Tankar, tips och idéer

Havregrynsgröt

2019-04-25 22:47 #0 av: Rosen82

Dagar då jag jobbar så brukar jag äta havregrynsgröt med ett kokt ägg. Man tror man ska hålla sig mätt länge men tyvärr inte. Sett att man kan köpa protein havregryn blir man mätt längre på detta?

Anmäl
2019-04-25 23:37 #1 av: Sindri

Jag åt länge gröt på mornarna, men blev också hungrig snabbt. För mig funkar det inte med så mycket kolhydrater. Jag åt mjölk och äppelmos till och det spädde på kolhydraterna. Blev blodsockerfall efter ett par timmar. Hjälper inte med proteinhavregryn, ta två ägg istället, eller grönsaker, ost, skinka.

Anmäl
2019-04-25 23:53 #2 av: [Erica. Lundstrom]

ta typ en macka till eller så, Matschemat jag har från en dietist jag måst följa ska jag tex till frukost ha 1 portion havregrynsgröt m mjölk och 2 msk sylt. till Det två skivor bröd med smör och pålägg samt 1 glas mjölk

Anmäl
2019-04-26 07:32 #3 av: Sindri

#2 av: Erica. Lundstrom

Om man blir snabbt hungrig av gröt blir man det lika mycket, eller mer,  av smörgåsar.
Varför har du fått ett sånt kostråd?

Anmäl
2019-04-26 10:02 #4 av: [Erica. Lundstrom]

#3 ah. Okej. Tänkte mest att om du blir hungrig av havregrynsgröt blir det ksk bättre om du å ät någon macka till(mätt längre)
Jag blir iaf ännu mer proppmätt å det längre 😅 har matschemat som jag ska följa. Har då det till frukost. Sen 2 mackor vid 10 fika samt smoothie. Sen lunch, 1 macka eftrtmiddagsmellis och smoothie, middag, å sen 2 mackor å 1 glas oboy till kvällsfika.
Haha Iforsig, ksk är mellanmålet som gör jag blir ännu mer mätt längre, fast å andra sidan int vart hungrig på några år nu såå. Haha men tänkte ksk kunde hjälpa om du åt mer?

Annars tips är att lägga in en banan när du kokar/micrar havregrynsgröten(mosa å sen in) blir då mer mättande tro jag(mer kcal iaf)

Anmäl
2019-04-26 12:54 #5 av: Namiko

Jag blir inte heller mätt länge av havregrynsgröt. Mest för att jag inte kan äta den mängd jag behöver för att få i mig tillräckligt med energi. Det kan vara så enkelt att du behöver äta en större frukost. Vet inte hur mycket gröt du äter men en portion havregrynsgröt och ett ägg är inte särskilt mycket energi.

Jag äter själv havregryn varje dag i min egengjorda müsli. Men den består av 1 dl havregryn, 2-3 dl bär, en liten näve nötter, några matskedar frön och russin. Väldigt mättande och jag är inte hungrig på bra länge efteråt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2019-04-28 19:54 #6 av: sp0ngeb0b

Jag upplever att jag håller mig mätt längre om jag tillsätter fett och/eller protein till min gröt. Nuförtiden gör jag vanligtvis det genom att slänga i en klick jordnötssmör - innehåller både mycket bra fett och protein. Brukar även ha en banan för smakens skull (sötma). Ibland har jag även i kokosolja (och hallon, men det är också bara för smakens skull). Funkar även att slänga i en skopa proteinpulver om man vill det. Tror inte proteinhavregrynen har så mycket mer protein än vanliga egentligen, inte om man jämför med att tillsätta proteinpulver eller jordnötssmör i alla fall.

Förr hade jag mycket problem med snabba blodsockerfall och då bytte jag från havregrynsgröt till smoothie på morgonen. I smoothien hade jag grönsaker, bär, avokado, proteinpulver, frön osv. Skippade banan då eftersom det innehåller mycket socker så är man känslig är det inte jättebra. Det funkade bra för mig då. Brukade göra en enda stor smoothie som skulle räcka några dagar, så drack jag helt enkelt tills jag blev mätt. Ibland hade jag fröknäcke/mörkt rågbröd med avokado till.

Anmäl
2019-05-01 09:51 #7 av: eklundisch

Är inte sånt här inviduellt? Jag äter gröt kokt på havremjölk med en mosad banan i samt chiafrön och en extra skvätt havremjölk på varje morgon kl 04.30 (vardagar) och klarar mig till runt 08.00-09.00.. Det är ändå drygt 4 timmar, tycker jag är rätt normal tid liksom.

Men också behöver andra mer mat, mer tung mat eller vad jag ska säga. Andra klarar sig på lite och andra behöver mycket mer 😋
Gröt är ju jätte bra frukost, skulle hellre lägga till mer mat på sidan om än skippa gröten. Kanske 2 ägg och mörkt bröd med avokado på? Det är ju massvis med mättande mat.

Anmäl
2019-05-03 11:32 #8 av: Cim92

#4 oj, det blir mycket mackor på en vecka! Måste säga att det låter väldigt konstigt att du fått macka och oboy som kostråd? Det är ju i princip rent socker bara och ingen som helst näring! Vad är ditt mål med denna kost?

Anmäl
2019-05-03 11:38 #9 av: Cim92

#0 om du känner att du absolut vill äta havregrynsgröt till frukost, prova att ändra vad du har på. t.ex använd mandelmjölk och mosad kiwi istället för vanligt mjölk och lingonsylt, det blir alldeles för mycket socker vilket gör att ditt blodsocker skjuter i höjden, massa insulin pumpas in det blir så skarpa svängar att din kropp får signaler om att den är hungrig eftersom att blodsocker är på väg ner igen. Ha även i en rejäl klick smör! 

Kan du däremot tänka dig att äta något annat så kan jag rekommendera kokosgröt gjord på två ägg, 1 msk kokosmjöl, 1 dl kokosgrädde. Kör på låg värme och rör om hela tiden tills det får önskad konsistens. Ät med mandelmjölk. Lite dyrare dock men bättre för kroppen. Andra alternativ är kokta ägg med majonnäs, ost, skinka, grönsaker etc med smör, alltså macka med pålägg men utan macka ;) ägg och bacon m.m. Dessa alternativ påverkar inte ditt blodsocker så mycket och ger inga större insulinpåslag. Insulin både gör dig hungrig och lagrar fett så det kan vara skönt att slippa! Lycka till!

Anmäl
2019-05-03 12:49 #10 av: [Erica. Lundstrom]

#8 haha finns lite fler alternativ också men alla innehåll mackor(lunch å middag är ofc annat! Typ 3 dl pasta, 8-10 köttbullar, 2 msk sylt/sås, å mjölk till alla måltider) sen kan de bytas ut till typ 4 knäckebröd m smör och ost ist för 2 mjukbröd osv, eller typ 1 banan å 1 macka och ja,

Kostråd å kostråd är mer ett matschemat jag strikt ska följa😅 dvs exakta tider osv, skulle jag missa ett mål är det typ fy skämmes å hot om dra in hit å dit(fast de ej kan dra in mkt mer) å ät jag som matschemat är det typ jippie å födelsedagsfest, ät jag på de typ 1 bulle eller godis är det som att kungen fyll år.
Skämt åsido, målet =jag ska äta, å ej gå ner i vikt.

Anmäl
2019-05-23 12:38 #11 av: oh-la

#10, du får ursäkta mig om jag har helt fel, men ditt kostschema är väl, om jag inte minns helt fel från andra trådar, för att du ska komma igång med mat efter ätstörningsproblematik som en del av behandlingen? Den dieten är ju inte i först hand kanske tillför att mätta, utan för att du ska komma igång med mat tänker jag. Det är väl också därför som vården mer riktar in sig på att du ska få i dig mat snarare än vad du får i dig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.