Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 1319 ggr
Sannelli
2018-01-24 15:51

Mår dåligt

Jag har ätit vegetarisk kost i tre veckor och en hel del veganskt. Den senaste veckan/veckorna så har jag inte haft nån aptit, inget tilltalar mig. Och det har blivit värre dom senaste två -3 dagarna. Jag tar bara nån tugga av maten. Jag är egentligen en sån som älskar mat och brukar äta mer än vad jag behöver. Jag gillar verkligen vegetarisk mat. Allt har bara varit värre igår och idag, så har det känts som om jag har haft feber, ser suddigt och känner mig helt borta, folk i min omgivning börjar bli oroliga. Jag vet inte om mitt ”kost”byte kan ha orsakat allt detta? Eller kan allt detta vara psykiskt och att jag kanske är deprimerad? För jag har absolut ingen ork. Jag har även diabetes typ 1, och blodsockret har varit helt okontrollerat. Igår kväll gick blodsockret upp och även fast jag tog korrigeringsdoser gick det inte ned. Senaste veckan kan jag även poängtera att jag inte har kunnat sovit nånting. Jag vet inte om detta inlägg passar på denna sajt men ja, jag visste inte vad, jag skulle vända mig till

Annons:
Sannelli
2018-01-24 15:52
#1

Är en 18 årig tjej. Som även håller på med en utredning med att jag har en hormonrubbning. Vet inte heller om detta kan orsaka hur jag mår

DesK
2018-01-31 19:49
#2

Trist när det blir så! Min gissning är att det kan bero på både kostomläggningen och ev hormonrubbningar, sedan kan även diabetesen ställa till det. Försök att äta så varierat som möjligt och mycket råa grönsaker. Kanske lättar det upp det hela lite. Berätta gärna här hur det går för dig! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sp0ngeb0b
2018-02-23 09:11
#3

Tror inte det har bara med kosten att göra, förändringar i måendet brukar ta längre tid att dyka upp. Jag vet personligen inte så mycket om diabetes men kan tänka mig att det kan vara det som är problemet. Kanske något du börjat äta nu som helt enkelt inte funkar med din diabetes?

vallhund
2018-02-24 20:14
#4

Kontakta VC för hänvisning/remiss till en dietist.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ary
2018-02-25 17:45
#5

Att äta vegetarianskt/veganskt innebär ju en del mer kolhydrater. De blodsockersvängningarna kan vara mycket svårt att anpassa sig till som typ 1 diabetiker, tro mig jag har varit gift med en och försökte bjuda honom på vegetarisk mat.  Man behöver extra B12-vitamin som vegetarian tex. Sov du inte på grund av ditt mående eller hade det annan orsak?

Jag skulle provat att gå tillbaka till det gamla sättet att äta för att se om jag blev  bättre men också boka en läkartid så de kan ta lite blodprover för att se vad som är tokigt just nu.

OlgaMaria
2018-03-13 18:44
#6

Tror nog att det mycket väl kan bero på hur du äter nu i kombination med din diabetes typ 1. Den ställer ju helt klart större krav på din kost och vad som fungerar för många behöver inte fungera för dig. Det är många saker som är svårt att få i sig som vegan/vegetarian. Många säger tvärtom men jag skulle säga att det är svårt för ALLA att få i sig precis allt vi behöver. Jordarna är näringsfattiga och maten snabbt odlad m.m. Protein och mättat fett är ju blodsockerreglerande så det kanske är fel väg att utesluta animalier för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: