Sill
Min mamma har gett mig frusna, hela, sill. Vad kan man göra med sill? Steka? Alla recept jag hittar med sill är mestadels inlagda sill i burk från affären.
Ja, ordet sill har tyvärr blivit synonymt med inlagd sill 😅😑
Sill är jättegott, men lite annorlunda än mycket annan fisk med lite skarpare smak. Den är dock väldigt mångsidig och man kan göra mycket med den. Sill och Strömming är typ samma sak, det är samma fisk men sill fångad på västkusten (och lite större) medan strömming är fångad på östkusten. Så sill kan användas till allt som strömming kan användas till.
Personliga favoriter är strömminglåda (sillåda då alltså 😅) vilket är en slags Jansons frestelse fast med sillfiléer rullade runt någon god fyllning.
Annars är bara ull enkelpanerad i grovt rågmjöl serverad med kokt potatis, smält smör och lingon jättegott 😋
Att flyga är att misslyckas med att falla.
#1: Åh vad gott det låter! Tack för tipsen, det panerade lät ju himmelskt gott 🥰
Den sillådan lät lite komplicerad, vad skulle man rulla den i för sorts fyllning?
Fick nämligen en hel del sill så alla förslag uppskattas!
Sök på strömmingrecept så kommer du hitta hur mycket som helst.
/Maria
#3: Jaha! Det tänkte jag inte på, tack för tipset! 😊
Jag implicerade det men kunde ju varit tydligare 😅
Bra #3 👍
Beror nog lite på vad man är van vid. Jag tänker inte på den som svår men sen gillar jag att laga mat och så, så kanske…
Men om du får kokt potatis över någon gång är det bara att skiva upp lägga på filéerna i rullar, slå på gräddmjölk, klicka på lite smör och peppar och så ströbröd så sköter det sig själv i ugnen ca 20 minuter.
Fyllning kan vara finhackad lök, finhackad ansjovis, rom (kaviar), riven pepparrot, dillkvistar och liknande. Man kan med fördel använda mer en än fyllning också…
Att flyga är att misslyckas med att falla.
Kräftströmming kanske?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Jaha då tror jag att jag förstår :) Var väldigt länge sedan jag gjorde fisk i ugn så det ska jag definitivt prova!
#6: Åh det såg gott ut, kanske provar detta imorgon måste bara tina fisken 😋