Tankar, tips och idéer

Gå ner i vikt!

2016-06-27 10:01 #0 av: Tintin82

För ca 2 månader tog jag min sista cigarett och efter det går jag tyvärr upp i vikt och det sätter sig på mage och lår..kan trycka i mig godis och chips och kakor...men vad ska finnas på min handlingslista för att kunna vara mätt längre, gå ner om mage och lår och minska sötsug om det går...
Hur ser din matsedel ut?

Anmäl
2016-06-27 17:05 #1 av: Scorpio97

Jag äter lågkolhydratkost/LCHF. En bra hemsida (enligt mig) om den kosten är kostdoktorn.se

Finns bland annat lite nybörjarinfo: http://www.kostdoktorn.se/lchf

//Jessie
"Quid pro quo"

Anmäl
2016-07-23 09:03 #2 av: [inevitably]

Om du inte vill äta en viss diet så finns det vissa saker du kan tänka på generellt:

1. Köp inte hem "smarrig mat" som du tenderar att överäta

2. Fokusera på mättande och ren mat som inte får blodsockret att hoppa, såsom ägg, avokado, grönsaker, fisk och kött, resistent stärkelse (t.ex. kyld kokt potatis, linser, grön banan). Om du är vegetarian, försök satsa på så ren, näringstät mat som möjligt och laga maten från grunden så att du vet vad du stoppar i dig.

3. Vanliga GI/LCHF-ingredienser som mjölkprodukter, nötter, sötningsmedel, mörk choklad, charkuteriprodukter och bär kan för vissa vara aptitstimulerande och därför opassande att äta för viktnedgång. Vad som inte fungerar är rätt individuellt, så du får prova dig fram. Det du äter ska helst både vara gott och mättande förstås.

4. Ät långsamt och gärna vid de tider på dagen då du inte brukar överäta. Sysselsätt dig med saker som inte ger dig tid att äta under de tider på dagen då du brukar ta till kakor, godis och annat. För vissa är det bra med periodisk fasta eller ätfönster.

5. Drick inte dryck med kalorier.  Det mättar dåligt. Låt bli sötade drycker och mjölk/socker i kaffet. Drick vatten.

6. Motion kan hjälpa till att reglera hungern.  Att stressa ner och ha roligt skadar inte heller!

7. Detta är inget jag har belägg för, men åtminstone för mig är det svårare att bli mätt när jag kombinerar feta och söta saker (t.ex. fett kött med frukt som dessert). Att äta proteinrik mat (och eventuellt fett) för sig och kolhydrater för sig med några timmars mellanrum är för vissa ett sätt att känna sig nöjd efter måltiden, men för andra kan det vara omöjligt att hålla sig mätt på exempelvis en måltid av bara frukt och grönt.

Hoppas att något tips kan vara till nytta. LCHF funkar för många men inte för alla, och då kan det vara bra att komma ihåg att det finns andra sätt att gå till väga. Oavsett metod så lär kakor, chips, glass och godis i alla fall gå fetbort!

Anmäl
2016-07-26 10:22 #3 av: alinass

Jag rekommenderar lchf men har märkt att jag triggas av mjölkprodukter.

Anmäl
2016-08-18 23:50 #4 av: Halvdansken

Gå aldrig och handla när du är hungrig. Det är då man köper de där fel sakerna. Om du inte har det hemma, kan du inte äta det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-08-27 10:47 #5 av: Ary

Jag körde lchf efter mitt rökstopp eftersom jag rasade upp i vikt också.

Nu funkar inte lchf i längden men däremot lowcarb. Ett annat alternativ är Dukan dvs högprotein men inte högt fettinnehåll, om inte lchf tilltalar dig.

Saker jag hade haft hemma, grönsaker, keso, kesella(gör en slags "risgrynsgröt" på keso/kesella, kanel och sötströ, jättegott.) ägg, kött av alla de slag. Kan trigga på mjölkprodukter men just kesella och keso går bättre än yoghurt.

Saker man kan ta bort eller skära ner på drastiskt, bröd, mjöl, pasta.

Sedan tar jag 4 msk kruskakli och 2 msk linfrö varje dag så att magen får någotm att jobba med.

Anmäl
2016-09-10 08:31 #6 av: tlover

Ett tips som fått min man att gå ner flera kilo utan att gå hungrig är att äta på assiett, han äter mellan målen då han är hungrig/sugen också fast det blir inte så ofta som man skulle tro och han går ändå ner i vikt. Jag kör samma men jag har något fel på mina hungerskänslor och kan vara hungrig även om jag äter normalt eller mer men även jag känner inte lika mycket hunger som normalt, eftersom jag är så mycket mindre har jag bara gått ner ca 5 kilo än så länge men neråt går det.

Börja med ett mål på assiett i några dagar för att vänja dig lite, börjar du med alla mål på en dag så kan du bli hungrigare i början. 

Ta inte en andra omgång om inte du är riktigt hungrig på riktigt (och inte bara sugen) om inte det är bara grönsaker som du tar nytt av.

Lägg gärna upp maten fint och ät gärna med ätpinnar eller liknande som får dig att äta långsammare.

Är du sugen på en kopp te? Besök te ifokus, min blogg eller min tebutik
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!
Hur är du som tedrickare? delta i undersökningen

Anmäl
2016-09-10 08:51 #7 av: tlover

Det kan vara värt att nämna att vi inte minskar ner på frukosten

Är du sugen på en kopp te? Besök te ifokus, min blogg eller min tebutik
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!
Hur är du som tedrickare? delta i undersökningen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.