Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 661 ggr
Nasat
2019-12-20 16:51

Ägg

Hur är det kan man äta ett ägg varje dag ? Det sägs ju att ägg är ett av det nyttigaste livmedlet som finns. (Givetvis äter jag annat också 😃)

Annons:
Carmarino
2019-12-20 16:53
#1

Visst kan man det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2019-12-20 18:03
#2

Du kan äta fler.

[TheSquirrel]
2019-12-23 10:00
#3

Ägg är nog tvärt om det mest onyttiga man kan äta. Ett ägg innehåller maxrekommendationen av dagligt intag av kolesterol.

Sindri
2019-12-23 12:36
#4

#3 av: TheSquirrel

Men hallå, nu får du nog ta och läsa på lite om kolesterol, om ägg och kost i allmänhet. Det där är lika relevant idag som den gamla signaturläran.

Inte ens livsmedelsverket säger längre att ägg är farligt. Kolesterol tillverkas f.ö. i kroppen i precis den mängd som kroppen behöver för att reparera sig. Jag, som kommit en bra bit upp i åren har därför ett väldigt högt totalvärde i kolesterol (ca 10), och det är jag glad för, för det betyder att min kropp reparerar sig hela tiden och det är därför jag är så frisk och pigg.

Personer som dör väldigt tidigt i hjärtinfarkt däremot, har väldigt ofta ett mycket lågt kolesterolvärde.
Vill du lära dig moderna tankar och forskning om kost så rekommenderar jag dig att läsa på här https://www.dietdoctor.com/se/ Sök på kolesterol så får du se.

Nasat
2019-12-23 15:05
#5

Tack för bra svar  !! Då kan jag nog fortsätta äta ett ägg om dagen….😃

Carmarino
2019-12-23 15:14
#6

#5 Det har jag gjort i flera år. Ägg är bra mat och mättar väldigt mycket. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[TheSquirrel]
2019-12-24 12:45
#7

#4 Oj, jag tror det är du som behöver läsa på faktiskt.

Carmarino
2019-12-24 13:06
#8

Då och då dyker det upp nya undersökningar som pekar åt något annat håll än tidigare forskning och det får ofta stor plats i media. Så är det med den uppmärksammade nya undersökningen som kopplar ihop kolesterol och ägg med en ökad risk för hjärtkärlsjukdomar och förtida död. Men den här typen av undersökningar visar bara att det tycks finnas något slags koppling mellan en viss komponent i kosten och ökad ohälsa – de visar inte att det ena orsakar det andra. Än så länge är kopplingen mellan ägg och ohälsa långt ifrån bekräftad.

https://www.mabra.com/ar-agg-farliga-eller-inte-nutritionisten-svarar/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: