Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1883 ggr
Scorpio97
12/19/16, 11:57 AM

Hur ofta äter du?

Jag hamnar ofta i diskussioner gällande hur ofta man ska äta (jag äter väldigt sällan enligt dom flesta och det väcker diskussioner) och ville se vad som blir vanligast om man frågar här eftersom jag tycker ämnet är intressant :)

Du får gärna utveckla ditt svar i en kommentar: Har du alltid ätit så ofta/sällan eller har du provat olika, och varför valde du i så fall sättet du äter på idag? Fördelar/nackdelar?
Har du alltid samma måltidsfrekvens eller varierar det pga vardag/helg, sociala situationer, jobb eller liknande? 
Påverkar vad du äter hur ofta du äter, eller tvärtom?
Vad äter du för kost? (Vegetariskt, LCHF, GI, tallriksmodellen osv)

Så hur ofta äter du? Om det varierar, välj det som är vanligast (räkna över dom senaste tio-trettio dagarna eller så).


//Jessie

Annons:
Maleficum
12/19/16, 12:15 PM
#1

Är tyvärr dålig på att äta (glömmer ofta bort det så kör lite med "mat-&-sov-klocka". Har jag "sämre" perioder blir det oftast bara tre gånger om dagen (ibland 2) men min mage mår bäst av att äta vart tredje timme (har IBS). Var lätt att hålla ordentliga tider i somras eftersom min brorsdotter också behöver äta vart tredje timme men betydligt svårare övrig årstid när jag bor själv (även med påminnelser).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
12/19/16, 12:19 PM
#2

Jag äter oftast en gång om dagen men ibland blir det två. Har planer på att prova att fasta ibland också, för att se om jag trivs med det. 

Min mamma är övertygad om att man måste äta frukost, lunch, middag och kvällsfika samt flera mellanmål däremellan så det är vad jag växte upp med. Frukosten fick jag alltid tvinga i mig och lunchen på skolan var inget jag såg fram emot heller. När jag började högstadiet hade jag tagit bort dom flesta måltiderna (varken mamma eller lärarna var dock nöjda över att jag hoppade över frukost och lunch), och åt då bara middag, ev kvällsmat och något litet mellanmål ibland.

Jag tycker jag mår bättre när jag äter bara en gång om dagen. Jag är sockerberoende/"matmissbrukare" och att äta många gånger per dag triggar igång mig för då måste jag äta, laga mat eller tänka på mat en större del av dagen. Jag upplever även att jag har mer energi när jag inte ätit, jag har alltid blivit trött direkt efter en måltid (oavsett hur mycket/lite jag äter). Simningen går också bättre på fastande mage. 

Enda nackdelen jag kan känna av är det sociala. Så ibland äter jag oftare av sociala orsaker, men det händer inte särskilt ofta. Äter min syster och mamma lunch/frukost hemma, kan jag ta ett glas vatten och vara med även om jag hoppar över måltiden själv. 

Jag äter lågkolhydratkost och det påverkar min måltidsfrekvens. När jag äter mer kolhydrater blir jag sockersugen ett tag efter en måltid, och då "måste" jag äta något (annars äter jag socker). Håller jag kolhydraterna låga går det utmärkt för mig att äta sällan, må bra samt slippa sockersuget.


//Jessie

tlover
12/19/16, 1:21 PM
#3

Äter vanligtvis 5-6 mål om dagen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällfika. Ibland skippas förmiddagsfikat om jag stiger upp sent dock men det kan ju hända att man äter något onyttigt, särskilt då man är ledig så då kan det komma upp i 6 gånger ändå.

Har du alltid ätit så ofta/sällan eller har du provat olika, och varför valde du i så fall sättet du äter på idag?

Nästan alltid även om jag nog skippat förmiddagsfikat i perioder. Varför är lite olika, när jag tränade som mest var jag tvungen att äta ofta för att inte dö av hunger, maten är ju viktigt socialt, jag har en dotter som blir hungrid på klockan, jag blir hungrig på klockan etc

 Fördelar/nackdelar?

Det enda negativa jag kan komma på är att man blir mindre flexibel. Jag blir alltid hungrig vid fika tex även om en kopp te vid vissa tillfällen räcker men det är inte praktiskt vid långresor tex

Fördelar är  många, tex att man automatiskt tar en paus från annat

Har du alltid samma måltidsfrekvens eller varierar det pga vardag/helg, sociala situationer, jobb eller liknande? 

Det varierar lite, har jag sovmorgon och äter frukost vid 8:30 så är det inte alltid jag fikar vid 9 utan jag kan ibland skippa det då

Påverkar vad du äter hur ofta du äter, eller tvärtom? Vad äter du för kost? (Vegetariskt, LCHF, GI, tallriksmodellen osv)

Jag äter blandkost med mycket vegetabiliskt efter tallriksmodellen ungefär (är varken rädd för fett eller kolhydrater utan äter båda med måtta).

Kanske skulle jag kunna äta mer sällan med annan kost men ser inte varför jag skulle vilja det

l'm back

amandatherese
12/19/16, 1:42 PM
#4

Det varierar beroende på hur jag mår men i snitt 4-5 gånger per dag oavsett kost :)
Då är det frukost, lunch, och middag som är huvudmåltiderna och ofta blir det 2 mellanmål inemellan.

[rumelle]
12/19/16, 6:28 PM
#5

Äter oftast 1-2 mål om dagen i veckorna. På helgen blir det kanske 3. Vet inte om det har några egentliga för eller nackdelar. Gammal vana bara, och jag tycker det fungerar bra. Tråkigt dock att mina kollegor alltid ska pika och ha åsikter på vad jag äter och hur ofta/sällan jag äter. Äter jag inte lunch så ska det påpekas. Och äter jag lunch ja då ska det också påpekas. Blir tröttsamt i längden. Jag har gått upp tio kilo i år så det är ju knappast så att jag svälter mig själv. 
Äter vegetarisk kost.

JazzBass
12/20/16, 2:44 PM
#6

Äter alltid en rätt stadig frukost, dessutom lunch och middag. På senare tid har jag försökt hålla nere på endera lunchen eller middagen, för att undvika äta för mycket, vilket jag gör väldigt lätt annars. (Även om jag äter mig brakmätt så kan jag lätt äta en till rejäl portion mat en timme eller två senare. Och efterrätter ryms alltid, de tycks gå ner i en skild mage). 😃

Mellanmål brukar jag aldrig känna nåt behov av, men det händer att jag knaprar i mig nåt litet och ohälsosamt på nån fikapaus eftersom det alltid finns nåt sånt på kaffebordet på jobbet. Ibland bjuds det också på tårta eller liknande. Oftast är det bara kaffe som gäller på kaffepauserna, dock. 

Röstade alltså för 3-4 gånger om dagen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Effie
12/21/16, 10:49 AM
#7

Jag äter normalt 2 ganger om dagen. Lunch och middag. Kan bli någon kvällsfika också, men det är en ovana.

Har du alltid ätit så ofta/sällan eller har du provat olika, och varför valde du i så fall sättet du äter på idag?  Jag har försökt anpassa mig till normen frukost/lunch/middag och mellanmål.  För tio år sedan började jag äta LCHF och kunde då skippa mellanmålen. Efter ett par år insåg jag att det inte var lag på att äta frukost…

Fördelar/nackdelar? Jag slipper tänka på mat précis hela tiden (jag var alltid hungrig förr, och undrade jämt när jag kunde få äta nästa gang). Jag slipper trycka I mig frukost jag inte vill ha. Nackdelar är väl att tajma mat med andra; det går inte. Fika är svårt.
Har du alltid samma måltidsfrekvens eller varierar det pga vardag/helg, sociala situationer, jobb eller liknande? På resor brukar jag anpassa ätandet efter vad som funkar; det blir hotellfrukost, t.ex.  Mat och fika utifrån vad övriga I sällskapet äter. Fester/umgänge är ofta krångligt ("vad kan du äta??? Jaha…?"). På helger varierar jag tiden för måltider mer, men antalet brukar bli samma.
Påverkar vad du äter hur ofta du äter, eller tvärtom? LCHF håller mig mätt, till skillnad från den fettsnåla maten jag åt förr. Bara den effekten gör det värt att fortsätta äta så. Det hander att jag fastar lite; 24 timmar eller längre; det är inte så svårt på lchf.
Vad äter du för kost? LCHF.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Siggebus
12/23/16, 6:46 PM
#8

Äter 2 ggr om dagen sedan ca 7 år tillbaka. Lunch och kvällsmat.
Vill dock påpeka att det inte betyder att jag äter för LITE mat totalt sett över dygnet - bara att jag fördelar det under två tillfälle.
Jag har inte alltid ätit så nej, tidigare åt jag säkert 4-5 ggr om dagen och var ständigt hungrig/sugen.
Äter lchf sedan snart 9 år och gick ner ca 44 kg (fr 106 kg till ca 62 kg)

Anledningen till att jag slutade äta frukost (och en massa "mellanmål")  var för att jag upptäckte att jag helt enkelt inte var hungrig på morgonen.

Fridaaaa
12/25/16, 4:47 PM
#9

Tog 3-4 ggr, men är 3-5ggr/dag i snitt :)

Har du alltid ätit så ofta/sällan?
Nej har varierat.

För&nackdelar
Slipper bli hungrig
Oftast mindre sötsug
Håller blodsockret på jämn nivå
Slipper äta mycket på en gång

Ser inga nackdelar.

**Har du alltid samma måltidsfrekvens eller varierar det pga vardag/helg, sociala situationer, jobb eller liknande? 
**Försöker hålla samma, varierar mellan 3-5 ggr/dag beroende på jobb mm

Påverkar vad du äter hur ofta du äter, eller tvärtom?
Nja tycker jag inte

**Vad äter du för kost? (Vegetariskt, LCHF, GI, tallriksmodellen osv)
**Ingen speciell. Små portioner, äter regelbundet, och inte allt för mycket tex pasta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
2/1/17, 12:39 PM
#10

Äter 4-5 ggr per dag, mindre portioner. Är inte direkt någon diet, utan äter så för att det är det enda som riktigt funkar med mina magproblem. Sen har jag givetvis dagar när jag äter färre och större portioner också, men försöker att hålla så gott det går med fler måltider i mindre portioner, då min mage mår bäst av det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

sp0ngeb0b
2/2/17, 3:42 PM
#11

Jag ÄLSKAR mat, äter gärna hela tiden haha. Men oftast blir det mellan 3-5 gånger per dag, beroende på vad jag gör. Om jag jobbar äter jag oftast 3 gånger (frukost, lunch, middag), beroende på vilka tider jag jobbar också så klart. Om jag sitter hemma och pluggar är jag mer eller mindre hungrig konstant, men det är nog mest för att jag letar efter anledningar att sluta plugga haha… så då blir det 3 större mål, plus flera mellanmål eller småätande. Så ja, jag kan äta allt mellan 2 och 6 gånger per dag beroende på vad jag gör… Jag äter när jag är hungrig helt enkelt. Äter veganskt. Ganska ofta pallar jag inte göra riktig mat så då äter jag mackor, müsli eller liknande och då blir jag så klart hungrig snabbare = äter fler gånger per dag.

Sindri
2/25/17, 7:54 PM
#12

Äter brunch och middag. Förr var jag slav under blodsockret och måste äta var tredje timme. Otroligt opraktiskt och tog tid från annat. Älskar mat och att laga mat, men det finns ju så mycket annat roligt att lägga tid på. 😃

Magen och tarmsystemet mår mycket bättre om man inte äter så ofta. Det behöver vila emellanåt. Förvånande att det inte är bättre så för IBS-patienter.

Fridaaaa
2/25/17, 7:57 PM
#13

#12 Ang med mage och tarmar är det helt olika från person till person hur många gånger man behöver äta, med eller utan IBS.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zepp
2/27/17, 8:48 PM
#14

Jag försöker att äta två gånger om dagen.. men ibland så glömmer jag.. främst på helger.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sjukkatt
2/28/17, 6:31 AM
#15

Jag har ätstörningar så får äta sex gånger om dagen vilket funkar bra.

Lite jobbigt och behöva hålla tiderna bara..men min kropp behöver samt mår bra av det så kommer nog fortsätta även när jag har blivit friskförklarad.

Jag tror inte på dieter/jojobantning längre.

DesK
2/28/17, 9:20 AM
#16

#15 Vid ätstörningar måste man följa de kostråd, som man får från vården. Så jag tycker att du är jätteduktig som håller dig till de råd som du har fått. Att jojjobanta har aldrig funkat. Vad beträffar dieter, så är den enkla sanningen att den enda diet, som fungerar är den som du kan hålla dig till 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sjukkatt
2/28/17, 2:31 PM
#17

#16 Jadå, det vet jag. :-P

Tack så mycket! :-)

Haha så sant bl.a därför som jag kommer skippa det för jag vill kunna njuta av allt här i livet. :-)

Meja H
4/4/17, 9:28 PM
#18

Frukost, mellanmål, lunch ,mellanmål, middag och kvällsmål.

Är underviktig så behöver äta mycket. Går i 6:an är 12 år och väger 31 kg. Vilket är ganska litet❤️

Stallmima
4/5/17, 12:07 PM
#19

Röstade 4-5 gånger per dag. Är vegetarian och har börjat äta mer grönsaker varje dag nu, försöker få i mig frukt så ofta som möjligt.

Annielle
4/5/17, 2:57 PM
#20

Jag valde 3-4 gånger om dagen, men det varierar egentligen mellan 3 och 5 gånger om dagen beroende på om jag lyckas avstå i från choklad (ljus) och liknande  "skit" eller inte .

Skulle vilja kunna hålla mig till tre gånger om dagen eftersom mina tänder skulle behöva det, men även för att det finns mycket som tyder på att det är bättre för hälsan över huvud taget att äta mer sällan. Att äta så sällan som 1-2 gånger om dagen skulle jag tycka vore svårt på så sätt att det blir svårare att få i sig tillräckligt med näring, skulle känna att det vore extremt viktigt att jag åt  väldigt varierat och hälsosamt då och bli mer stressad angående sådant än vad jag redan är.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: