Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2406 ggr
Ledsentjej00
2015-01-16 20:02

Kvarg eller proteinpulver?

Hej! Vad blir man mättast på, kvarg eller proteinpulver?

Annons:
Anterrabae
2015-01-16 21:58
#1

Det beror på vilken fetthalt de två har.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
2015-02-11 10:38
#2

Både fett och protein är mättande så om man ser till hur stora de mängderna är respektive produkt kan man se vad som passar än bäst. 

Proteinpulver har olika mycket protein beroende på vilken sort man väljer. Kvarg kan likaså vara fettsnål, men också relativt fet, nästan som turkisk yoghurt, så det beror på vad du vill blir mätt på , så kolla på näringsinnehållet.

[TanatosNyx]
2015-02-16 10:39
#3

Pulver mättar i regel inte, därför är det poppis bland byggare som måste få i sig så höga mängder. Funkar inte att vara kräkmätt 24/7. Utöver detta är det mycket billigare i längden. Så vill du bli mätt välj en ordentlig kvarg.

Zadeira
2015-02-16 10:57
#4

Jag upplever att jag blir mättare på kvarg (naturell med en fetthalt på 0,3) än på mitt proteinpulver (fetthalt 0,8).  Jag vet inte vad det beror på då både protein, fetthalt och kolhydrater ligger någerlunda lika per portion.

Pulver, oavsett som diet eller kosttillskott, är sällan bättre än riktiga produkter så därför rekommenderar jag att du i första hand satsar på en bra kvarg.

[TanatosNyx]
2015-02-16 11:05
#5

Pulver ger inte magen något att jobba med helt enkelt. Man absorberar det som vätska. Kvargen är mer massa och tar lite mer tid att jobba med för kroppen, varvid vi känner oss mättare.

Det är långt ifrån bara näringsinnehållet som styr vår mättnad.. annars hade vi aldrig kunnat överäta all skräpmat som vi gör.

JazzBass
2015-02-19 10:14
#6

Håller med om att kvarg nog är bättre, men speciellt mycket mikronutrienter (vitaminer, mineraler mm) innehåller knappast någondera alternativet, och dessutom har de oftast väldigt låg fetthalt vilket inte är så bra för den långsiktiga mättnadskänslan.

Prio 1 när det gäller kost borde vara att undvika tomma kalorier, alltså kalorier från födoämnen väldigt fattiga på mikronutrienter, och prio 2 att äta mångsidigt, alltså så man får sitt protein, fett och sina kolhydrater från varierande källor. Kvarg eller proteinpulver är väl okej som komplement nu och då, men egentligen borde man inte behöva komplettera med nånting alls om man äter näringsrikt och mångsidigt, utom kanske i yttersta undantagsfall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: