Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 984 ggr
Kasp
2017-09-07 23:23

Kyl och frys

Behöver er kloka råd. Har en ny kyl och frys som bara har ett reglage som reglerar både kyl och frys ihop. Har jag på näst kallaste är det cirka 5 plus i kylen men hela 12 minus i frysen. Har läst att man ska ha 18 minus i frysen, men då måste jag nog ställa in reglaget på det absolut kallaste och då lär det väl bli för kallt i kylen.? Plus dra massa el. :/

Annons:
Zepp
2017-09-07 23:30
#1

Man skall ha 4 pluss i kylen.. eller lägre.

Jag kör minus 20 i frysen.. och ger man f*n i att öppna dörren onödigtvis så drar det inte så mycket el.

Sätt ett hänglås på frysen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kasp
2017-09-07 23:32
#2

1 Hahaha, 😂 Men AA då kanske det krävs att jag ställer in den på kallast? Nu har jag haft cirka 12 minus i frysen i 2 dygn, betyder det att jag måste kasta det jag har frysen? Har bland annat frysta kycklingfiléer. Har inte råd att kasta mat 😭

Zepp
2017-09-07 23:58
#3

Ju kallare.. ju längre håller sig varorna i frysen innan de härsknar.

Och jag misstänker starkt att du har en sådandär kombo.. den är främst till för att tillfälligtvis frysa in redan lagad mat/matlådor/glass så att den håller sig ytterligare några dagar.

Såå om du har behov av långtidsförvaring av inköpta stora partier mat så skall du ha separat frys.. som skall vara svinkall.. iallafall minus 15 eller lägre.

Åt hellre upp kycklingfileerna.. men vänta inte flera månader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2017-09-08 06:46
#4

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
2017-09-08 08:34
#5

hela natten har jag nu haft den inställd på kallaste läget och nu på morgonen visar tempen minus 16. Går inte att få det kallar

Kasp
2017-09-08 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är denna jag har. Står i boken att man kan lagra stora mängder mat. Inte bara att den ska användas för nedfrysning.

Annons:
Zepp
2017-09-08 18:49
#7

Mm en snikvariant.. oså är den energisnål.. dvs du kan inte sänka tempen som du vill.

Och det är bara en kompressor/ett tempreglage!

Men 16 grader duger som regel gott för att förvara mat i en månad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kasp
2017-09-08 23:36
#8

Snikvariant? Min förra kyl/frys skiljde väldigt mycket i temp från högst upp till längst ner så hyresvärden beställde en ny, denna alltså. Kan sänka som jah vill men har på kallast nu och det verkar vara minus 16 i frys och 2 plus i kyl. Är det okej temperaturer? En annan fråga jag kom på (liten parentes) är gällande avfrostning. Är för svag för att dra ut skåpen och det står att man ska dra ur kontakten (kan inte göra det om jag inte drar ut skåpen). Då måste jag stänga av reglaget, eller sätta på varmaste men då blir det knepigt eftersom jag inte då kan lägga frysvarorna i kylen när jag frostar av.. sen behöver man enligt buåruksanvisningen också damma av och det kan jag heller inte om jag inte drar ur skåpen. Svårt det här alltså. :P

Zepp
2017-09-09 07:06
#9

Eh.. bara ett uttryck.. köp villa och lägg till några lusentappar på kyl/frys och du får en hel del nya finesser, som dubbla kompressorer, ismaskin, digital display, samt annat antagligen helt onödigt.

När du ändå lagt några miljoner på hus.. passa då åxo på att byta ut kök och badrum till det absolut senaste.. du vet ROTavdrag.

Eh.. igen, jag äger min egen fastighet.. och jag köper oxå sådana snikvarianter av vitvaror.. främst iomed att jag mest troligt inte ens behöver ha digital display..eller inbyggd ismaskin.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: