Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1245 ggr
Jaguar_
3/19/17, 1:26 PM

Glutenfritt

Hej på er!

Jag har precis blivit informerad att jag ska äta glutenfritt av min läkare och undrar om någon vet bra ställen där man kan få tag i glutenfritt. Affärer man kan gå till. Affärer på nätet. Jag har sökt runt lite själv, men tycker inte mig finna bra alternativ. Kanske någon där ute har mer erfarenhet av detta?

Samt om ni har tips på bra kokböcker/bak m m så uppskattar jag detta mycket!

Tack tack! Och ha en toppendag denna fina söndag!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
JossanH
3/19/17, 1:38 PM
#1

Urtekram har mycket bra glutenfria produkter. Vårt stora Coop extra hade stort utbud av urtekram, men de har tyvärr stängt igen nu. Tänker att alla Coop borde kunna ta hem iaf. Gillar deras universal bakmix.

Sajtvärd på Iller.ifokus

DesK
3/19/17, 2:32 PM
#2

Eftersom det är så många som numera väljer glutenfritt, är utbudet rätt stort i de flesta större matbutiker. Brukar ofta finnas en särskild hylla med glutenfria alternativ. Ett tips är att tänka lite utanför boxen, t ex inte äta macka utan ha pålägg på gurka, rättika eller någon annan grönsak." Pasta" kan man enkelt göra med potatisskalare av både zuccini och morot.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jaguar_
3/20/17, 5:28 PM
#3

Tack för svaren! Ja, det verkar vara ganska lätt att vara glutenfri iaf om man köpt in allt man behöver ha hemma. Jag har kvar så mycket vanlig pasta just nu och försöker fylla på med glutenfritt och få bort den 'dåliga' pastan. Godis är dock svårt att få tag i bra grejer och glass. Tänkte göra egen glass i sommar så man vet vad man får i sig. Plus så äter jag inte mycket godis så det där är inte värst farligt. Dock älskar jag chips. På OLWs sida läste jag att det finns vissa OLW chips man kan äta för att de är glutenfria. Sen på något ställe stod det att man inte kan äta de chipsen i fall att de varit i kontakt med annat som har gluten. Vilken ska man tro på? Jag älskar ju lättsaltade OLW. Kan man äta chipsen i rören istället? Pringels. Är dom bättre?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

JossanH
3/20/17, 8:13 PM
#4

Pringles är ju riktigt obehagliga gällande innehållsförteckningen. Bara pressat och framställt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
3/21/17, 10:54 AM
#5

ICAs majspasta är goda. :) Sen när det gäller chips så har jag gått på innehållsförteckningen. Företag som hanterar allergener i sina fabriker måste ju säga att det kan innehålla spår av gluten för att inte få in några klagomål sedan. Men jag "tror" att det oftast är rätt säkert om gluten inte är en del av ingredienserna. (Sen måste man ju ha koll på alla ingredienser som det kan förekomma i). Kung Markatta har glutenfritt godis t ex. Men det är ganska sötsliskigt godis. Sen kan man ju göra eget godis som knäck och kola osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Facie
3/22/17, 10:39 AM
#6

Jag är också glutenfri och i Sverige är det väldigt enkelt att hitta glutenfria produkter i vanliga affärer, finns ofta en glutenfri hylla :)

Pretty wise //

Annons:
Annielle
3/25/17, 4:15 PM
#7

Har du fått diagnosen Celiaki/glutenintolerans eller ska du undvika gluten av någon annan anledning?

Om du inte har Celiaki/glutenintolerans är det ju ingen fara att äta grejer som kan ha varit i kontakt med gluten som chipsen du nämner.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Jaguar_
3/25/17, 10:51 PM
#8

Tack tack för alla svar! :) Har märkt att man få stå över mycket när man inte äter gluten… Som typ idag när man skulle åka förbi och ta en korv med bröd… hm nej de har inte glutenfritt.. skit :P haha

#7 Har gjort test men det visar inte att jag är gluten… Dock har jag IBS och blivit opererad för hyper struma (har ingen sköldkörtel kvar längre), har även problem att hålla kalken uppe och min IBS gör att jag har svårt att få upp allt jag äter. Det läcker och plockar alltså inte upp allt då min IBS jobbar mycket dåligt. Detta kan leda till mycket strul så som diabetes osv om min kropp säger ifrån en dag. Därav ska jag äta glutenfritt.🙂 Få ordning på min ibs den vägen och undvika mat som strular till det.

Jag mår mycket bättre märker jag redan och mina tarmar sköter sig. Har även märkt skillnad med min medicin. Tror allt att jag tar upp det nu och har inte lika mycket stickningar och problem som innan.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: