer. Exempelvis är ekologiskt gräsbetat kött bi-vänligt, eftersom betningen förlänger blomningssäsongen. 

FN-organet IPBES har kommit ut med en rapport om man vill läsa mer om detta, samt så bör alla se dokumentären "More than honey".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Orda
2/28/16, 1:01 PM
#1

Köper alltid ekologiskt!

Sindri
2/28/16, 1:08 PM
#2

Ekologiskt och gräsbeteskött. Så mycket det bara går.

Har mycket örter och annat i trädgården som både bin och fjärilar älskar. För pollinering av fruktträd verkar det som om humlor gör det mesta jobbet. Funderar på att försöka bygga humlebo som jag nånstans såg tips om.

VildaVittra
2/28/16, 1:11 PM
#3

#1 Är det odlat i monokulturer? Alltså exempelvis på åkrar?

#2 Bygg ett helt insektshotell, då lockar du fler insekter än bara humlor. http://www.delatradgard.org/wp-content/uploads/2014/05/hotel_3.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Orda
2/28/16, 1:15 PM
#4

Blir inte mono lite monotont?

Orda
2/28/16, 1:23 PM
#5

Jag har ett vildbihotell. 🙂

Sindri
2/28/16, 3:03 PM
#6

#3 av: VildaVittra<

Såg fint ut, men vilka andra insekter? Vi har problem med getingbon och i grannens stenmur har det varit råttbo. Så jag är lite försiktigt med prång om du förstår vad jag menar…..🙂

Annons:
VildaVittra
2/28/16, 3:10 PM
#7

#6 Fast ger du getingarna en lämplig plats att bygga på så långt ifrån huset som möjligt, så kanske de hoppar över att bygga där du inte vill ha dom. 

Råttor är väl trevligt? Själv har jag ormar i komposten, så den kommer jag nog aldrig våga röra. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/28/16, 3:15 PM
#8

Vi hade ett jordgetingbo i häcken en sommar. Det var inte roligt det heller. Ska jag bygga getingbo skall det vara några hundra meter från huset. Så stor tomt har jag inte.
Huggormar? Annars är det väl bara trevligt. Tror det betyder tur om en snok bygger bo under huset. Och komposten är väl rätt nära i alla fall…..

VildaVittra
2/28/16, 3:19 PM
#9

#8 Jag stannade inte kvar på platsen för att artbestämma (översättning: Jag sprang skrikande därifrån pga min ormfobi).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
2/28/16, 3:59 PM
#10

Jag försöker, men det går sådär, med min nuvarande ekonomiska kris.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
2/28/16, 4:54 PM
#11

Jag försöker så långt ekonomin tillåter, tex genom att odla lite själv (genom permakultur)

l'm back

Upp till toppen
Annons: