Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 2261 ggr
hundarojag
2017-04-03 07:20

Vill hitta "Frukterian retreat"

Någon som kan hjälpa mig hitta något "retreat" i sommar med så mkt "frukttänk" som möjligt. Helst 80/10/10 , och givetvis ekologiskt. Behöver komma bort o ladda batterierna med mindfulness eller liknande. Hade även behövt få bukt med smärta i skulderblad och överansträngningssymptom men allt jag hittade på nätet har vanlig kost eller kost med mjöl och socker. Det är en av anledningarna till varför jag får ont så vill hålla mig borta från frestelsen.  Om du har förslag eller länka bara bombadera mig :)

Tack

Annons:
DesK
2017-04-03 08:54
#1

Kolla om antroposoferna i Järna kan ha något. De erbjuder bra vegetarisk /vegansk mat. Du säger att du vill undvika socker, då bör du undvika för mycket frukt, bättre att äta grönsaker, rotsaker och baljväxter. Fruktsocker är faktiskt också socker. Mjöl är svårt att undvika helt, men gluten är rätt så lätt att undvika. Alla människor bör äta så allsidigt som möjligt, för att hålla sig friska och må bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hundarojag
2017-04-12 07:54
#2

Tack för att du svarade, "Desk" men vi verkar ha helt olika syn på vad bra kost är. Titta gärna på 80/10/10 så förstår du vad jag menar. Lycka till!

DesK
2017-04-21 21:44
#3

Nu har jag kollat upp detta med frukterianism med två olika läkare, ett antal olika dietister och kostrådgivare och det finns en sak som alla är överens om. Det går inte att i längden leva på och hålla sig frisk på övervägande delen frukt, även om man räknar in t ex tomater och avocado med flera frukter /grönsaker. Så det är snarare jag som får önska dig lycka till, hundarochjag. Jag hoppas innerligt att du ger dina hundar artriktig föda!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Roe Deer]
2017-07-06 22:00
#4

Jag har ingen koll på retreat tyvärr, men kolla gärna facebook grupper som kör på rawfood, där brukar det ibland poppa upp retreat =) Min mor är ganska mkt för rawfood ala gröna smoothies sedan flera år tillbaka. Basen utgörs åtminstone av dessa smoothies… sedan så äter hon väl för mycket nötter för att kalla det 80/10/10. Personligen fungerar det inte med för mkt frukt för mig… jag kör det på morgonen dock då det är bra för kroppen med lättsmält föda. Tillagad mat är ju inte naturligt.. jag älskar dock osötade frukter och massa grönsaker. Idag är ju alla frukter onaturligt söta tyvärr. Har just lärt mig mer om fruktos och glukos och hur de påverkar kroppen olika… men det bästa är ju att själv experimentera! VIssa går upp i vikt på denna diet rejält då insulinet pajar… och mättnadshormonet minskar. Medan andra fungerar alldeles utomordentligt, Vi är ju alla unika! Lycka till!

Annielle
2017-07-08 11:39
#5

En annan aspekt att tänka på är tänderna om man äter mycket frukt, speciellt syrliga frukter och många mål per dag.

Syraskador vill man inte ha, de försvinner inte tyvärr. har det själv och kan inte äta syrliga grejer som citron, vinbär , syrade grönsaker m.m. eftersom det både förvärrar de skador jag redan har, men framför allt gör det ont att tugga och håller då i sig i flera dagar oberoende på vad det är jag äter och tuggar efter det. 

Borsta aldrig tänderna efter fruktätande/drickande  vänta minst en timme, helst två timmar efteråt och skölj alltid munnen ordentligt med vatten eller något kalciumrikt efter ätandet.

Såg att det bara verkade vara tillfälligt du tänkte dig äta mycket frukt, inte lika farligt då så klart, men ändå!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

oddahviing
2017-08-03 17:19
#6

Jag har stor erfarenhet av 80/10/10 och vill råda såhär… skit i det och kör intuitive eating. 80/10/10 har fallit och blivit debunkad och fått en kult-stämpling. Jag gick upp massor i vikt på denna diet för jag blev aldrig mätt och tyckte det var så jäkla tråkigt och föstörde min kropp ännu mer eftersom de enorma mängderna frukt och rå mat inte alls passade min förstörda mage. Jag har sakta men säkert börjat förstå vad min specifika kropp är i behov av och det jag kan rekommendera lite allmänt är att äta veganskt och varierat och att undvika och hålla dig borta från sådan skitmat som får dig att må dåligt, t.ex. raffinerade oljor och socker (vilket du redan sagt att du vet är dåligt för dig!). Om det är veganskt du lutar mot så vill jag reommendera en vettig vegan som jag tycker du borde lyssna på: Mic the Vegan. Han lägger fram  ordentliga studier och fakta för sina påståenden. Mindfulness är superbra att tillämpa i vardagen och det är något man kan söka fakta om själv. Min bror som utövar mindfulness med sin KBT-terapeut rekommenderar att kika in på Livskompass där det finns lite material. Själv äter jag probiotika för att återställa mitt system och whole foods med vettiga mängder frukt. Stapelföda är allt i sina rena former (inga juicer, det är bara kalorier och socker och c-vitamin och jätteonödigt) som fullkornsris,  bovete, linser, bönor, alla slags grönsaker, svamp, quinoa, avokado, frukter och diverse små mängder tillskott t.ex. hampaprotein, vetegräs, chlorella, nötter och frön. Och det är det jag (min unika kropp) mår bra på! Ät en standardportion när du är hungrig och sluta när du är mätt. Ät långsamt, uppskatta varje tugga, vänta 10-20 minuter när du ätit klart för att känna efter ordentligt om du är mätt eller fortfarande är hungrig. Är du hungrig - ät lite till. Köp en yogamatta. Börja göra enkel yoga, stretcha varje dag. Försök lägg all stress åt sidan och uppskatta dig själv och din egen resa mot bättre hälsa och se varje ny dag som en ny chans att ta dig framåt. Din kropp och ditt psyke kommer tacka dig för det!

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Upp till toppen
Annons: