Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1378 ggr
sp0ngeb0b
2018-02-24 02:44

Kolhydrater och blodsocker

Hej på er!

Jag har fått höra att frukost innehållandes mycket kolhydrater gör att man blir mer känslig för blodsockerfall under resten av dagen. Och då tvärtom, om man äter kolhydratsnåla frukostar blir man mindre känslig för fall under resten av dagen. Jag, som har rätt så mycket problem med blodsockret, har testat detta och det verkar funka oavsett vad jag äter för sorts mat senare under dagen. Vill poängtera att jag alltid mer eller mindre bara ätit bra och långsamma kolhydrater i mina måltider. Alltså bara fullkorn, frukt, bär, grönsaker osv. Inget vitt bröd/pasta, inget socker osv.

Någon som vet om detta är sant? Eller råkar sitta på någon artikel eller faktatext på ämnet? Hittar nämligen inte riktigt vad jag söker när jag googlar.

OBS jag är inte diabetiker

Annons:
sp0ngeb0b
2018-02-24 02:45
#1

PS. Om någon har andra knep som kan jämna ut blodsockerkurvan tar jag gärna emot tips!

Namiko
2018-02-24 16:59
#2

Jag har inte hört något om att kolhydratsnål frukost ska påverka blodsockret under dagen. Däremot har jag hört om studier som visar att 2 msk vinäger till en måltid ska hjälpa till att hålla blodsockret mer stabilt vid nästa måltid. Samma sak med baljväxter. Tex om du äter en bönsallad med vinäger i till middag så får du ett jämnare blodsocker efter frukost dagen efter. Jag orkar inte leta fram några länkar just nu, men har hittat informationen via nutritionfacts.org på Youtube.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
2018-02-25 00:17
#3

Aha okej, spännande! Jag äter baljväxter vid nästan varje måltid och även vinäger ganska ofta, men har inte lagt märke till någon skillnad mellan när jag äter dem och när jag inte gör det. Ska definitivt börja känna efter och se om jag märker någon skillnad. Tack för tipset!

Effie
2018-02-28 07:52
#4

Jag har last någonstans att frukosten ska vara proteinrik…nu minns jag tyvärr inte varför, och inte var jag last det. Själv klarar jag inte att äta frukost alls så jag bryr mig inte om det. Det går säkert att googla.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sp0ngeb0b
2018-03-01 07:27
#5

#4 Tack för tipset! Det går väl typ hand i hand, är det mindre kolhydrater blir det nog ofta mer protein också. Googlade lite snabbt och verkar stå som du skriver på flera olika ställen, så ska dyka ner lite djupare i det senare.

Halvdansken
2018-03-07 21:57
#6

Glöm inte fett, då håller du dig mätt längre.  Fullkorn och frukt innehåller mycket kolhydrater.
Kolhydrater i Fokus har massor med recept med lite kolhydrater.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-03-08 14:02
#7

#6 Tack men jag vet hur man bör äta och vilken mat som innehåller vad. Det jag efterfrågade var kunskap inom området jag skrev om (dvs frukostkolhydraternas påverkan på blodsockret under hela dagen). Undviker gärna Kolhydrater i Fokus pga att det mesta där handlar om LCHF, vilket jag mer än gärna tar avstånd från. Men tack för tipset i alla fall.

Mooniq
2018-06-09 10:12
#8

Ju mer kolhydrater du äter ju mer blodsockerkurvor skapar det.  Oavsett om det är snabba eller långsamma kolhydrater. Kolhydrater omvandlas till snabba sockerkedjor i matsmältningen som gör att blodsockret går upp. 

Om du inte gillar lchf så spana in paleo/stenålderskost. jag mixar dem båda och tar det bästa från 2 olika kosthållningar - då jag även minskat ner rejält på mejerier. 

Läs även på Atkins och Dukan som har olika faser i sina kosthållningar. 

För att minimera blocksockerkurvorna så satsa på mättande mat- jag startar ofta dagen med en rejäl sallad eller en omelett med tillbehör.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: