Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2889 ggr
Jungfru82
12/21/17, 8:46 AM

Lchf

Äter fel och i slutändan gör det att magen är gasig och gör ont. Diskuterade det med en gammal kompis som föreslog att jag skulle byta hälsostil och testa LCHF..har ni blivit hjälpta eller mår bättre av detta??

Annons:
setfree
12/21/17, 8:56 AM
#1

Jag tror vi egentligen vet vad som är nyttigt. Ganska enkelt.

Mer grönsaker och fisk. Minska på socker och vitt bröd. Minska på charkprodukter som bacon och processad mat. Gärna surkål. Rågbröd är väldigt bra. Jag äter det som är stenhårt och nästan svart. Man får dricka lite kaffe till för att det ska gå ner. Jag dricker aldrig söta drycker.

Jag tror mer på 5/2 om man ska ner i vikt. Öka träningsdosen genom att gå och cykla. Gärna något pass på gymmet per vecka.

Men detta är väl ingen nyhet utan sunt förnuft.

parsley
12/21/17, 9:01 AM
#2

LCHF kan absolut hjälpa. Testa så får du se. Har man problem med mejerier, så kan man testa mejerifri LCHF, där man äter smör, men tar bort ost och flytande mejerier. Vissa grönsaker, t ex kål kan också vara gasbildande. 

Autoimmun paleo är en diet som påminner om LCHF men inte har riktigt samma fokus på mängden kolhydrater. Den bygger på livsmedel som ska vara skonsamma för kroppen. GAPS är en diet anpassad för personer med bl a IBS. Googla så hittar du mer information om dessa dieter och kan ta ställning till om det är något för dig.

Vill du läsa mer om kosttillskott och huskurer vid magproblem så innehåller den här sidan en del information.   https://magkliniken.se

Jungfru82
12/21/17, 9:16 PM
#3

Setfree ja du har rätt och idag har jag tänkt till innan jag ätit😁

OlgaMaria
12/22/17, 10:21 AM
#4

Kanske det bästa med LCHF är att det är en kost som gör det hyfsat enkelt att leva sockerfritt. Vanlig mat med pasta och bröd och för lite fett och näringsämnen gör det svårt att ha ett bra blodsocker och sockersuget kickar in titt som tätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lakritsstjärna
1/2/18, 8:43 PM
#5

Skippa socker och vitt mjöl är bra. Synt förnuft när det gäller kost och ge det lite tid så kan det nog lösa sig. Min man hade mycket problem men slutade med vitt mjöl, raffinerat socker och mjölkprodukter och började äta mer fibrer. Hand mage är bra nu. LCHF är ingen mirakelmetod och den bidrar även till trötthet och sämre kognitiv förmåga. Den är dessutom ganska dålig ur miljösynpunkt. Läs gärna detta ( länkar nedan) innan du börjar med LCHF och gå inte på alla lögner från tex kostdoktorn och Annika Dahlqvist. LCHF är både dyrt, omiljövänligt och i längden ohälsosamt om man äter mycket rött kött och feta mejeriprodukter. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17565 https://www.svd.se/kottdiet-sponsrad-av-kottindustrin

Effie
1/3/18, 6:22 PM
#6

#5 Man kan äta en dålig kost på vilken makronutrientfördelning som helst. Vad Charlotte Erlanson-Albertsson har undersökt vet jag inte. LCHF? Jag tvivlar.
 Inte heller är det en köttdiet. 

Att sluta med socker, mjöl och mjölk är  bra. Fett behöver vi, och animaliska livsmedel är näringsrika, och även grönsaker på sitt sätt. Sedan får man ju testa vad som funkar för en själv.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Lakritsstjärna
1/3/18, 9:33 PM
#7

Har man stora problem skulle jag istället råda till att gå till en läkare istället för att testa det ena och sen det andra dieten för det isig kan orsaka problem med plötsliga kostbyten. IBS tex är vanligt och då är det viktigt med regelbundna måltider men även motion är bra för magen. Har man stora problem så finns det även vissa läkemedel som kan hjälpa. Det kan även vara något annat tex laktosintolerans eller celakit. Men det kan en läkare ta redan på. Att LCHF inte skulle innebära att man äter mer kött stämmer INTE (se länk). Efter som en hög köttkonsumtion är dåligt för folkhälsan (speciellt rött och prcesserat kött) men även dåligt för klimatet så tycker jag man ska hålla sig borta från den dieten. Att öka köttkonsumtionen är det sista vi behöver göra för det gynnas ingen av i längden. https://traningslara.se/folk-som-foljer-lchf-ater-mer-kott-nagon-som-ar-overraskad/?utm_content=buffera73ce&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

parsley
1/4/18, 8:52 PM
#8

# 7 LCHF är ingen högproteindiet, utan bygger på att man ska äta normalt med protein. I princip följer man livsmedelsverkets rekommendationer om hur mycket protein man ska äta, även om LCHF-kritiska bloggare påstår något annat och vill man inte äta rött kött så finns det andra proteinkällor, t ex fisk, ägg och skaldjur.

Halvdansken
3/7/18, 10:00 PM
#9

Kolla Kolhydrater i Fokus, det är en LCHF-sajt

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DesK
3/8/18, 7:07 PM
#10

En mycket vanlig missuppfattning är att LCHF består av stora mängder kött, fågel eller  fisk. Så var det möjligen i början, men inte nu. LCHF är idag en varierad och bra variant för att gå ned i vikt eller hålla den vikt man har. Precis som för de flesta andra dieter /kosthåll så funkar inte heller denna för alla männsikor. En annan variant, som blivit allt vanligare, är Paleo, där man undviker bl a vitt mjöl och processade livsmedel, men har lite mer kolhydrater i form av baljväxter. Många som tidigare förespråkade ren LCHF har idag gått över till Paleo.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sp0ngeb0b
3/18/18, 5:45 AM
#11

Jag har länge haft mycket problem med magen, den har varit uppblåst, gjort ont, gasig och massa andra symptom. Det kan hjälpa att skriva en liten matdagbok, skriv upp vad du äter och vad du känner för symptom efteråt så kanske du kan hitta vad som orsakar besvären. 

Jag själv har inte blivit av med det helt än men har hittat vissa saker som gör det betydligt värre och även vissa saker som gör det bättre. Godis, kakor och dylikt gör det värre för mig. Finns ju också mycket saker som ska vara bra för magen och minska dessa besvär, såsom vissa sorters te (minns inte vilka just nu dock) och kombucha. Men det har jag inga vetenskapliga källor på.

blackwood
3/31/18, 3:26 PM
#12

Wow, folk har verkligen starka åsikter om allting. Men jag tycker absolut du ska testa LCHF om du vill :). Har hjälpt mig väldigt mycket, speciellt med sockersuget, som inom 2 veckor var ej existerande. Men de kan då va viktigt att tänka på att inte äta nötter och frukt i början då de kan trigga suget. Mår väldigt bra på Lchf och det känns inte som en uppoffring att äta som vissa dieter gör. Apropå vad andra skriver om ökat köttintag. Om man inte ätit Lchf själv och bara läser artiklar kan man säkert tro det. Men i mitt fall stämmer det inte. Har däremot börjat äta mer ägg.

alinass
4/7/18, 5:36 PM
#13

Jag håller med att lchf är bra mot sockersug. Det är dock viktigt att inte äta för mycket protein utan istället avokado, olivolja, kokosolja och smör 80%. Jag går alltid ner i vikt av LCHF men jag börjar alltid smygäta smörgås eller andra kolhydrater. Tillslut är jag tillbaka på ruta ett :(. Men jag tror helt klart på LCHF och även paleo i kombination med träning. Jag behöver däremot någon som peppar mig när jag håller på att trilla tillbaka till kolhydratrik mat.

Annons:
alinass
4/7/18, 5:39 PM
#14

Jag har precis påbörjat min nya livstil igen -lchf. Hur lyckas ni peppa er själva? Är ni med i en vikt-grupp som peppar varandra?

parsley
4/7/18, 6:24 PM
#15

# 14 Ha en pepp- eller dagbokstråd på Kolhydrater iFokus eller kostdoktorns Forum. Har du Facebook, så finns det ett antal grupper med LCHF-inriktning. Jag följer LCHF, tips, pepp och recept och upplever den gruppen som ganska sansad (även om jag tror att inte alla delar den uppfattningen). Tidvis har de intagningsstopp. Jag är inte aktiv i någon peppande viktgrupp på det sättet, utan försöker snarare förhålla mig till mat. Mår jag bra av det här? Är jag mätt? Triggar det här livsmedlet sötsug eller överätning?

Lakritsstjärna
4/8/18, 11:06 AM
#16

Det finns många bättre och hälsosammare sätt att gå ner i vikt på. Då tex en hög komsumption av Ägg höjer kolesterol i blodet och personer som äter mycket ägg uppvisar högre risk för hjärtkärlsjukdom. Detta är bekräftat av nya studier. http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/samband-mellan-agg-kolesterol-och-hjartkarlsjukdom/ Läs gärna på och stirra dig inte blind på LCHF för att gå ner i vikt. Finns andra sätt som kan vara mer hälsosamma för din kropp. LCHF är ofta dyrt och miljövänlig. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3737&artikel=4670066 Viktnedgång handlar om att göra sig av med mer energi än man tar in och LCHF är ingen magisk undantag diet. Så vist skulle man kunna gå ner i vikt på mat som inte är bra för kroppen men vill man vara hälsosam bör man undvika stora mängder mättat fett. Hjärnan fungerar inte lika bra om man inte får i sig viss mängd kolhydrater och man kanske presenterar sämre på jobbet eller skolan. Det finns andra typer av kolhydrater än socker. För det kan jag hålla med om att ingen behöver tillsattsocker.

parsley
4/8/18, 2:08 PM
#17

# 16 Kan du förklara den här meningen från Läkare för framtidens hemsida för mig? . Forskarna fann att äggkonsumtion ökar kolesterol och triglycerider i blodet men utan signifikant påverkan på kvoten mellan det goda och onda kolesterolet (LDL/HDL). När man började studera kolesterol och gjorde kopplingen att högt kolesterol ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar tittade man på totalkolesterolet. Numera brukar man studera kvoten mellan det man kallar gott och ont kolesterol. Det innebär att man kan ha högt totalkolesterol, men ändå ha en gynnsam kvot mellan LDL och HDL. På vilket sätt menar du att ägg påverkar kolesterolet, när det står i artikeln att kvoten mellan LDL och HDL inte påverkats? Livsmedelsverket varnar t ex inte för ägg, utan menar att ägg inte påverkar kolesterol för friska personer.  https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/kott-kyckling-och-agg

Om LCHF är dyrt eller inte kan man diskutera. Det beror lite på vad man väljer att äta och vad man jämför med. LCHF är sannolikt dyrare än en kost där baljväxter är den huvudsakliga proteinkällan. 

Vad gäller miljö så finns det delade åsikter om vilken miljöpåverkan olika former av livsmedelsproduktion har. Vissa vänder sig mot animalisk produktion, andra menar att konstgödslade monokulturer innebär ett hot mot den biologiska mångfalden. Det är upp till var och en vad man vill tro på och vilka val man vill göra och vilken typ av livsmedelsproduktion man väljer att stötta eller bojkotta. 
Viktnedgång handlar om att göra sig av med mer energi än man tar in och LCHF är ingen magisk undantag diet.  Enkelt uttryckt så  bygger LCHF på att man äter  livsmedel som har låg påverkan på blodsockret, vilket i sin tur leder till lägre insulinproduktion och leder till antingen mindre fettinlagring eller högre förbränning.  Man kan alltså äta sig mätt och äta så mycket som kroppen behöver, men ändå gå ner i vikt eller vara viktstabil och inte gå upp i vikt. Hur mycket kan man äta på vegankost? Är vegankost en kaloribegränsningsdiet eller kan man äta hur mycket man vill under förutsättning att man undviker animaliska livsmedel? 

Så vist skulle man kunna gå ner i vikt på mat som inte är bra för kroppen men vill man vara hälsosam bör man undvika stora mängder mättat fett.  Om mättat fett är farligt eller inte är ifrågasatt. Enligt myndigheternas kostråd så ska man undvika mättat fett,  men kostråden har fått en hel del kritik de senaste åren. Återigen. Vem vill du tro på? Vad vill du äta? Vad mår du bra av? 

Hjärnan fungerar inte lika bra om man inte får i sig viss mängd kolhydrater och man kanske presenterar sämre på jobbet eller skolan. Man brukar säga att hjärnan behöver 20-30 g kolhydrater per dag för att fungera. Många som äter LCHF äter ungefär den mängden.  Börjar man med LCHF och drastiskt minskar mängden kolhydrater så kan man uppleva en del omställningsbesvär. 

Det finns andra typer av kolhydrater än socker. För det kan jag hålla med om att ingen behöver tillsattsocker. På vilket sätt skiljer sig snabba kolhydrater från t ex vitt ris, potatis, bröd eller pasta från socker? Hanterar kroppen den typen av kolhydrater annorlunda än rent socker?

Från början är det här en tråd om IBS. På vilket sätt är en kost där man äter mycket baljväxter och spannmål lämplig för personer med IBS?

Lakritsstjärna
4/9/18, 5:25 PM
#18

Finns de med IBS som mår mycket bättre på en diet med mindre mejeriprodukter och kött. Min sambo är ett exempel och Ida Warg är ett annat mer känd person som exempel. Sen finns det som du skrev delade åsikter om miljö och livsmedel och man kan ju få tro olika men det finns också fakta. Bara för att tex trump inte tror på global uppvärmning så betyder det inte att det inte finns. Det är samma sak med livsmedel där vet man att vissa livsmedel påverkar miljö mer än andra. Sen finns det dom som inte vill tro på fakta och man får ju tro som man vill. Klart det finns olika typer av kolhydrater som kroppen behandlar olika, du verkar inte vara jättepåläst på kolhydrater. Kolhydrater delas upp i olika grupper: Sockerarter, stärkelse, och kostfiber. Kostfibrer är en form av kolhydrater som de flesta äter för lite av om man jämför med livsmedelsverkets rekomendationer. De kommer från växtriket och bryts inte ner i matsmältningen utan når tjocktarmen helt opåverkade och har många hälsofördelar även för IBS-magar. Livsmedel som innehåller mest kostfibrer är frukt, grönt, rotgrönsaker, linser, bönor och fullkornsprodukter. kostfiber ger mättnadskänsla och gör det svårare att överäta.

parsley
4/9/18, 8:58 PM
#19

# 17 Jag vet mycket väl att det finns olika kolhydrater. På en innehållsförteckning på varor som säljs i Sverige står kolhydrater, varav sockerarter samt fiber. Tittar på i t ex kostbevakningen.se, en sida som är knuten till livsmedelsverkets databas, så står det finns det angivet hur mycket kolhydrater samt fiber ett livsmedel innehåller.  Stärkelse kan vara resistent eller inte. Resistent stärkelse blir mat åt bakterier i tjocktarmen (om du googlar på resistent stärkelse så hittar du mer information).  Det jag menade med min fråga i tidigare inlägg i tråden var om kroppen reagerar olika på olika sorter kolhydrater. Är det någon skillnad om man äter en skiva bröd, drygt 500 g broccoli eller 2 msk kallt potatismjöl? Samtliga innehåller ungefär 20 g kolhydrater. Resistent stärkelse finns bl a i kallt potatismjöl och baljväxter. 

Enligt livsmedelsverkets rekommendationer så ska man äta minst 500 g frukt och grönt per dag. Många som äter LCHF äter ungefär den mängden grönsaker per dag. LCHF är alltså ingen diet utan kostfiber. 

LCHF kan innehålla en hel del mejeriprodukter, men behöver inte göra det. Mår man inte bra av mejerier, så kan man äta mejerifritt och t ex välja kokosprodukter och olivolja istället. 

Har man IBS så ska man naturligtvis försöka utgå från en diet som man mår bra av och som ger så lite besvär som möjligt.

alinass
4/10/18, 7:45 PM
#20

Jag gillar lchf-mat. Maten är god och jag tror på mer fett och mindre  kolhydrater, speciellt snabba kolhydrater. Sedan är jag ingen rabiat människa. Jag äter paprika, lök, rödbetor även om de innehåller en del kolhydrater.   Jag tycker dessutom Lchf-kost påverkar min mage positivt och jag går ner i vikt om jag äter ganska strikt lchf. Min man har gjort ett par hälsoundersökningar via sitt jobb de senaste två åren.  Han gillar också lchf-kost och äter massor av smör, grädde och ost. Han har båda gångerna fått toppresultat vad gäller kolesterol (extra lågt LDL och högt HDL) etc. Tyvärr gjorde han ingen hälsokontroll före introduktionen av  LCHF-kost, men eftersom han har gjort undersökningarna två gånger på två år och resultaten är riktigt bra, inte bara bra utan riktigt toppklass. Så jag tror på mycket fett, gärna kokosolja, olivolja men även mejeriprodukter om man tål dem. Själv älskar jag avokado och häller massor av olivolja på salladen men det är ju en smaksak. Ägg har jag inte hört skulle vara farligt, tvärrtom. Jag tycker ägg är superbra mellanmål eller om jag är sugen så kan ägg minska matsug. 

Mitt problem är att jag fuskar :(( Jag trycker i mig kolhydrater efter ett tag sedan får jag dåligt samvete och börjar äta lchf igen. Men det hela resultaterar i att jag inte går ner i vikt. Jag blir dessutom väldigt svullen av spannmål och sockerrik mat. 

Jag ska absolut kolla upp kostdoktorn och ifokus-kolhydrater. Dessa grupper kan säkert peppa mig att inte ge upp när suget faller på.

Annons:
Halvdansken
4/12/18, 11:58 AM
#21

#16. Ägg har väl för allvar förlorat sitt dåliga rykte om kolestorolhöjare, och räknas snarare som "super-food".  

Dessutom producerar kroppen själv en massa kolestorol, som behövs till cellerna bl.a, och den lilla mängden du får i dig av maten spelar inte så stor roll. 

Socker (kolhydrater) i olika former är däremot nåt man ska vara försiktig med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Namiko
4/13/18, 1:13 PM
#22

#21 Nej, ägg har inte förlorat sitt dåliga rykte, som fortfarande är baserat på vetenskap. Jag har sett två studier som "bevisar" att ägg inte höjer kolesterolnivån och den ena var gjord på människor som redan hade skyhögt kolesterolvärde, den andra tog bort alla andra källor av kolesterol och gav deltagarna enbart ägg, men tack vare att deras totala intag av kolesterol hade sjunkit så sjönk såklart deras kolesterolnivå trots äggen. Ta någon med lågt kolesterol, ge dom ett ägg om dagen och deras kolesterolnivåer skjuter i höjden.

Kroppen bildar allt kolesterol den behöver själv, så varför tillsätta extra?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

parsley
4/13/18, 2:23 PM
#23

#21 Har du några länkar till studierna eller mer information om dem? Åt deltagarna i studien endast ägg eller åt de något annat till äggen? Skiljer studierna på HDL och LDL, dvs gott och ont kolesterol eller tittar på enbart på totalkolesterolet? Varför ska man enligt din uppfattning titta på totalkolesterolet istället för kvoten mellan gott och ont kolesterol?

Namiko
4/13/18, 3:29 PM
#24

#23 Jag har letat lite men inte hittat dom exakta videor där jag fått infon om studierna från, men det kommer från Nutritionfacts.org. Ska se om jag orkar kolla igenom fler videor om ägg där senare och gräva fram studierna det handlar om.

Det finns ju mer än enbart kolesterol i ägg och andra animalier och animalier är kopplade till fler sjukdomar än bara hjärt- och kärlsjukdomar. Så även om det nu skulle vara nyttigt med högt kolesterol, om man nu lyckas hålla en bra kvot mellan HDL och LDL så finns det fortfarande en ökad risk för bland annat diabetes och cancer kopplad till animalier (tyvärr har jag begränsat med energi så jag orkar inte leta reda på källor till det här men det är information jag fått bland annat från nutritionfacts.org). 

Därför är jag inte särskilt brydd om kvoten mellan HDL och LDL utan föredrar att äta mat som har så många positiva effekter och så få negativa effekter som möjligt på min hälsa, vilket jag baserar på både vetenskap och min personliga erfarenhet av att experimentera med min kost. Det har lett mig till att äta en kost helt fri från kolesterol.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

parsley
4/13/18, 5:40 PM
#25

# 24 Det är naturligtvis positivt att du hittat ett sätta att äta som fungerar för dig. Vad gäller kolesterol så är vi oense. Du menar att totalkolestrolet är det viktigaste, andra menar att kvoten mellan HDL och LDL är mer intressant. Eftersom du ska övertyga en person att LCHF är farligt så är det viktigt att du kan komma med relevant information, som är bättre än t ex Ann Fernholms bok Ett sötare blod, där hon går igenom varför vi har de kostråd vi har.

Det kan finnas en viss ökad risk för cancer om man äter kött. Kostdoktorn har bl a skrivit om det på sin blogg.  https://www.dietdoctor.com/se/varfor-far-kottatare-oftare-tarmcancer

På vilket sätt ger animalier upphov till diabetes? De påverkar väl knappast blodsockret?

Namiko
4/13/18, 6:37 PM
#26

#25 Jag menar inte alls att totalkolesterolet är det viktigaste, jag menar att jag personligen inte bryr mig om balansen mellan HDL och LDL eftersom jag anser att mat med kolesterol i är ohälsosam så för mig spelar det ingen roll om maten höjer HDL mer än LDL eller tvärt om, jag vill ändå äta något mer hälsosamt.

Jag har ingen aning om vem Ann Fernholm är och jag kan inte påstå att jag har mycket till övers för dom kostråd som livsmedelsverket har lagt upp heller eftersom dom är baserade på vad dietister tror att allmänheten kan och vill följa och inte vad vetenskapen säger. Jag antar att vi håller med varandra på den punkten.

Har redan sagt att jag inte orkar leta reda på massa källor, så den som vill kan kolla upp TMAO och IGF-1 på nutritionfacts.org angående animalier och cancerrisk. Vad gäller hårt stekt/grillat kött så antog jag att det var allmän kunskap vid det här laget och det var inte alls vad jag tänkte på eftersom i princip samma sak gäller hårt stekt mat över lag, kött eller inte.

Nej, du har rätt, animalier påverkar inte blodsockret på samma sätt som kolhydrater gör, men det är inte högt blodsocker som är problemet, det är låg insulinkänslighet. Högt blodsocker är symtomet. Fett sänker insulinkänsligheten. Så det är inte enbart animalier, men, animalier har en tendens att innehålla rätt mycket fett och det här är en tråd om LCHF, så.. Här har du en video om det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mooniq
6/9/18, 9:35 AM
#27

Jag har IBS och haft jätteproblem i hela mitt liv med mage/tarm. Jag bytte till lchf för mer än 10 år sen, på senare år så mixar jag stenålderskost och lchf då jag även utesluter det mesta av mejerierna. Äter mycket asieninspirerad mat och mår toppen. Väljer mina krig, tex om nån fyller så blir det nån tårtbit, kaka eller bulle och vet att magen kraschar inom några timmar. Det är lätt att säga nej tack när kroppen svarar med "världskrig".  ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: