Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 6854 ggr
Mitralis
2011-09-15 14:09
2

Heimlich manövern

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ibland så blir det inte riktigt som man tänkt när man smaskar i sig något som hamnar lite fel i strupen.
Har du koll på vad du ska göra om det händer?

http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Livraddande-forsta-hjalp-till-vuxna/Satta-i-halsen-vuxnaaldre-barn/

Tyvärr så är länken på engelska, men man kan ju alltid titta hur dom gör ändå. Jag tyckte att det var bra att dom har med att man kan göra Heimlich manövern på sig själv också.

Jag har haft turen att slippa både ge och få hjälp av denna manöver.
Har du varit med om att du själv eller någon annan satt i halsen och blivit hjälpt av Heimlichmanövern?

(Jag reagerade lite på att nacken inte var tillräckligt bakåtböjd när dom gjorde inandningarna, men det är ju i och för sig bara en parantes)

Anterrabae
2011-09-15 20:43
2

Har aldrig behövt göra eller se det göras. Men det är ju helt klart en fördel att kunna. Flört

Fick lära mig att alla barn som är små nog att vändas upp och ner ska man göra så med, och inte använda Heimlich.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
2011-09-24 14:08
1

Har fått lära mig den (även hur den ska göras på ex. rullstolsburen person där man inte når om) men aldrig behövt använda mig av den, som tur är. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Alvida56]
2012-05-12 13:27
4

För en vecka sedan började jag äta kokosolja(fast) varje morgon. Jag tar en stor bit på en sked och sväljer den hel tillsammans med vatten.

Igår slank kokosoljan inte ner. Den satte sig som en kork och ströp lufttillförseln. Det var helt omöjligt för mig att andas. Jag tänkte är det här slutet?

Det konstiga var att jag blev lugn, rationell och helt fokuserad på att få bort hindret. Eftersom jag stod vid diskbänken - är familjär med heimlich manöver -  så slängde jag min diafragma mot kanten och på första försöket lossnade klumpen och hamnade i vasken.

Åtskilliga gånger i mitt liv har jag tänkt på vad jag ska göra, eftersom jag bor ensam, om mat hamnar i vrångstrupen. Allt från att slänga mig över en stolskant till att ringa på hos grannen och be om hjälp har korsat mina tankar.

Det var en obehaglig upplevelse men som lämnade mig ganska oberörd. Jag delade fettet i tre delar och svalde och så var det över.

Jag blir nästan orolig över att jag inte blev rädd när faran var över. Därför googlade jag människor med liknande erfarenheter och hittade det här inlägget.

Så mitt råd är! Tänk ibland på hur du skulle kunna handla - tanketräning - om olyckan är framme. Det kan rädda ditt liv att inte stå handfallen när nöden knackar på din dörr.

Mitralis
2012-05-12 13:38
1

#3 Tack för att du delar med dej av din erfarenhet.
Vilken tur att du var förberedd och höll dej kall så att du kunde agera korrekt.

DesK
2012-05-12 15:03
1

Även jag tackar för att du delar med dig, #3. Jo jag har funderat över vad jag skulle göra och nu gav du migett riktigt bra tips. #1 Ja det är helt riktigt små barn ska man vända upp och ned på!

/Désirée

[sakring]
2012-05-13 11:26
1

Jo jag känner till hur man ska göra men har aldrig behövt göra det på någon.

[Mairah]
2012-05-13 19:00
2

# 3 Säger tack jag med för att du delar med dig.

Jag har också funderat på vad eller hur man ska gå till väga om man är helt ensam och detta skulle drabba en. Men nu vet jag bättre.

Anterrabae
2012-05-14 00:19
2

Även jag vill tacka! Glad

Det är inte lätt att komma på hur man gör själv. Men nu vet även jag. Skönt att det funkar, jag var tveksam till att det gick att göra själv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

flisan708
2012-05-17 10:13
3

Kan tipsa om att Röda korset har en gratis app att ladda ner till mobilen med instruktioner på första hjälpen samt film hur man gör.

Carmarino
2022-04-18 13:59
2

Gammal tråd men fortfarande aktuell. Hittade det här tipset i en tidning.

Heimlich på sig själv.jpg

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TatsuOni
2022-04-20 16:14
2

När jag gick i skolan, så hade vi första hjälpen-utbildningar några gånger. B la detta tog dom upp. De rekommenderade att man skulle kasta sig mot ett armstöd på en soffa eller liknande.

Sedan så anser jag att man inte kan repetera den här typen utav kunskaper för ofta!

När lillebror var liten (kommer inte ihåg exakt ålder) så satte han en pepparkaka i halsen. Innan någon av oss andra ens hann fatta det, så hade pappa lyft upp och vänt honom upp och ner. När inte det och ryggdunkar hjälpte direkt, så fick han trycka på magen. Så tack vare pappas snabba ingripande, så var det över innan vi hann mycket mer än reagera och lillebror kunde fortsätta att äta under övervakning.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-04-20 16:36 av DesK
Carmarino
2022-04-20 16:19
2

#11: Vilken tur att din pappa var så snabb. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ