Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 887 ggr
Fadern
2018-08-07 09:06

Kalorier

Vet någon hur man räknar kalorier i mat? 

En kalori är ju den energi som går åt för att värma upp en gram vatten en grad. Så om man kyler nerett gram vatten från +20 grader C till -273 grader C så ger det ju ifrån sig 293 kalorier. Men när det gäller mat så säger man ju att vatten innehåller 0 kalorier. 

Så vad är en kalori när det gäller mat?

Annons:
Namiko
2018-08-07 10:23
#1

Kalorier är den mängd energi du får ut av maten när den förbränns i kroppen. Ett gram kolhydrater eller protein innehåller 4 kcal, ett gram alkohol innehåller 7 kcal och ett gram fett innehåller 9 kcal. Vatten kan du inte utvinna någon energi från, det finns inget att förbränna, därför innehåller det 0 kcal.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fadern
2018-08-07 10:55
#2

Men i så fall måste jag väl få ut mer energi av varm mat än kall. Vid vilken temperatur mäter man?

Fadern
2018-08-07 10:59
#3

Och jag måste väl få ut lite energi om jag dricker hett vatten, 40 grader. När det kyls till min kroppstemperatur så måste väl den energin gå till min kropp.

Namiko
2018-08-07 14:54
#4

Det har inget med temperatur att göra. Att det krävs en kalori för att värma ett gram vatten en grad är bara en definition på den mängd energi en kalori är. Det betyder inte att vatten innehåller kalorier. Dricker du varmt vatten får du värme av det, men det är ingen energi som din kropp kan använda till olika funktioner. Dricker du kallt däremot så måste kroppen använda energi, kalorier, för att värma upp det till kroppstemperatur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fadern
2018-08-07 16:40
#5

100 gram 20-gradigt vatten innehåller ändå 29,3 Kcal. Men om jag förstått dig rätt så kan kroppen helt enkelt inte tillgodogöra sig den energin. Så i matsammanhang definieras alltså kalori lite annorlunda än i fysiken, man räknar bara på den energi som kroppen kan tillgodogöra sig. Då har jag fått det klart för mig. Tack Namiko, du verkar kunna det här, det var kul att få veta hur det ligger till.

Upp till toppen
Annons: