Fråga om kaloriförbrukning
Hej alla!
Jag har funderingar kring kroppens förbränning (är inte så påläst på området) och har en fråga till er. Jag använder sedan några veckor fitbit-appen för att se så att jag äter tillräckligt per dag, men har börjat fundera över upplägget där. Den anger ju att jag ska äta mindre de dagar jag rör mig mindre, och mer de dagar jag rör mig mer. MEN, kan man verkligen göra så? Säg att jag rör mig så att jag förbrukar 500 kcal mer per dag fem dagar i veckan, kan det då vara så att min kropp är inställd på det och förbränner lika mycket även om jag inte rör mig så mycket de tre andra dagarna? Eller är kroppen så precis som fitbitappen, och alla andra appar där man registrerar dag för dag? Dessutom tycker jag bara jag blivit tröttare sen jag började registrera maten, och de dagar jag inte tränar är jag så mycket mer hungrig och orkar inte göra något alls, trots att jag äter "rätt" mängd kalorier. Jag är normalviktig (inte underviktig, inte överviktig) och vill behålla min vikt (vilket jag knappat in).
Jag hade velat få kontakt med en dietist via vårdcentralen, men min vårdcentral har ingen dietist, det är kanske inte så vanligt att folk går till dietist? Jag känner att jag hade velat ha stöd i detta och har inte möjlighet att anlita en PT just nu då jag studerar och har begränsad ekonomi på det området. Jag vill äta om jag är hungrig, jag hatar verkligen att vara hungrig (det är stor skillnad på hungrig och sötsugen), men om jag ska hålla mig till mina kalorier går jag hungrig om kvällarna och nätterna både med det höga intaget på träningsdagar, och det låga på vilodagar.
Ska tilläggas att jag pga sjukdom inte kunnat träna på flera år och är alltså inte vältränad så bör inte ha någon supersuperförbränning. Kanske har jag bara sämre absorption i tarmen, har levt med IBS-liknande symtom de luxe i flera år, men har sedan 2017 hittat rätt kost för mig och har inte längre problem, så tycker att tarmupptaget borde fungera bra för mig?
Åh, det känns som en sån djungel. Jag vill bara kunna äta när jag är hungrig och veta att det inte gör att jag går upp till överviktig…
- Redigerat 2023-04-06 21:43 av Little My
Eftersom du är normalviktig och har hittat den kost som får dig att må bra, förstår jag inte varför du räknar kalorier. Bättre att satsa på periodisk fasta och se till att äta dig lagom mätt.
/Désirée
Jag mår inte bra, jag är ständigt trött, och ville därför registrera mitt matintag för att se om jag behövde äta mer.
Vad äter du?
/Désirée
Kolhydrater i form av havreprodukter (havrebröd, havregrynsgröt) samt protein i form av proteinpulver samt olika vego-proteinkällor, fiber i form av grönsaker samt bran flakes samt fett i form av det fett som finns i mjölkprodukter samt i rapsolja och olivolja. Funderar mest på min fråga om kroppens energibehov skiftar mycket från dag till dag eller ej.
Jag tycker inte det ser ut som om du äter speciellt mycket riktig mat.
Varför proteinpulver? Är du vegetarian? Är den appen du har i så fall anpassad för vegetarisk kost?
Huruvida kroppens energibehov skiftar med olika aktiviteter är olika från person till person, vilken förbränning man har, hur mycket man sover, hur mycket muskler etc. Olika människor har olika metabolism.
Men det är inte så enkelt som att du äter ett visst antal kalorier och sedan använder upp dem i rörelse. Det där att man kan "promenera bort" en bulle är bara nys.
De flesta kalorier bränner kroppen genom att helt enkelt hålla igång sig själv och dess olika organ, blodflöde, hjärta, hjärna etc.
Det du bränner på rörelse är inte så mycket.
Väg dig för skojs skull en kväll när du går och lägger dig - och så på morgonen efter. Konstigt nog har du tappat i vikt trots att du legat i sängen. Visserligen tappar man en del vätska, men inte så mycket. Det säger en del om vad som drar kalorier i kroppen. Att sova ordentligt är också ett bra sätt att hålla vikten. Att inte stressa är en annan viktig faktor.
Naturligtvis skall du äta så du blir mätt, men inte så mycket kolhydrater som det ser ut. Har du inte en massa muskler som kan ta hand om dem så blir det bara socker av det. Sockret i blodet gör att kroppen utsöndrar insulin, vilket är fettinlagrande. När insulinet går upp sjunker blodsockret, och ibland hastigt, vilket gör att du känner dig obehagligt hungrig nästan hela tiden.
Tränar du mycket styrketräning och bygger muskler skall du också komma ihåg att muskler väger mer än fett, så att ställa sig på vågen för att kolla om man håller sin vikt är inte så talande. Bygger du muskler skall du gå upp i vikt, så bättre att t ex kolla midjemått.
Jag tycker inte du skall äta efter någon app, de som har gjort den känner inte din kropp och dina behov och kan inte råda dig till vad du skall äta. Läs istället på om moderna kostråd, leta efter sockerfällor i maten, ät nyttiga fetter (smör, olivolja, kokosolja t ex) eller fet fisk, fett kött (om du äter det). Mycket grönsaker, men håll koll på vilka som innehåller lägre antal kolhydrater och mer fibrer.
#5: Tack för svar :) Jag tänker att kolhydrater behövs för att få energi, det är ju de som lättast omvandlas till glukos och så länge jag äter den mängd som behövs för min kropp är det ju min huvudsakliga energikälla. Att bryta ner fett till energi kräver ju mer energi än att bryta ner glukos. Jag är medveten om insulinets påverkan och det är därför jag inte äter frukt och överlag försöker leta upp långsammare kolhydrater som ju t ex finns i havre. Tyvärr tål jag inte fisk, och äter inte kött, så jag får försöka lösa min kost utifrån det. Socker försöker jag undvika så långt det går, även om jag unnar mig något gott såsom en bakelse kanske varannan vecka, likadant med snabbmat (t ex halloumiburgare med pommes), jag tänker att två gånger i månaden är ändå en ganska liten belastning för kroppen att ta hand om sådan "föda" och det bör inte ha så stor negativ inverkan på mig totalt sett.
Om du går in på dietdoctor.com så kan du läsa och lära hur man äter utan att räkna kalorier, enbart kolhydrater. Där finns en massa recept, även vegetariska.
Så skönt att slippa räkna kalorier.
#6: Kroppen använder glukos för en del processer, men det är något den kan tillverka själv om vi äter rätt. (Inget märkligt, tänkt på att kor kan omvandla gräs till mjölk.)
Om du hela tiden stoppar din kropp full med kolhydrater så blir kroppen "lat" och tillverkar inte glukosen den behöver. Men den du tillför går rätt in i blodet och gör inte att kroppen startar de processer som den är gjord för att gå på.
Jag var en kolhydratmissbrukare förut och min lever gjorde inte glukos själv, jag fick ständiga blodsockerfall, fick äta var tredje timme för att hålla igång kroppen.
För mycket kolhydrater, speciellt från spannmål skapar dessutom andra otrevliga biverkningar i kroppen som låggradiga inflammationer vilka ligger bakom en mängd sjukdomar och symptom.
Du skall inte äta mat med lättillgänglig energi - det är sån mat man går upp i vikt av. Kroppen skall jobba, få fart på blodcirkulationen, hålla dig varm etc.
Min kropp klarar sig absolut inte utan animaliskt protein, men jag vet att det finns de som topptränar utan, du får leta efter dem och deras kostråd.
Om man inte äter kött är det väldigt vanligt med B12 och järnbrist, du måste kolla dina värden. De finns i växtbaserad mat, men kroppen tar inte upp det lika lätt så det gäller att vara riktigt påläst så man inte får brist.
Äter du ägg så är det väldigt bra föda. Ett par ägg och lite ekologisk paprika med te eller kaffe med kokosfett till frukost ger dig energi och stadga att stå dig ett tag. Jag skulle testa att skippa havren ett tag och äta mat med lite mer energi.
Dessutom brukar de som har IBS bli bättre utan spannmål.
Så släpp appen, leta efter mat med lågt kolhydratinnehåll, ät ägg och grönsaker, olivolja, smör, kokosfett, skippa spannmål. Och räkna för guds skull inte kalorier. Det är helt gammaldags och jag fattar inte att det finns appar idag som håller på med sånt.
Precis som flera säger så är det meningslöst att räkna kalorier. Viktigt är att äta så ren och oprocessad mat som möjligt och så fiberrikt som möjligt. Eftersom du inte äter kött och fisk bör du äta många och olika baljväxter, ärtor, bönor, linser, dessa ger bra näring och fibrer. Sedan bör du äta mellan 500 och 800 gram grönsaker om dagen.
Vanligen äter jag 2-3 gånger per dag och inga mellanmål eller fika. Jag börjar min dag med att äta ca 300 gram grönsaker inklusive lite hemgjord kimchi och hemgjord surkål och till det oftast grovt surdegsbröd med hummus av något slag, eller ägg i någon form + en stor mugg te. På sena eftermiddagen äter jag t ex en rejäl wok med mycket grönsaker och glas- eller sötpotatisnudlar. Därefter ingenting, utöver vatten eller möjligen örtte. Visst förekommer det att jag tar en kopp kaffe och då blir det ofta en frukt till kaffet, elker Finn Crisp med någon hummus. Jag är inte vegan, men jag äter mest veganskt.
Ägg är mycket bra och nyttig mat.
Vill rekommendera dig 2 olika poddar att lyssna på:
Så lever du längre av och med professor Bertil Marklund och journalisten Linn Alsterby, dom går igenom och tar upp den senaste forskningen kring hälsa och kost. Mycket trevlig och inspirerande podd.
Hälsorevolutionen av och med Maria Borelius, vetenskapsjournalist och Carina Nunstedt förläggare och producent. Också en mycket bra och inspirerande podd och dom har gett ut flera böcker inom ämnet hälsa.
/Désirée
#9: Där sa du nåt; syrat är ju mumma för magen och hela kroppen. Jag har gjort surkål här i Spanien nu och den är bara två veckor, men jag skall börja äta imorgon, annars hinner jag inte äta upp den innan jag skall hem.
Fina tips om poddar. Jag har läst Maria Borelius förra bok, men den nya verkar också spännande. Hon är verkligen påläst och gräver sig ner ordentligt i ämnen.