Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2919 ggr
Kasp
4/25/17, 11:03 PM

Ensidig kost?

Äter mycket havregryn/mathavre. Är det dåligt för kroppen att äta det ofta? Äter alltid havregrynsgröt till frukost, sen blir det oftast en till portion gröt till någon mellanmål samt nån portion mathavre per dag. Äter också en hel del bönor och linser.

Annons:
DesK
4/26/17, 6:45 AM
#1

Det låter som att du behöver variera dig mer. Havre är nyttigt, men en alltför ensidig kost är aldrig bra. Allsidig med så många olika bra och rena livsmedel som möjligt är det som håller oss friska.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

amandatherese
4/26/17, 7:51 AM
#2

Jag håller med #1 lite mer variation skulle vara bra. Prova att byt ut din andra potion med gröt till något annat?

Kasp
4/26/17, 10:05 PM
#3

Ge mig gärna tips. Vad menar ni med variera? Har ibte pengar att köpa mycket olika och ta lite av varje. Blir mest havre, bönor, linser, lite grönsaker, ibland kyckling och ägg. Det blir luddigt när man säger att äta varierat. Försöker drar ner på det från djurriket då det är dyrt. Äter heller inte ris och pasta. Vill få i mig av allt man behöver men samtidigt kanske man inte behöver äta av alla livsmedel som finns. Skriv gärna recept på nyttig billig mat och tips på billiga och nyttiga livsmedel jag kna variera med.

Annielle
4/27/17, 2:17 PM
#4

Att äta olika grönsaker och rotfrukter som man varierar så att det inte blir t.e.x. bara morötter och isbergssallad för det mesta. Finns ju sjukt mycket grönsaker man kan variera mellan, köper man de som är i säsong blir det billigare. Samma sak med frukt.

Förutom linser kan du variera med en massa olika bönsorter som du kokar själv, billigt och nyttigt!

Finns en massa olika goda och näringsrika sädesslag som bovete och Quinoa också, Quinoa har tyvärr blivit mycket dyrare än det tidigare har varit, men går att hitta till rimligare pris på vissa ställen.

Om du äter potatis, så är ju det billigt också.

Köp Storpack både fryst och inte så blir det också billigare, det som är färsk i storpack kan du ju laga flera rätter av och ha i kyl och frys.

Finns säkert mer tips, men just nu är det tomt i min skalle p.g.a långvarig sömnbrist m.m.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Effie
4/27/17, 3:50 PM
#5

Om du vill köpa från djurriket, så kan du ju hålla ögonen öppna efter t.ex. kort datum och billigare delar för långkok. Det förutsätter att du har möjlighet till långkok, och sedan frys, för man gör inte långkok för en portion.

Jag hade en gang en kokbok "Sparas kokbok". Den går nog att hitta på bibliotek, för lite inspiration till billig mat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

amandatherese
4/27/17, 7:21 PM
#6

Du har fått bra tips här ovan mig. Kål är billigt och blir mycket mat av ett kålhuvud (soppa, coleslaw, kålpudding som även borde kunna göras med vegofärs). Broccoli mättar rätt bra, likaså blomkål.

Annons:
Kasp
4/27/17, 11:16 PM
#7

4. Frukt äter jag inte så mycket men gillar grönsaker. Äter lite broccoli, vitkål och lök. Ibland morötter, rotselleri (muums). Bönor skrev jag i första inlägget, det är gott både kikärtor och kidneybönor. Och linser. Ibland kyckling och oftast ett ägg om dagen. Mycket mat är dyr :/ speciellt fisk! För annars älskar jag lax men det är inte möjligt. Bovete, mathavre och matvete brukar jag äta också. Och ja lite smör och ost någon gång, hårt bröd, Är det tillräckligt varierat? För det känns som att det kanske är lite begränsat.

amandatherese
4/28/17, 8:24 AM
#8

Jag tycker att det låter som tillräckligt varierat, är själv inte mycket mer varierad än så. Det jag äter som du inte nämnt är en liten skål med bär var och varannan dag :)

sp0ngeb0b
5/13/17, 2:38 PM
#9

Om du vill fortsätta äta liknande mat som du gör nu kan du ju i alla fall byta ut havren mot andra grödor. Förutom mathavre finns även matvete, matkorn, bulgur, couscous, quinoa som är hur gott som helst. Du kan även göra gröt på t.ex. bovete eller quinoa. Annars kan jag rekommendera rotfrukter till lunch eller middag, mest för att det är så jäkla gott, men också billigt och användbart till mycket!

hellah
5/17/17, 9:18 AM
#10

Hirs är gott och nyttigt. Annars håller jag med om #4 . Viktigt att äta både sädesslag och bönor/linser varje dag för proteinets skull- 1 ägg om dan är för lite protein.

Grodda! Lätt när du kommit igång, och linserna (som jag tycker blir godast) blir bara nyttigare

[Roe Deer]
7/6/17, 9:55 PM
#11

Att hitta sina basvaror är ju alltid något. Bönor, linser, ärter är ju bra protein om de kombineras med olika säd som havre, ris (vilket du tyvärr inte äter), quinoa, osv.  Jag äter väl rätt enformig bas men varierar istället grönsakerna som får utgöra en stor del av tallriken! Sedan om du äter minst en frukt om dagen så kan ju morgonmålet bestå av lite frukt och gröt som omväxling med frön och nötter. Bladgrönt är nyttigt och piffar upp! Linssoppa med spenat och ägg skulle nog bli gott för dig!

hellah
7/8/17, 10:03 AM
#12

Passa på att plocka bär på självplock nu, och frys in :-)

Kasp
7/8/17, 10:03 PM
#13

Tack för era tips. Det är så svårt att hitta basfödan tycker jag, är ju bekvämare också att inte variera. Men äter lite olika bönor, linser ibland, mycket havre, ibland ägg och solroskärnor. Och lite grönsaker. :) hoppas det räcker bara. Har ni tips så är det bara att skriva. Måste vara billigt.. :/

Annons:
Namiko
7/8/17, 11:37 PM
#14

#13 Bär och gröna bladgrönsaker är bland det nyttigaste man kan äta. Jag skulle satsa på fryst broccoli, grönkål och spenat för att få maximalt med näring för pengarna, samt plocka blåbär nu under sommaren och frysa in om du har möjlighet. I min affär är björnbär billigast och helt klart värt att spendera lite pengar på då och då. Det är ett inte allt för dyrt sätt att få in lite mer näring i maten du äter. Annars tycker jag att havre och baljväxter är en bra bas. Att byta ut ett paket mathavre mot ett paket quinoa eller hirs då och då är ett sätt att variera maten på också. Man behöver inte äta varierat varje vecka utan det handlar om att äta olika saker under en längre period. Så en vecka kanske du lägger grönsakspengarna på en påse fryst broccoli (släng ner några broccolibuketter i kastrullen när du kokar mathavren, enklare än så blir det inte), veckan efter det spenat osv.

När hösten kommer och priset på rotfrukter sjunker så är det jättebra att satsa på potatis, rödbetor, morötter och även kål. Har man tur kan man köpa det för 1-2:-/kg. På vintern sjunker priset på citrusfrukter och då kan man fokusera sitt fruktintag på det. Håll även utkik efter extrapriser på frukt och grönt.

Något som inspirerar mig mycket när det gäller billig mat är att titta på youtube. Det finns en utmaning som heter "Live below the line" som ska uppmärksamma folk på hur det är att leva under existensminimum som många gör. Man har då en liten summa pengar att spendera på mat som ska räcka i 5-7 dagar och vissa blir jättekreativa med maten dom lagar. Det blir ofta inte särskilt varierat för dom under veckan, men kollar man på vad några olika personer lagar så får man en hel del tips.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

NiklasTyreso
7/20/17, 5:10 PM
#15

#13 

Måste vara billigt skriver du. Hoppas detta är billigt nog. Det är sådant föder mitt munkliknande liv.

Jag förutsätter att du handlar maten på en lågpriskedja.

Havre och bönor/ärtor/linser är inget fel i sig. Havre innehåller nyttiga betaglucaner och ger en god mättnadskänsla. Bönor/ärtor/linser ger också bra mättnadskänsla för de innehåller långsamma kolhydrater och fibrer. Det är matvaror som ger ett jämnt blodsocker, som det ska vara.

Majsgröt på polenta är också billig (ca 12kr/kg torrvikt) och den innehåller antioxidanten zeaxantin, men ger snabbare kolhydrater än havregröt. 

Gröt bör kombineras med mjölk (eller annan proteinkälla). Majs, havre och baljväxter innehåller en hel del protein, men inte fullvärdigt med alla aminosyror, så komplettera med animaliskt protein som ett glas mjölk. 

Ibland kan du få tag på fryst fisk, fryst kyckling eller lever för runt 20 kr kilot. Tveka inte då för det är guld värt att få i sig animaliskt fullvärdigt protein. Äter du mycket vegetariskt kommer du uppskatta animalierna extra mycket.

Hembakt bröd är billigt! Vetemjöl i 5kg storpack ger extremt mycket mat per krona! Det säger jag trots att jag själv är glutenintolerant. Du kan ha i gröt som skållning i degen så blir brödet saftigare. Förr hade man mosade kokta gula ärtor i bröd och det ger ett bröd med extra bra mättnadskänsla, och det är dessutom väldigt gott. Gör du surdegslimpa kommer syrningen göra att du tar upp mer av mineralämnena i brödet d v s surdegslimpa är nyttigare trots att den kan göras extremt billigt.

På bröd kan du med fördel äta makrill i tomatsås, så får du i dig fullvärdigt protein och nyttiga omega-3 fettsyror från fisken. Sex burkar makrill i tomatsås kostar 45kr d v s 7,5kr styck. Det är det värt ett par ggr/vecka för att du ska få i dig de nyttiga fiskoljorna som motvärkar hjärtkärlsjukdom och är bra för hjärnans funktion. 

Potatis och morötter är bra stapelföda för ca 7-9 kr kilot. Perfekt till makrillen, i böngrytor mm. 

Gul lök är jättenyttigt. Innehåller nyttiga polyfenoler som är bra för hjärtkärlsystem, svavelhaltiga ämnen som är bakteriedödande och det är gott både stekt och i grytor eller i ärtsoppan. Fem kilo gul lök i säck kostar under 30 kr styck d v s under 5 kr/kilo. 

Tomatpyre är en bra smakförstärkare och bas i såser etc samtidigt som det innehåller mer av tomatens nyttiga röda färgämne, antioxidanten lycopen, än vad färska tomater innehåller.  Tomatpyre motsvarande ett kilo tomater (en burk eller två tuber) kostar ca 18 kr. Det är en härlig smakförstärkare till alla grytor. 

För att få i dig nyttigt fett, förutom från makrill(/fisk), är rapsolja det absolut mest prisvärda alternativet. Rapsolja innehåller mycket nyttiga fleromättade fetter samtidigt som du ändå kan steka i det och använda rapsoljan i matlagningen och brödet.

Frukt och färska grönsaker är viktigt för att få i sig c-vitamin och andra nyttiga ämnen. Jag handlar äpplen i kiloförpackning och lågprismärke för 10-12kr kilot d v s det är den billigaste frukten men du får ändå i dig massor av nyttigheter.

Lever man billigt ska man ändå unna sig kryddor! Samma maträtt kan smaka helt olika från gång till gång beroende på kryddningen. Dessutom är många örtkryddor från början medicinalväxter med massor med nyttiga ämnen i sig. Personligen älskar jag ärtsoppa kryddad med thailändsk grön curry!

Kasp
7/20/17, 7:51 PM
#16

15. Åh tack! Dela gärna med dig av recept. Bröd äter jag inte. Här kostar den billigaste löke ca 8kr/kilo. :/ kanske skiljer från län till län.

NiklasTyreso
7/24/17, 12:35 PM
#17

Äter man inte bröd ska man nog inte äta gröt heller! Jäser du din gröt till en deg jäser du bort de snabba kolhydraterna så att du får bättre gi. Gröt och bröd gav byggde mänsklighetens civilisationer, för utan dem hade vi fortfarande varit jägare. På 1900-talet slutade vi med fullkorn, slutade jäsa bröd länge (minst 6 timmar) och vi började söta med vitt socker. De förändringarna gav fetmaepidemin, men ett traditionellt långjäst fiberrikt fullkornsbröd har lågt gi och är nyttigt.

Kasp
7/24/17, 10:37 PM
#18

Jag äter inte bröd för jag gillar det inte, har inte med något annat att göra.

Upp till toppen
Annons: