Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2311 ggr
Lorita
2007-06-04 16:30
0

Frukt i mat?

Jag var bortbjuden i helgen och det var flygande Jakob, det var fantastiskt gott, förutom att jag har svårt för frukt i mat. Det blir för sött, min dotter bara älskar ananas och banan i mat, men jag har svårt för det. Hur ställer ni er till frukt varmrätten?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MarieK
2007-06-04 16:35
0

Frukt är frukt och mat är mat. Sällan mötas det två!

HannaM
2007-06-04 16:49
0

banan är blärk i mat, men äpple, helst tillsamans med rotfrukter är väldans gott

Malin-A
2007-06-04 16:51
0

jag tycker banan o ananas e gott tillsamans.. men det får inte bli för mycket, lite lagom.. =)

Pasi
2007-06-04 18:11
0

Jag tycker personligen att frukt (t ex ananas, vinbär el plommon i köttgryta), inte för mycket då, är vansinnigt gott i mat.Räcka ut tungan Tyvärr har jag min överkänslighet mot kolhydrater som hindrar mig från att äta några mängder.

trinan
2007-06-04 20:21
0

Banan är ok i mat men ananas tycker jag inte om alls.

paronskrutten
2007-06-04 22:52
0

Äpple i en stek är mums!

Annars är det lite onödigt att koka bort alla nyttigheter i frukten.

Helena

Sehvrin
2007-06-05 01:38
0

Brukar relativt ofta använda äpple, men annars  inget annat (gillar inte annanas, annars hade jag nog kunnat tänka mig det också)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Trollcina
2007-06-05 16:14
0

Jag tillhör dom som gärna blandar frukt i det gröna för att inte tala om bär.

Ett gott tips som jag lärt mig från Tv4, den här sallden är min och Kronbloms favoritsallad till kött av olika slag.

1 pkt Ruccola sallad

1 pkt fetaost

1 tsk flytande honung

1 tsk balsamvinäger

1 msk olivolja

½ dl blåbär

½ dl hallon

Valnötter

Smula ner fetaosten i ruccola salladen, blanda ner balsamvinägern, olivoljan och honungen. Slå på blåbär, hallon och valnötterna. Servera till grillat eller stekt kött från gris, ko el kyckling.

Den här sallen är helt enkelt görgod men faktum är att de flesta frukter gör sig jättebra i en sallad, det finns också en hel del varma rätter där just frukt förhöjer smaken med sin sötma. Så jag gillar frukt i maten mao bara den passar till rätten.

paronskrutten
2007-06-05 17:29
0

Mandariner i sallad är mums :D

Helena

MarieK
2007-06-05 17:39
0

OK, jag ger mig, jag ska prova att ha lite frukt eller bär i maten. ;)
Jag börjar nog med salladen som vi får ta del av  här ovan.

HannaM
2007-06-05 17:43
0

rivet äpple blandat med rivna morötter och vitkåål är också gott

fido
2007-06-06 22:23
0

Då vi har ugnsbakade rotsaker brukar vi lägga dit äppelklyftor , sedan hittade jag en sallad med mango , och eftersom jag är förtjust i den frukten så blir det ibland en sådan sallad.

Icecold Angel
2007-06-06 23:54
0

När jag är hoss en kompis så serverar henne föräldrar nästan alltid vitkålssallad med annanas. Godare än vad det låter.

Frukt till mat? Nej. Frukt till allt!

WiktZac
2007-06-07 00:12
0

Frukt fungerar som krydda, men inte som ingrediens - inte hos mig. Det enda jag kan komma på är äpple i curryrätter och katrinplommon till fläskstek, men sedan är det tvärstopp. Frukt käkar man möjligtvis till efterätt.

//Zac - märkligt konservativ i just denna fråga. 

magma
2007-06-08 02:05
0

Currysås med äpple i…

ThereseW
2007-06-09 01:03
0

Frukt i mat = Big no-no!

Förutom banan, som faktiskt kan funka i liten mängd..

Trollcina
2007-06-11 14:55
0

Banan är ingen frukt, banan är ett frö, kanske därför som du tycker att det funkar *skratt*

Lorita
2007-06-11 15:05
0

Är inte banan en ört? Min tanke var nog mer frukt, som sälj under varunamnet frukt, annars blir ju paprika, tomat, gurka mm också frukt Räcka ut tungan

Det jag inte tycker om det är den söta smaken, socker i mat det har jag svårt för, söt sur sås är inget för mig Hemlis

paronskrutten
2007-06-13 18:45
0

sötsur sås som är så gott! ^^

Helena

Ulf-S
2007-06-14 09:29
0

Sötsur sås och ketchup är något av det vidrigaste jag vet. Jag har inget emot sött eller surt, men kombinationen ger mig rysningar. (Vinäger är inte så kul på egen hand heller, men går att tolerera i små mängder.)

För att hålla mig till ämnet så gillar jag alla möjliga typer av frukt i mat, man får lite sötma som kompletterar andra smaker väldigt bra utan att det blir sockrigt och sliskigt. Lite, lite honung kan också fungera bra att använda som krydda.

Rent allmänt betraktar jag frukt, honung, socker och liknande som kryddor i matlagning: De ska aldrig vara huvudingredienser, bara piffa till smaken lite.

Sara40
2007-06-14 19:31
0

Åt en variant av salsa med cigtrusfrukter till grillad köttbit för några år sedan i Portugal… Det är bland det godaste jag ätit någon gång, annars är jag inrte särskilt förtjust i frukt i mat och framför allt inte banan eller annanas.

ThereseW
2007-06-16 00:01
0

#17 Det måste nog vara så ;)

Trollcina
2007-06-21 13:54
0

Ett gott recept till grillat och framförallt enkelt nu när vi snackar om frukt.

• Melon
  • citron/lime
  • salt
  • vitpeppar

Minst en timme innan serveringen gröper/skär man i tärningar melonköttet av valfri sort … brukar själv använda mig av Honung el Vattenmelon el båda två samtidigt … lägg melonbitarna i en skål. Riv skalet av en citron/lime samt pressa ur saften över melonköttbitarna i skålen, peppra och salta. Låt stå i kylen fram till serveringen.

Rekomenderas varmt som tillbehör till det grillade - Supergott!

[Asta]
2007-06-21 14:09
0

Jag tycker det beror på vad det är för frukt. Banan i mat gillar jag INTE - jag tycker banan får en fruktansvärt äcklig konsistens när den är varm. Plus att den blir för söt. Men äpplen, citrus och säkert flera andra använder jag ibland.

Sehvrin
2007-06-21 19:13
0

#17 Bananen är är ett bär, men ett bär är också en frukt (detta har min lärare i botanik, Dan Wahlström (lektor i botanik), sagt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Trollcina
2007-06-22 02:28
0

Det var en mkt säker källa som påstod att banan var ett frö och jag tyckte det var så kul och trodde blint på det.

Där ser man att även säkra källor behöver kollas ibland innan man sprider infon vidare. Har ägnat en stund åt till att leta fakta om bananen och det enda jag hittar är att bananen är en frukt.Förvånad

Lorita
2007-06-22 08:42
0
ChatNoir
2007-07-25 14:15
0

Min mamma brukade göra Cranks sallad av selleri skuret i små bitar samt surt grönt äpple i små bitar. Detta blandas med gräddfil till en god sallad!

april4
2007-07-30 20:27
0

Gott med plommon i steken, blir bara alltför sällan.Glad

ClaudiaZ
2007-07-31 16:14
0

Frukt och bär är godis, inte mat. :)

Lorita
2007-08-01 08:29
0

#30 frukt och bär är god kost, med fibrer och antioxidanter,  både nyttigt och gott Skrattande

ClaudiaZ
2007-08-03 01:12
0

#31 Varför inte äta grönsaker istället? Då får man vitaminer, mineraler, fibrer UTAN socker. :)

Lorita
2007-08-03 11:04
0

#32 varför vara så överdrivet rädd för socker? Fibrena i frukt är nyttiga för oss och antioxidanterna puss att det är gott. Vad är det för fel med att ätt något gott i bland.

WiktZac
2007-08-03 12:30
0

De sockerstinna frukterna ger guldkant på tillvaron för många, men ingen skall komma och påstå att frukt är nyttigare än grönsaker. Grönsaker vinner på alla punkter, förutom just socker/kolhydratsinnehållet.

Se det som lördagsgodis? 

//Zac

MarieK
2007-08-03 23:15
0

Frukt är så mycket mer än "guldkant" för mig. Jag äter frukt till mellis på f.m och mår finfint av det. Direkt efter träning, redan i omklädningsrummet, så tar jag också frukt för där duger inte grönsaker.
När jag väljer vad jag ska äta utgår jag naturligtvis inte enbart på nyttighet utan jag vill ju att det ska smaka också. Så jag väljer aldrig mellan frukt och grönsaker, utan var sak har sin plats.

ClaudiaZ
2007-08-04 15:59
0

#33 Frukt kan vara en bra grund till övervikt, det leder till skador i tänderna, det kan bygga upp ett sockerberoende. osv osv osv.

Det finns inget som frukt har i form av nytta som inte grönsaker har.

Att det är gott, det vet jag. Sött triggar ett välbehag hos folk. Men det ska ätas med måtta, istället för godis. En gång i veckan kanske.

Prova att gå utan frukt i en vecka. Får du problem så är det antagligen ett sockerberoende som spökar.

Lorita
2007-08-04 16:22
0

#36 frukt har nyttig fiber struktur och antioxidanter det finns mycket större bovar till över vikt än frukt. Flytande socker färgsatta med konstgjorda färgämnen och smacksatta med onaturliga aromämnen (läsk) är nog den enskilt största boven. Ett passivt stilla sittande liv är också en stor orsak. Frukt har aldrig varit något problem för mig, det som däremot var svårt för mig att sluta med när jag la om min kost till en nytigare variant (enligt talriks modellen) var vittbröd, det var tufft och gav abstinens. Sen en annan sak som var jätte jobbigt för mig det var när jag bestämde mig för att sluta med fabriksgjorda kött produkter. Det var korven, där kan man tala om abstinens, köttbullar och liknade hade jag inga problem med. Frukt det kan jag och har jag alltid kunnat var utan om det är så, jag äter frukt när den är fin och det går långa perioder då man inte kan få tag på frukt som motsvarar mina krav.

Om man ser till GI då är vitt bröd värre än att äta rent socker, varför då ge frukten som har mineraler, antioxidanter och fibrer en dålighets stämpel.  Jag tycker man ska börja med att lida igenom en slopning, av läska, saft, vitt bröd och godis, ge det två tre veckor sen är nog även socker suget borta.

Trollcina
2007-08-08 16:59
0

#36 Jag är också sockermissbrukare och är en "Nykter Sockermissbrukare" sedan 1996.

Jag kan väl delvis hålla med dig om att frukt triggar igång sötsuget men för mig har det också betydelse vad jag äter i övrigt under dagen samt om jag äter mina tre mål mat per dag och vad mina intag består av inkl min känslobalans för dagen.

Äter jag en dag för mkt spannmål så är det kört för min del och har det dessutom hänt något som kanske fått mina känslor i svall - Ja då är det bara att hänga hänglås på skåpen och kasta nyckeln för annars är jag där.

Jag har lärt mig under de här elva åren att så länge jag äter av allt, även om intagen från spannmålsgruppen sker mkt sparsamt och har superkoll på alla andra intag per dag så klarar jag av att äta frukt utan att sockersuget triggas igång då kan tom frukt bli bara en frukt per dag tom.

Så du ser det är inte så enkelt att alla reagerar på samma sätt trots gemensam sjukdom.

H Cina

supermoccine
2007-08-15 11:52
0

För min del (nykter sockerberoende sedan 1,5 år) funkar det att äta frukt MEN jag måste vara uppmärksam. Äter jag frukt efter ett mål mat är det sällan problem och heller ej att blanda bär i frukostens proteindrink. Däremot vore det ingen bra idé att äta bara frukt/bär när jag är hungrig. Så att ta en frukt som mellanmål går inte för sig om jag inte ätit t.ex. ett par hommos-knäckemackor innan och fått en bas av protein, fett och långsamma kolhydrater att stå på.

Angående frukt i mat måste jag nog säga att det är något av det äckligaste jag vet. Det går ibland, men oftast är det riktigt vidrigt. Pluggade på en folkhögskola de två senaste åren där vi fick all mat lagad. De hade för sig sådana där päckliga saker som att blanda mandarin (inlagd i sockerlag dessutom!) i salladen och ananas (också sockerlag där) på pizza och lite andra sådana läskigheter. Allt för ofta. Jag är glad att jag är vegan och i varje fall slapp köttgrejerna med katrinplommon i. Minns dem från min barndom. Hua!