Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1487 ggr
Kasp
8/31/17, 9:41 PM

Vegan. Få i sig alla näringsämnen och variation

Det sägs ju att man ska äta varierat och lite av varje. Som vegan känns det som att kosten kanske blir lite ensidig och att jag inte får i mig allt jag behöver. Järn, omega 3, D-vitamin, kalcium, B12, protein. Finns olika råd och rön överallt om hur man ska äta/inte äta så man blir alldeles galen och vet inte vad man ska tro. Tyvärr är jag rätt fattig så jag kan inte lägga ut mycket pengar. Äter aldrig kött- eller mjölksubstitut vilket innebär att de flesta måltider blir någon form av böngryta med något fullkornsgryn till. Bönor, gryn och linser är något jag älskar men det känns lite ensidigt? Äter grönsaker också som vitkål, spenat och lite broccoli ibland, krossade tomater, ärtor och lök. Dessutom äter jag en del jordnötter och solroskärnor. Kan jag få i mig allt jag behöver på dessa råvaror? Jag har tyvärr inte råd med dyrare mat. Snälla snälla ge mig också tips och recept på maträtter! Blir nästan att jag i princip roterar mellan två maträtter. Grytorna blir oftast med krossade tomater och bönor. Någon enstaka gång med kokosmjölk men det är dyrare. :/ Snälla, skulle bli så glad om någon vänlig själ kunde svara på mina frågor och komma med goda, billiga och nyttiga recept.

Annons:
Effie
9/1/17, 10:58 AM
#1

Om jag skulle ge ett par råd är de:

1) registrera din mat några dagar I en bra app, som räknar protein, fett, kolhydrater, och även på vitaminer (även om det är uppskattade värden får man en liten känsla för om det är något så när rätt).

2) B12 tar du tillskott. Metylkobalamin har jag för mig är bästa formen.

3) Omega 3 ska vara I balans med omega6. Alltså viktigare att inte få för mycket o6 I förhållande till o3. Kanske 4:1.

4) Järn I vegetabilier tas upp battre med C-vitamin (t.ex. vitkål)

Tror (men det är en personlig åsikt som jag aldrig kollat) att det är bra att strunta I kött- och mjölksubstitut. 

Veganska recept har jag Inga. Jag är inte vegan.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Roe Deer]
10/3/17, 6:02 PM
#2

Jag är också fattig vegan, och har alltid kosttillskott i hyllan som backup-plan! 
Omega-3, zink, B12 och D-vitamin. VIKTIGA!!!

Äter du mycket frön och annat får du i dig zink absoult, men oftast för höga doser omega-6 som då orsakar inflammation… Men linfröolja kan göra susen där! =) Mkt omega-3 där, precis som i Chiafrön (bra kvot).

Järn har du i broccoli, spenat (köp fryst spenat om du ej har råd med färsk, det är endast enzymerna som dör vid uppvärmning, inte vitaminerna). Enzymer kan vi få i oss alla färska grönsaker, sallader och frukter. 

B-12- berikad sojadryck finns! Kör själv på alpro-soja. 

Sedan har jag även chlorella- och spirulinatabletter (mkt diskussion kring dessa dock… men ville även nämna dessa).

Selen är viktigt och finns i 1-2 paranötter (hela dagsdosen) eller 100g kokta gröna linser =)

naIIe
12/29/17, 11:40 AM
#3

Jag är vegan och har varit det i över 2 år, jag har själv ställt dessa frågor men sanningen är att allt det är är en myt köttätare har antagit. Såklart behöver du b12 och järn osv men det behövde du lika mycket då som nu. Du får i dig allt du behöver av att äta vegansk. Om du äter bönor och grönsaker med andra ord en vanlig kost så klarar du dig fint t.o.m bättre än vad en köttätare eller en vegetarian någonsin hade klarat sig. Kött är giftigt för människor lika så mjölk och ägg av olika slag. Oroa dig inte för att få proteinbrist, järnbrist, dö efter en vecka eller något sånt bs. Du behöver absolut inte ta några som helst tillsatser och jag råder dig verkligen inte att göra det om du inte är sjuk eller helt enkelt inte äter.

Lakritsstjärna
1/4/18, 1:07 AM
#4

#3 Vitamin B12 är ett måste så det tycker jag absolut du måste börja äta för att må bra. Jag är också vegan och tar en tablett B12 varje dag. Om man inte får i sig B12 kan det då stora allvarliga konsekvenser som irreversibla nervskador. I vårat moderna samhälle måste man ta tillskott av B12 om man inte äter anemalier men även köttätare får ibland i sig för lite B12. Vitamin B12 kommer varken från växter eller djur utan bildas av mikrober. Förr även de som inte åt mycket kött då kött var en lyxvara fick man i sig från tex vatten i bäckar och brunnar eller smuts i maten . Djur som betar får i dig från marken annars tillsätts det även i djurfoder efter som djur behöver B12 och därför finns det även i kött och mejeriprodukter. Kaniner äter sitt eget bajs efter som B12 bildas i deras ändtarm. Själv tycker jag det är lättare att ta en liten B12 vitamin tablett än att behövs äta kött, dricka smutsvatten eller äta bajs. Äter man vegan kost så är vitamin B12 tillskott jätte VIKTIGT!

OlgaMaria
1/4/18, 11:31 AM
#5

#4 Vilket bra inlägg! :)

Jag tror de flesta har det svårt att få i sig precis allt man behöver i dagens samhälle oavsett hur man äter. Maten är inte lika näringsrik som förr, vi har brist på bra tarmbakterier som hjälper till m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vallhund
1/17/18, 9:08 PM
#6

#3 Har du tillförlitlig källa för dina påståenden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: