Vad matar vi våra barn med
Har precis tittat på dokumentär från BBC -21 , gick på SVT. Så skrämmande om den ultraprocessad mat som många barn lever på. Testpersonen , som själv är läkare, åt denna mat i 4 veckor. Gick upp i vikt 3,5 kg. Fick svårt att sova, förstoppning, minskad sexdrift och humörsvängningar, för att bara nämna några. Hjärnan påverkades, visade scanning.
Och detta ger vi våra barn som ännu inte har fullt utvecklade hjärnor ännu.
Skrämmande. Hoppas att alla som kan, tittar på programmet.
Ja, det är intressant.
Det är och har varit i många decennier- en kultur av att laga mat med mycket processat socker i.
Vanlig mat som ska anses vara "nyttig" eller i vilket fall inte direkt onyttig, innehåller ofta socker.
Det är vardagsmaten det, och på det så äter människor pizza, hamburgare osv med ÄN mer fett och socker när de firar något.
Portionerna har blivit större dessutom.
Det är sorgligt hur vana vi blivit med att äta stora mängder onyttig mat.
- Redigerat 2023-01-23 17:48 av [Sommarros]
Det är ju inte bara maten utan drickan med, jisses vilka frätskador en del tonåringar har från läsk och energidrycker. Det kommer bli dyrt för dem i framtiden hos tandläkaren emaljen läker ju inte av sig självt. Och hur mår alla inre organ av de mängderna läsk en del får i sig idag
Jag gjorde all barnmat själv från grunden och saft och läsk var ytterst sällsynt hemma hos oss. Båda döttrarna vägrade gå in på McDonalds och dom andra kedjorna. Matbrödet bakade jag själv och det var alltid osötat. Välling vägrade båda två, men jag ammade dom länge - 3 år vardera. Visst bakade jag bullar då och då, men alltid med mycket lite socker i degen. Barnen var friska och hade nästan ingen frånvaro från skolan. Det i särklass mest populära godiset var råa grönsaker med yoghurtdipp. Funkade bra både som mellanmål och som (tv)-godis.
/Désirée
Jag gjorde all barnmat själv.
Minns en tripp till Smögen då sonen satt i sulky.
Jag hade för första gången köpt en burkmat till honom för det var en spontan utflykt.
Han totalvägrade. Han fick leva på frukt den dagen😉
/Maria
#2: Det är otroliga mängder, nu anses det helt normalt att en person dricker en flaska på 0,5 L till maten eller "bara för att".
När vi växte upp (70-talet) så var det lyx om syrran och jag fick dela på en flaska på 33 cl, det räckte dessutom. Var man törstig så fanns det ju vatten i kranen…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En annan aspekt är att en del av fettet motionerades bort tidigare decennier.
Senaste tiden sitter barn stilla mer, och de gör att de blir överviktiga.
Så tråkig utveckling!
#5 Uppväxt på 70-talet jag med vi var tyvärr 3st syskon som fick dela på en 33cl läsk så det var ingen stor skvätt man fick.
#7: samma här. Och lördagsgodis för 25 öre.
Restaurang visste jag inte vad det var när jag var liten.
Men ett tag var Jello populärt….. 😀
När jag fick min son -81, så läste jag en bok, om alternativ barnmat. Den stärkte min tidigare uppfattning om skräpmat och processad mat. På den tiden fanns det inte på långa vägar, så mycket snabbmat som numera. Men bokens innehåll träffade mej totalt, så efter amning, så blev det bara hemgjord första mat, som kokt broccoli, kokt potatis med smör, m.m. När sonen sen växte upp, kunde man se att han i 1:a hand valde grönsaker framför annat. Han fick inget socker före 4 års ålder. Fick det då tyvärr hos dagmamman.
Nu är han vuxen, med 2 egna barn, som är uppväxta på precis samma sätt. Bara hemlagad mat med grönsaker som huvuddel på tallriken. När jag kommer på besök, så har jag INTE godis med mej, utan oftast sockerfritt, hembakat bröd och små snack-morötter och gurka. Dom älskar det.