Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 429 ggr
Scorpio97
2020-01-03 16:06

Boktips?

Jag skulle vilja ha lite tips på böcker som handlar om hur kosten påverkar ens hälsa. Har läst en del, men eftersom jag tror att lågkolhydratkost är bäst (åtminstone för mig) blir det lätt så att jag endast läser böcker som bekräftar detta. Det är osannolikt att jag helt skulle byta kosthållning, men jag är nyfiken av mig och det skadar aldrig att få fler perspektiv. Kan ju alltid finnas några grejer som låter intressanta och är värda att testa :)

Det jag vill ha fokus på är alltså relationen mellan kost och hälsa. Jag letar alltså inte efter rena kokböcker, och inte heller böcker som enbart fokuserar på vikt/viktnedgång/bantning eller exempelvis etiska aspekter på kosten. 
Går bra med både svenska och engelska böcker.

Några tips? :)


//Jessie

Annons:
Sindri
2020-01-03 16:23
#1

Charmen med tarmen tycker jag ger en bra förståelse för hur kost påverkar vår kropp. 
https://www.bokus.com/bok/9789137151328/charmen-med-tarmen-allt-om-ett-av-kroppens-mest-underskattade-organ/

Den här har jag inte läst, men hört mycket gott om
https://www.bokus.com/bok/9789173630795/magsmart-mat-for-en-lugnare-mage-och-battre-halsa/

DesK
2020-01-03 19:35
#2

Mitt tips är att läsa Food Pharmacys tre böcker, där finns många bra tips 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Scorpio97
2020-01-03 22:40
#3

Tack! Ska kolla upp böckerna ni nämnt :)


//Jessie

Namiko
2020-01-05 23:44
#4

Konsten att inte dö av Michael Greger. Han har även extremt mycket info gratis på nutritionfacts.org.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Scorpio97
2020-01-06 15:53
#5

#5 Tack, kollar upp den också :)


//Jessie

sp0ngeb0b
2020-01-08 12:10
#6

Rekommenderar också Food Pharmacy, väldigt hälsoinriktat och fokus på att förebygga olika livsstilsrelaterade sjukdomar. De har tre böcker men den första är nog bäst för det du söker, tror den heter bara Food Pharmacy. Jag har köpt en hel drös med andra böcker på samma tema som jag dock tyvärr inte hunnit läsa än, men som jag hört ska vara bra. Bl.a. Konsten att inte dö av Michael Greger, Välj Hälsa! av Stig Bengmark och Hälsorevolutionen av Maria Borelius.

Annons:
Scorpio97
2020-01-08 19:50
#7

En av Food Pharmacy-böckerna verkar vara en ren kokbok så den skippar jag nog. Men annars har jag lagt till alla böckerna ni har nämnt på min minneslista på biblioteket, och ska börja läsa så fort jag är klar med böckerna jag har hemma :)


//Jessie

Caeli
2020-01-27 21:58
#8

Hälsobalansen av Rangan Chatterjee. Har kanske ett lite bredare perspektiv än vad du söker men han har kloka teorier tycker jag.

Scorpio97
2020-01-30 11:11
#9

Tack, kollar upp den också :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: