Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1691 ggr
Blanksteg
10/29/14, 9:32 PM

Egen müsli - hur mycket kostar det?

Hej!

Ni som gör egen müsli, hur mycket kostar det ungefär? (per portion). Eller hur mycket kostar det att göra en sats? och hur många portioner räcker det till?

Jag har ätit havregrynsgröt med banan och kanel till frukost de senaste veckorna, och jag är så trött på det. Äter det för att det är den billigaste frukosten (6 kr/port.). Jag vill helst inte äta bröd, då jag försöker äta så sunt som möjligt dessa dagar.

Så jag funderar på att göra egen müsli istället. Men problemet är ju bara att nötter och torkade bär är så himla dyrt. I min mataffär så är påsarna små och kostar mellan 25 och 50. En påse räcker ju inte särskilt långt.

Min fråga är som sagt, hur dyrt/billigt blir det i längden att göra egen müsli?

Annons:
[LUV]
10/29/14, 9:38 PM
#1

inte ett riktigt svar på din fråga kanske, men vill du få ner kostnaderna på nötter och frön så är det bättre att köpa i storpack från t.ex

http://www.rawfoodshop.se/
http://www.ravarubutiken.se/
http://shop.goodstore.se/

Blanksteg
10/31/14, 10:47 PM
#2

Tack!

Jag räknade nyss ut att min müsli-frukost blir på ca 7 kr/portion trots de dyra nötterna. Så det blir perfekt! Det blir ju även nyttigare än havregrynsgröt, då alla näringsämnen i havregrynen försvinner vid tillagningen. Med müsli så får jag åtminstone lite näring från nötterna och fröna som jag  blandar i efter rostningen.

Anterrabae
11/1/14, 11:45 AM
#3

Så bra att du kunde ta reda på priset. Det blir liksom lättare att jämföra då. :) Hur mycket räknar du som en portion?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Blanksteg
11/1/14, 12:05 PM
#4

1-1,5 dl tror jag. Jag har inte en så stor aptit på morgonen. Jag utgick från ett recept där det stod att det skulle räcka till 8 portioner.

Anterrabae
11/1/14, 2:58 PM
#5

Aha, då är jag med! :) så bra!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Blanksteg
11/1/14, 3:23 PM
#6

Jag funderar dock på att skippa den torkade frukten nästa gång, då de tydligen innehåller socker och lite tillsatta ämnen. Jag har nyligen lärt mig att tycka om te utan socker så då kan jag väl lära mig tycka om osötad müsli också =)

Annons:
[LUV]
11/1/14, 4:10 PM
#7

ja skippa den torkade frukten (om du inte har lust att torka själv), en del röda torkade frukter innehåller t.ex E120!

Blanksteg
11/1/14, 6:34 PM
#8

Ok, hur är det med ekologiska russin? Bör man undvika även dem?

[LUV]
11/1/14, 7:26 PM
#9

ekologiska russin är ingen fara! :) hittar du annan ekologisk torkad frukt är det bara att kolla på innehållsförteckningen, det finns säkert några som endast innehåller torkad frukt och inget annat äckel! :)

Blanksteg
11/1/14, 9:00 PM
#10

Åh vad bra! :)

Blanksteg
11/2/14, 6:02 PM
#11

Kom på att man kan ju lägga till färsk frukt och bär också =) då blir det ännu godare :)

[LUV]
11/2/14, 6:08 PM
#12

ja!! :)

Halvdansken
11/3/14, 3:08 PM
#13

Russin och torkad frukt i allmänhet innehåller massor av socker, helt naturligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: