Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2829 ggr
Kasumi
11/26/14, 5:37 PM

Nötallergi + vegetarian

Hej! Jag har nyligen blivit demivegetarian, dvs. jag äter bara fisk i köttväg (ibland kyckling) o får fortfarande äta mejeriprodukter, ägg osv. Det har funkat bra fram tills förra veckan då jag fick läkarbesked att jag är allegisk mot nötter + jordnötter. Så jag kan alltså inte äta nåt med soja, ärtor, mandel o inte heller nåt det står "Kan finnas spår av nötter" i längre. Så nu vet jag inte längre vad jag ska äta typ, tonfisk o pasta varje dag typ.. Så tänkte höra om nån av er kan tipsa om nån bra sida med recept osv. som passar mej eller om nån mer av er därute är i samma situation?! Ps. färdigrätter, enkla snabblagade måltider är ett STORT PLUS! (Lagar sällan mat, förut pga. lathet nu pga. tarmsjukdom = har ont så orkar inte men sambon lagar när han har tid o inte jobbar osv.). Tjingeling :)

Annons:
Sisselie
11/27/14, 6:23 AM
#1

Fisk kan man ju variera hur mycket som helst. Jag äter mest fisk. Makrill, sillfiléer (de frysta alltså), lax, flundra, rödspätta mm för att inte nämna de vanliga torsk och sej. Det mesta blir gott i ugnen. T ex makrill och sill, bara salta och peppra på köttsidan och lägg dem sen med skinnet uppåt. Vill du inte äta skinnet är det lätt att ta bort det om det legat uppåt, annars fastnar det i plåten och är svårt att få bort både från firren och plåten. 

Jag använder aldrig recept, men det brukar vara lätt att googla fram.

Anterrabae
11/27/14, 2:00 PM
#2

Är det bara soja och jordnötter av baljväxterna som du bör undvika eller går alla bort? Annars är linser tacksamt, de går fort och är matiga. Allehanda rotsaker, färska grönsaker. Jag har gjort pastasås på morötter tomat, massa lök och kryddor. Red av med créme fraiche. Omeletter är kanon, färsk sallad med bönor i som tillbehör, och god ost på omeletten. Crepes med champinjonstuvning. Alltså, pannkakor, champinjonstuvning och ost. Gratinera i ugnen. Svamp är en fantastisk proteinkälla, kolla in quorn i affären, det är svampprotein.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/27/14, 2:06 PM
#3

Som färdigrätter finns vegetariska pizzor, pajer, vårrullar, crepes. Lidl har ett jättebra utbud av färska färdiga vegetariska rätter. Och bra att komma ihåg, frön, som solros och pumpa funkar jättebra som ersättning för nötter och mandel. Samt att pinjenötter inte är nöt, utan frö. Så allehanda Pestp går bra. Kokos brukar funka det med. Jag har en svägerska som är nöt-baljväxtallergisk och jag har varit vegan.. Då fick vi pussla, dessutom var min mor allergisk mot havre.. Så inget med mjölk, havre, soja eller nötter det blev en hel del tomatsås ^^ och sesam. Tahini är supergott, sesamfröpasta, protein och kalciumrikt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kasumi
11/27/14, 2:10 PM
#4

#1 Jag har ätit mkt torsk o tonfisk nu, makrill o rödspätta är ju gott oxå :) Hahaja jag googlar oxå, men tänkte om det fanns nån passande sida jag inte lyckats hitta. Tack för att du delade med dej av ideér :)

Kasumi
11/27/14, 2:14 PM
#5

#2 Jag har faktiskt ingen aning , vi har inte utrett allt än. Men kokos har jag hört vissa inte kan äta vid nötallergi?! Vårrullar är inte det soja i? Mm crepes med stuvning får det nog bli idag, tack :D Jo har ätit mkt Quorn oxå, tkr dock Hälsans Kök är godare men men no more soja för mej så :( Tack för tips o ideér!!

Anterrabae
11/27/14, 2:15 PM
#6

Kolla in vegetariskt och vegan iFokus samt matlust :) Vi hjälps gärna åt :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Kasumi
11/27/14, 2:16 PM
#7

#6 Länka gärna, sitter på mobilen hela tiden o det buggar (flippar från mobilversion till webbläsare) så svårt o söka.

Kasumi
11/27/14, 2:32 PM
#9

#8 Tusen tack! :)

Anterrabae
11/27/14, 2:34 PM
#10

Var så god! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: