Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1194 ggr
Rosen82
9/10/18, 8:15 PM

Hungrig snabbt

Vid halv 9 på morgonen äter jag en stor potion havregrynsgröt och ett ägg klockan 11 så börjar jag jobba och redan här börjar jag känna mig hungrig så jag tar en banan. Mitt problem är att jag kan vara hungrig hela tiden känns det som. Kanske är det så att det är i samband med min mens eller att jag inte dricker tillräckligt men jag hoppas det går över och själv misstänker jag att det handlar om att jag dricker för lite. Någon som har något tips och råd på vad jag ska göra. Och snälla tips på mat som håller mig mätt länge

Annons:
-Aida-
9/10/18, 9:01 PM
#1

Du kanske borde prova med något mer fylligt som nyponsoppa eller olika typer av shakes på bär, yoghurt osv. Vissa mellanmål har en mer långvarig mättnadskänsla, jämfört med typ en banan. Att man tar mellanmålet innan man blivit hungrig, så om du blir hungrig vid 11, ta mellanmålet vid 10. Eftersom det känns mer fylligt står du dig längre tills du ska äta lunch.

Sindri
9/24/18, 11:10 PM
#2

Det där låter som jag för 10 år sedan. Det var dock inte hunger utan blodsockerfall som man kan få om man är känslig för socker.
Jag var på utredningar, träffade läkare och dietister, men inge kunde något om blodsocker och insulin och jag fick bara en massa felaktiga kostråd.

Jag åt var tredje timme (oerhört begränsande) och gick upp i vikt, drabbades av många infektioner, sov dåligt, fick astma etc.

För snart tio år sedan läste jag på om kolhydrater, fett och protein och det ledde till att jag lade om min kost. Slutade med de flesta kolhydrater (=socker), lade till mer fett och bra proteiner. 

Jag började omedelbart sova bättre, gick sedan ner i vikt,  och är i princip aldrig sjuk nuförtiden. Känner mig yngre, piggare och starkare nu är när jag var 10 år yngre.

Börja med att skippa gröten, ät två ägg istället, några skivor ost med smör på. 
Bananen som du äter till mellanmål höjer sitt blodsocker varpå kroppen tillverkar insulin, insulinet sänker blodsockret lite för snabbt och lite för mycket och du känner dig hungrig igen.

Mat man håller sig mätt på innehåller bra fetter (olivolja, smör, kokosfett), och högvärdigt protein (ägg, kött, fisk). Jag är dålig på sånt med linser och bönor, men vet att det finns sådana också som alternativ.
Skippa pasta, ris och bröd. Ät en fet gräddsås, eller aromsmör till maten, lägg till en massa grönsaker. Vitkål är i säsong nu, billigt och nyttigt och kan ätas både varm och kall.

Färdiglagade rätter som du skriver om i en annan tråd, innehåller mycket kolhydrater, ibland t.o.m. olika sockerarter, vilket inte mättar länge.
Googla och läs på om blodsockerfall och insulinresistens.

NiklasTyreso
9/26/18, 12:20 AM
#3

Råden du fick var mest lågkolhydratskost förespråkande. En annan infallsvinkel är att ta reda på vad vetenskapen säger att den genomsnittlige personen mår bra, om du nu är som de flesta. Då kan du läsa kostråden på livsmedelsverkets hemsida. Jag är oxå ofta hungrig vilket beror på att jag har underfunktion i sköldkörteln. För att hålla mig mätt länge äter jag bönor/ärtor nästan varje dag för de innehåller långsamma kolhydrater som ger jämnt blodsocker och lång mättnadskänsla. Dessutom innehåller de resistenta stärkelse som de nyttiga bakterierna i magen lever av.

OlgaMaria
10/18/18, 8:48 AM
#4

Det kan absolut vara smart att tänka på var man är i menscykeln när det gäller hur man äter. Veckan före mens är vi som mest hungriga och första veckan i menscykeln är vi som minst hungriga. Om man vill göra en kostförändring ska man passa på då för då är det som lättast.

Men när det gäller din frukost så är mitt tips att ha en rejäl klick 80%-igt smör i havregrynsgröten så du får i dig mer fett på morgonen. Blir lättare att hålla sig mätt längre då. Vad har du till gröten? Istället för sylt kan du ju ta i bär från frysen. Sockret från ev. sylt hjälper ju inte till att hålla ett bra blodsocker under fm.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: