Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1571 ggr
Scorpio97
3/14/17, 12:54 PM

Registrera mat - app/hemsida

Har tidigare registrerat min mat på matkalkyl.se, men senaste tiden krånglar den bara så nu är jag ute efter en ny. Någon som har tips? Går bra med app eller hemsida (att göra ett eget excel-ark eller liknande är inte ett alternativ).

Krav:
- Går att räkna ut kolhydrater, fett, protein, kalorier, vitaminer samt mineraler 
- Vill kunna lägga in egna ingredienser
- Det ska gå att lägga in ingredienser i gram, inte bara "ett äpple" eller "en portion"
- Måste gå att spara och se tidigare dagar, jag vill alltså inte ha ett program där man kan räkna ut det men det inte sparas

Föredrar om (men det måste inte finnas):
- Det finns ett "grundutbud" av matvaror/ingredienser
- Det går att sätta gräns/mål så att programmet talar om för mig om jag överskrider exempelvis kolhydrater
- Det är på svenska, men engelska fungerar också (med rätt måttenheter, alltså gram/kilo/centimeter)
- Det går att kopiera en tidigare dags intag och klistra in hela/delar på nuvarande dag, samt att det går att registrera i för- och efterhand. 

Kan hända att jag har för mycket krav, men tänkte kolla om någon vet en sida/app som passar i alla fall :)


//Jessie

Annons:
amandatherese
3/14/17, 2:25 PM
#1

Lifesum är en app som uppfyller nästan alla dina krav :) Använder själv deras gratisversion då och då för att få ett hum om vad jag stoppar i mig.

Scorpio97
3/14/17, 2:56 PM
#2

#1 Har provat den tidigare och tycker den är bra, men den registrerar väl inte vitaminer/mineraler? :) 
Det är en väldigt viktig punkt för mig, kan i princip vara utan app/hemsida annars…


//Jessie

amandatherese
3/14/17, 3:57 PM
#3

#2 Nej tyvärr inte, enda punkten den missar på :(

DesK
3/14/17, 5:24 PM
#4

Det kan nog bli svårt att hitta en sådan app /hemsida. det skiljer nämligen rätt mycket i vitamin- mineralinnehåll i maten beroende på hur och var den är odlad /uppfödd. Så jag säger att den som påstår att den har en sådan app och inte tar hänsyn till hur och var maten är odlad /uppfödd har du just ingen nytta av. En bra tumregel är att äta så varierat som möjligt, då får man i sig det mesta som man behöver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Scorpio97
3/14/17, 5:52 PM
#5

#4 Jag vet att det inte stämmer helt, men en fingervisning bör det väl ge i alla fall.  Säger programmet att jag flera dagar i rad fått i mig väldigt lite X, bör jag förmodligen försöka få i mig lite mer av det även om programmet visar något fel, och då vill jag gärna veta det så att jag kan kolla upp vad jag bör äta mer av.

Sen är det egentligen väldigt mycket för motivationen för mig. Jag äter varierat enligt mig (dock lågkolhydratkost, vilket enligt vissa aldrig kan vara varierat - det är väl en tolkningsfråga) med mycket grönsaker (400-800g per dag) osv. Men ibland har jag ingen matlust alls, vill bara ha godis/onyttig mat osv och då hjälper det att ha konkreta siffror. Siffror som visar precis hur stor skillnaden mellan en dag med bra kost och en dag med kass kost är, för det ökar chansen att jag väljer att äta bra även när jag egentligen inte har lust. Att bara veta att det är så är inte samma sak.

Så jag vill ha en app/hemsida som räknar vitaminer även om den kommer räkna något fel. På samma sätt som att jag räknar protein/fett/kolhydrater/kalorier fast jag vet att det aldrig kommer stämma helt heller. Men åtminstone just nu vill jag ha siffrorna för det hjälper mig att behålla en bra kost och rutin.


//Jessie

DesK
3/14/17, 6:01 PM
#6

#5 Ursäkta då missuppfattade jag dig kanske lite. Jag blir alltid så misstänksam, när någon pratar om dessa program. Du verkar dock ha en bra motivering till hur och varför du vill använda ett sådant🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Scorpio97
3/14/17, 6:07 PM
#7

#6 Ingen fara. Jag gav ju ingen förklaring alls i #0, och jag förstår att du vill varna för att det kanske inte alltid stämmer :)


//Jessie

Ary
3/14/17, 10:54 PM
#8

matdagboken.se motsvara rätt många av dina krav. Man kan välja på den enklare gratisvarianten eller betala och få lite mer.

Man kan lägga in favoritmåltider och bara klicka fram dem för just de där sakerna man äter ofta eller flera dagar i rad etc.

Scorpio97
3/15/17, 10:19 AM
#9

#8 Tack, ska kika på den :)


//Jessie

Scorpio97
3/18/17, 8:01 PM
#10

Matdagboken verkade okej, men man måste betala för att se vitaminer och det är inte riktigt aktuellt för mig just nu. Men tack för tipset :)


//Jessie

Zondell
7/26/18, 2:10 PM
#11

Väcker upp gammal tråd. Matdagboken vs lifesum? Jag trivs med lifesum men vill, som ts, ha koll på mineraler och vitaminer.

Scorpio97
7/26/18, 2:21 PM
#12

#11 Jag hittade tillslut Cronometer, och hittills trivs jag absolut bäst med den. Går att räkna vitaminer och mineraler även på gratisversionen och man kan dessutom anpassa väldigt mycket vad man vill att den ska räkna. Enda negativa enligt mig är att den är på engelska men i övrigt passar den mig väldigt bra :)

Jag provade dock aldrig matdagboken ordentligt eftersom man var tvungen att betala för att få se vitaminer och mineraler. Så jag kan inte säga något om den vs lifesum.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: