Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 8553 ggr
ebzi
2014-04-05 18:59

Är glutenfritt nyttigare?

Som min rubrik lyder: är glutenfritt nyttigare? Tänker att vanligt vitt mjöl är ju väldigt onyttigt, men är glutenfritt mjöl (och andra glutenfria produkter) lika onyttigt? 

(flytta gärna tråden om den hamnat fel, helt ny på den här sidan :))

Annons:
OlgaMaria
2014-04-05 19:04
#1

Ja, jag anser att det är nyttigare, men fortfarande onyttigt. Jag undviker säd över huvud taget. Bakar på mandelmjöl, kokosmjöl, pofiber, bovete m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anterrabae
2014-04-05 20:18
#2

Jag anser som regel att färdiga glutenfria produkter är onyttigare än vanligt rent vetemjöl. Under förutsättning att man tål vete. Färdiga glutenfria produkter och mixer är som regel begåvade med otroligt lång ingredienslista, med massa konstigt i.. Mycket av vetets onyttigheter kommer man undan genom att mjölksyra. Dvs surdegsjäsa. Gör man själv så tror jag det går på ett ut.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2014-04-05 20:18
#3

Glutenfria grejer är ofta väldigt sockrade.. Som ett exempel.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ebzi
2014-04-06 14:55
#4

Tack för svaren 🙂

#2 Menar d glutenfria mjölmixer också?

Anterrabae
2014-04-06 15:13
#5

Ja, men inte alla. Man får läsa och de hur mycket tillsatser det är i.. Sen går det att fixa eko om man blandar själv.. Finns inte glutenfritt eko vad jag sett.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ManU77
2014-04-09 20:27
#6

Spannmål överhuvudtaget är ganska ordentligt onyttigt. Spelar ingen roll om det är glutenfritt eller inte.

Annons:
Anterrabae
2014-04-09 22:31
#7

#6 Så vida du inte har fermenterat spannmålet, tex med surdegsjäsning. Då blir man av med fytinsyra, man får lättsmälta proteiner och mindre stärkelse. Mineraler och vitaminer blir tillgängliga och ökar till och med lite grand. Givetvis förutsätter det stt man väljer mjöler (oavsett de är glutenfria eller inte) av hög kvalitet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ManU77
2014-04-09 23:09
#8

#7 Ja, kanske blir det aningen mindre dåligt om man fermenterar spannmålet. Antropologer har länge vetat att människans hälsa försämrades avsevärt vid introduktionen av spannmål. Spannmål är i grunden ett gräs, och hur mycket man än önskar och vill är inte människan en gräsätare. Vi dör inte på fläcken om vi äter spannmål, men vi får problem med hälsan.

Anterrabae
2014-04-10 10:15
#9

#8 Både ja och nej, skulle jag säga.. Generellt håller jag med dig, särskillt med tanke på de förädlade spannmålen man oftast talar om idag. Däremot så hävdar Paleo-folk (eller hur jag ska säga) att vissa gräsfröer har vi visst ätit. Att äta gräs, strå och allt, har väl aldrig varit på tapeten. Nå väl, stärkelse och näringsfattigt spannmålssorter är vi alla överens om Inte tillför så mycket till kosten. Frågan om glutenfritt är nyttigare än konventionellt? Jag hävdar att det man köper i affären är lika dåligt, kanske sämre. Bakar man själv kan man styra innehåll och näring. Men åter igen gäller det ju båda läger. Det är inte bra att bygga sin kost runt vare sig vete (och annan säd) eller runt majs, som ofta är bas i glutenfritt. Eftersom den majsen inte är eko är den med största sannolikhet genmodifierad. Det finns i dagsläget inte varken konventionellt odlad soja eller majs som är garanterat GMO-fritt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
2014-04-10 14:39
#10

Nått intressant min man berättade är att sädesslagen hade betydligt mindre gluten i sig förr, så den enzym som finns i sädesslagen redan som hjälper oss att bryta ner glutenet var i nog stor mängd jämfört med glutenmängden.

Nu har inte enzymet ökat i mängd men glutenet har ökat 50ggr så det blir ingen bra balans där.

Jag kan inte äta gluten (pga ledvärk) men jag gissar att jag antagligen skulle kunnat äta "gammeldags säd" just för att det var så lite gluten i dom.

l'm back

Upp till toppen
Annons: