Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2465 ggr
Wellcraft
8/17/17, 11:43 AM

Matlagningsgrädde

Hur länge håller sig en öppnad matlagningsgrädde?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Carmarino
8/17/17, 11:54 AM
#1

Det beror på hur den förvaras.

Lukta på den. Om den luktar okej, smaka på den (ta lite på en tesked t.ex.). Smakar den okej så går den att använda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
8/17/17, 11:57 AM
#2

Tills den inte luktar/smakar fräscht längre. 

Det åsido, står det inget på förpackningen om saken? Det brukar ju kunna finnas nåt i stil med "hållbarhet öppnad i kylskåp 5 dagar". Vad är det för sort förresten?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
8/17/17, 12:02 PM
#3

Sedan beror det ju på om den befunnit sig i kylskåpet hela tiden eller om man tagit ut den och satt in den igen flera gånger. Det kan också bero på hur den förvarats innan man köpte den, vilket man ju inte vet något om. Därför är bästa sättet att lukta och smaka innan man använder den. Vilket för övrigt gäller alla frys-/kylvaror.

Jag har haft öppnade förpackningar med vispgrädde som stått både en och två (och tre) veckor utan att de har blivit dåliga. Brukar dock alltid se till att inte ha förpackningen ute i rumstemperatur merän nödvändigt. Tar fram den när jag ska använda den, häller upp det jag ska ha och ställer sedan in den i kylen direkt igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wellcraft
8/17/17, 12:08 PM
#4

Det är icas matlagningsgrädde och det står inget på förpackningen.
Den har varit öppen i fyra dagar, luktar och smakar bra.
Har det väldigt kallt i kylskåpet också. 
Är extra orolig då jag är gravid 😭

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JazzBass
8/17/17, 12:23 PM
#5

#4 - Okej, då förstår jag, lätt att vara extra nojig då (känner igen det från fruns graviditeter). 4 dagar tror jag ändå att den håller utan problem, speciellt om du har extra kallt i kylskåpet och dessutom ska koka den, vilket dödar de allra flesta bakterierna som kan finnas i den. Men jag vågar inte lova nånting förstås.

När frun var gravid och inte ville konsumera mjölkprodukter som stått öppnade några dagar i kylskåp så åt istället vi andra i familjen upp dem så att inget skulle slängas bort i onödan. Kändes som en okej kompromiss.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
8/17/17, 11:03 PM
#6

Jag skulle avstå ifrån sådana produkter som oftast innehåller en hel del knepiga ingredienser, vilka jag anser är betydligt mer vanskliga för en gravid kvinna och hennes foster, än om en ren produkt har blivit lite gammal, men fortfarande smakar och luktar bra. Använd 40%-ig vispgrädde, utan tillsatser, så är du skapligt säker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carrosh
8/23/17, 8:39 AM
#7

#6 Icas egna matlagningsgrädde innehåller enbart högpastöriserad grädde - inga tillsatser eller så.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: