Annons:
Etikettfikarummet
Läst 1135 ggr
fitforfight
2018-02-10 17:36

Möjligt att gå ner 12kg på 3 mån?

Är en tjej på 18 år, 160cm lång och väger i dagsläget 61.5kg! Är inte ''fet'', utan snarare mullig, med en del fett på magen. Har gått på dieter förut och gått ner i vikt men har inte varit duktig nog att hålla det så har gått upp igen. Vill väga 49-48kg! Som jag gjorde förut och var då väldigt nöjd. (Ni som vill kommentera att det är fult och äckligt att väga så lite, killar vill ha kurvor, etc etc, ni behöver inte kommentera över huvudtaget då det är vad JAG vill, skiter i vad killar eller andra tycker).

Vill helst väga detta till början av maj då jag ska på resa!! Vill alltså gå ner runt 12kg. Har hört om vissa som gått ner 20kg+ på 3 månader osv. ÄR DETTA MÖJLIGT? att gå ner 12kg+ på 3 månader??????

Kan ni dela med er hur mycket ni har gått ner och på hur lång/kort tid? Hur gjorde ni? Behöver all tips och hjälp jag kan få. 
VET Även att mågna kommer skriva ''ät ordentligt och styrketräna''. Tycker INTE om att styrketräna, vill mest köra kondition men kan köra lite styrkeövningar IBLAND, så ni som tänker kommentera det kan också låta bli. Eller ni som kommer kommentera ''du kommer bara gå upp allt igen, sluta ät skit och ha tålamod bara'' skit i att kommentera ni också. Ni som vill hjälpa och känner er träffade av mina frågor samt kan relatera, SVARA GÄRNA! 

HUR mycket har NI gått ner? Hur lång tid tog det och hur tog ni er dit?

Annons:
Anonym
Anonym
2018-02-10 17:55
#1

Att vara 160 cm lång kvinna och väga 48 kg så har man en BMI som precis visar att man är underviktigt. 49 kr är precis så man är normalviktig. Om jag var du, och som många andra som vill gå ner i vikt, skulle jag inte fokusera så mycket på siffrorna. Låter stressande och ångestfyllt att göra så, kan ju knappast hjälpa. Beroende på vad man gör och vilken ämnesomsättning man har kanske man kan nå ditt mål men vet för lite om dig.

Vad brukar du göra för fysiska aktiviteter eller skulle vilja testa? Behöver inte vara gymma utan kan vara ridning, fotboll, handboll osv.

Tror det kan vara svårt att tappa så många kilon på ett hälsomässigt sätt utan att man behöver förlora fett och samtidigt bygga upp lite muskler i processen, en automatisk bonus liksom. Muskler väger ju mer än fett, men kan kan snygg hälsosam kropp med muskler och ändå väga ganska mycket.

Vad har du testat för dieter innan?

Åsa S
2018-02-10 17:57
#2

Visst går det men hälsosamt är det inte och det är lite på gränsen till undervikt du vill väga man är inte samma person  anatomiskt när man är 18år som när man är yngre = man mår ofta bättre av att väga åtminstone ett par kilo mer än den vikt du önskar som kvinna i din längd. Ex. kan man skada fertiliteten ifall man väger för lite vilket du kanske inte bryr dig om idag men kanske du bryr dig om det i framtiden då du kan få svårare få barn. Har gått ner i vikt tidigare men jag gick bara ner 0,5kg i veckan och då gick jag runt 30000-40000steg varje dag enligt stegräknaren och drog ner rejält på kolhydrater och åt en hel del grönsaker, fisk, bönor 0ch linser

Namiko
2018-02-11 09:54
#3

Det är möjligt men inte hälsosamt då det skulle innebära svält och vill du njuta av din resa, inklusive mat, så bör du gå ner saktare, annars är risken att du fått tillbaka flera kilon när du kommer hem. Du har följt dieter innan. Vill du ha en riktig förändring så är det inte dieter och bantning som gäller utan du måste göra en livsstilsförändring som du känner att du kan leva med för resten av livet. 

Stirra dig inte blind på vågen heller. Jag tänker inte säga att 48 kg är för lite för dig då jag inte har en aning om hur din kroppsbyggnad ser ut och det kanske är precis vad du borde väga, kanske inte, men du kanske har byggt mer muskler än du hade innan och kanske inser att du ser ut som du vill redan vid 50 eller till och med lite mer. Att jaga siffror på vågen kan riskera att du går ner mer än du behöver för att vara nöjd med dig själv,

Gör den träning du trivs med, det man gillar att göra är det som blir gjort så fortsätt du med konditionsträning. Ät mat med mycket fibrer för att hålla blodsockret jämnt och hålla dig mätt länge. Jag har märkt att äter jag mycket grönsaker, särskilt gröna blad som grönkål och spenat som är fullproppade med näring, så försvinner mitt sug efter godis och annat skräp helt. Grönsaker, baljväxter, nötter, frön, frukt och fullkornsprodukter är alla bra för att hålla blodsockret under kontroll och det mättar bra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: