Hjälp att förändra mina matvanor
Jag har under en längre period varit väldigt dålig på att äta regelbundet och nyttigt, något jag inte alls mår bra av. Tyvärr känns det väldigt kämpigt att både laga och äta maten. Jag skulle gärna ta emot tips på hur jag kan förändra mina matvanor. Tips på maträtter, livsmedel, och hur ofta man bör äta (och vad). Jag är inte bra i köket alls, så det bör vara enklare saker. Jag äter helst vegetarisk, men är öppen för annat tills att jag mår bättre..
Vad är nyttig mat för dig? Hur ofta man bör äta beror på vad man äter och hur mycket man rör på sig. För att göra dig glad så finns det många bra vegetariska halvfabrikat, som förenklar och snabbar upp matlagningen. Här kommer några enkla saker som jag gärna äter: Bowl med färdigkokta bönor eller linser, något stekt köttsubstitut, strimlade morötter, hackad broccoli eller blomkål, diverse bladgrönsaker, lök och en enkel yoghurtdressing med lime, örtsalt och svartpeppar.
One pot-pasta, fräs lite lök och valfria rotsaker lätt i olja, krydda och häll över en burk krossade tomater, i med några nävar bön- eller linspasta, på med lite vatten och låt koka till pastan är färdig, al dente.
En plåt med blandade ugnsrostade rot- och grönsaker är också gott och enkelt att laga.
Min vardagsmat börjar meden tallrik råa grönsaker, surkål, kimchi, smörgås med någon god röra på och en stor kopp te med honung. Ibland äter jag lunch, vilket oftast blir gårdagens rester och sedan äter jag middag.
Hoppas att jag har gett dig några idéer.
/Désirée
Mitt tips till alla som inte gillar att laga mat är att laga sällan och mycket. Grytor och gratänger är perfekt att göra mycket av åt gången. Då kanske du bara behöver laga mat 3-4 gånger i veckan. Har man möjlighet att frysa blir ju variationen ännu större.
Just nu är det skördetid för mycket gott. Jag älskar t ex vitkål, men även rödkål, spetskål, grönkål, blomkål, broccoli. Av alla dessa kan man göra gratäng som är utmärkt att värma till fler mål. Eller råriva/strimla, salta lite och krama runt. En sån sallad håller sig länge i kylen. Man kan variera med lite dressing. Crème fraiche som bas, och krydda med olika saker som, majonnär, vitlök, granatäpplekärnor mm.
Som icke-vegetariskt alternativ vill jag föreslå köttfärs. Jag tycker själv det är väldigt "lättätet" och det kan varieras mycket. Gör en stor sats köttfärs och krydda med lök, vitlök, krossade tomater, olika örter, en skvätt soja (om man har, lite rödvin), salt och peppar förstås.
Av köttfärsen kan man sedan enkelt göra en gratäng med ost på, en lasagne, en pastasås, fylla paprikor eller squash.
Köp mer köttfärs, blanda till en fin smet med goda kryddor, forma biffar som du endera steker och fryser in, eller fryser in råa och steker vid behov.
Vill du äta mer vegetariskt så googla, bönbiffar, rödbetsbiffar, linsbiffar.
Gott ihop med t ex broccoligratäng, eller som Desk föreslår, ugnsrostade rotfrukter och grönsaker. Så himla gott.
Vad man skall äta och när är så olika. Om du är hungrig när du går upp så ät då, är du inte hungrig kan du äta senare när du fått aptit. Lugn och ro är viktigt för att kroppen skall kunna at upp näring. Ät långsamt och njut av maten.
Det är viktigt att du lär känna din kropp och vet ungefär när den vill äta, och då är beredd med riktig mat, annars blir det lätt det där snaskandet mellan måltiderna som förstör aptiten.
Jag skulle säga att det allra lättaste och bästa sättet att ha koll på maten är att meal preppa. Då lagar du hela veckans mat i ett svep och risken att du äter "dåligt" elimineras. Det finns massor med enkla recept, exempelvis något som blivit populärt i USA "allt på en plåt" som nu även verkar fått lite fäste i Sverige. Sök på den frasen så hittar du massor med recept! Lycka till!
Kosten är 80% - träningen resten! Fitnessfia träningsblogg

Hur går det med maten.
Har du fått ordning på din kost?
Stolt ägare till tre La permer