Kost iFokus

Kost

Läst 336 ggr
Fridaaaa
2023-04-25 16:27
2

Matvanor

Jag är selektiv i kosten och tycker det är svårt att hitta bra balans i maten.
Speciellt så jag kan gå ner i vikt.

Har ni några bra tips och råd?
INTE tips om LCHF, eller att övergå till vegetariskt! Eller med sötningsmedel i (magont!)

Jag äter nästan inga grönsaker, älskar däremot frukt och bär
Rotfrukt endast potatis.
Äter det mesta i kött,-fisk,- och fågelväg.
Diverse mejeriprodukter
Ris, pasta

Bland annat

Men svårt att hitta bra balans, och vikt & mått står still fastän jag rör på mig mycket och äter små portioner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
2023-04-25 16:37
2

Jag vet att du inte vill höra om LCHF, men Ketodieten kanske låter bättre.
Eftersom din vikt står still, fastän du rör dej och äter små portioner, så är det ju fel någonstans. Läs på och begrunda innan du helt avfärdar "mitt" sätt att leva sunt och bra.

Fridaaaa
2023-04-25 16:42
1

#1 Ketodieten är inget som fungerar för min del. Det är nästan som LCHF.
LCHF kraschade min mage. Och det blir också väldigt enformig kost för min del med LCHF eller ketodieten.

• Redigerat 2023-04-25 17:06 av Fridaaaa
CasaRamon
2023-04-25 17:23
0

#2: ok, du har provat Lchf och det passade inte dej. Nu måste man inte leva så till 100 % och det är definitivt inte enformigt. Jag har levt med denna livsstil i 16 år nu, och har aldrig mått bättre. Jag äter gott och nyttigt vid varje mål. Är fullt frisk, äter inga mediciner och är 74 år. Alla mina jämgamla vänner, äter flera olika mediciner, vilket är vanligt vid vår ålder. Jag går på gym 2-3 ggr i veckan och kör ett intensivt program. Mao, jag orkar mer numera än innan min Lchf-tid.

Fridaaaa
2023-04-25 17:25
0

#3 Jag skrev att det är enformigt för MIG. Det är massor av det jag äter som försvinner, så för MIG blev det enformigt. Plus då kraschad mage.

Ja det är ditt val - jag mår inte bra av det. Alla är olika.
Så vill att du respektera det, eftersom jag redan skrivit i inlägget att det inte är ett alternativ.

CasaRamon
2023-04-25 17:33
0

#4: ok, jag respekterar det. Men försök att äta lite grönsaker i alla fall. Man kan göra jättegoda gratänger av ex broccoli och blomkål. Själv äter jag spenat varje dag, i min äggröra och som sallad. Vitkål undviker jag, då min mage inte gillar det, tyvärr.

Fridaaaa
2023-04-25 17:35
0

#5 Jag äter de grönsaker jag kan, i den mängd jag kan. Inget jag kan ändra på, kämpat med det i över 15 år.

Jag äter ingen form av kål.
Äter endast gurka, majs, ärtor och viss sallad. Tomter går bra i passerad form eller pure eller ketchup. Är de grönsaker jag äter.

beem
2023-04-25 19:18
0

Undvik godis, fikabröd, vitt bröd och allt med mycket socker i. Regelbunden motion. Det fungerar.
Vi äter mer socker i matvaror än vi kan tro så att ha bra koll på det ger resultat.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2023-04-25 19:28 av beem
Fridaaaa
2023-04-25 19:32
0

#7 Står i inlägget att jag rör på mig mycket. Rör mig mycket på jobbet samt promenader & pw med hunden.

Äter minimalt med bröd och godis. Fikabröd är med extremt sällan.

beem
2023-04-25 20:17
1

Att röra på sig är ju inte samma som motion. 1 tim snabb promenad morgon och kväll så pulsen stiger rejält.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaaaa
2023-04-25 20:22
1

#9 Nog olika hur man tolkar det. För mig ingår motion när någon skriver att de rör på sig mycket, då det är en slags motion med. Finns flera olika

Jag går promenader med hunden dagligen :)
Dock inte på morgonen när jag börjar kl 7, men 1-4 promenader per dag, varierande tempo och längd, beroende på om jag är ledig eller inte

Fridaaaa
2023-04-25 20:23
0

Men nu är inlägget om matvanor :)

snowy00
2023-04-25 22:01
2

#0:

Vad som hjälpt mig att gå ned i vikt är att räkna kalorier via en app. Nu har jag ett matschema, så det mesta är redan räknat och klart, men så fort jag äter utanför schemat så ändrar jag det i appen. Äter oftast inte fler kalorier än 1900-1950 kcal per dag då jag fortfarande vill gå ned i vikt, och det funkar. Att jag äter endast vegetarisk kan säkert också spela in.
Sen motionerar jag och tränar regelbundet.

Men begränsar man kaloriintaget tillräckligt så ska man ju gå ned i vikt🙂 sen får man ju se till att äta varierat utöver det, och inte för mycket fett och socker, men det är ju ganska självklart

Fridaaaa
2023-04-26 07:02
1

#12 Jag har haft lifesum men var svårt att hålla rätt mängd kalorier och den skapade bara stress och ångest av att väga allting. Men jag gick inte ner ens jag låg på 1200 kcal (mådde dock skit), och förbränner mer än det. Fungerade bra under föräldrarledigheten men inte efter det (Jag fryser tex inte in mat jag lagat mer än extremt få undantag)

Men är svårt att hitta bra balans i kosten tycker jag.
Hitta bra alternativ för min del.

Jag motionerar dagligen :) (dvs rör på mig mycket varje dag)

• Redigerat 2023-04-26 07:08 av Fridaaaa
snowy00
2023-04-26 16:20
0

#13: Okej, ja 1200 kcal per dag låter alldeles för lite. Det förbränner man nog även om man inte rör sig något alls i stort.

Fridaaaa
2023-04-26 16:30
0

#14 Det var bara kort period. Legat på 1400-1600 kcal annars. Men gick inte ner. Och är frisk enligt läkare.

Men är svårt att hålla sig på max 1600 kcal tycker jag, och inte vara hungrig.
Och svårt att finna bra balans

snowy00
2023-04-27 01:16
1

#15: 1600 kcal hade nog jag tyckt varit svårt också :) men där jag ligger nu funkar bra för mig i alla fall, men alla är ju olika.
Har du sett en sån här kalkylator nån gång? https://www.kalkylator.org/bmr-kalkylator/ ville bara tipsa. Men du verkar ju ha koll på detta med kalorier redan.

Med vår BMR-kalkylator kan du snabbt och enkelt räkna ut hur många kalorier du behöver per dag beroende på vad du väger, hur lång du är och din dagliga aktivitet. Man använder energi oavsett om man ligger i soffan och kollar tv eller springer ett marath…
Fridaaaa
2023-04-27 08:14
0

#16 Ja det har jag redan räknat ut flera gånger, och under 1600 kcal är vad jag ska ligga på för att gå ner.

Men räkna kcal blir det inte fler gånger, det skapar bara stor stress och ångest hos mig med allt vägande ect. Men alla är vi olika :)^

Men främst vill jag hitta bra balans i kosten och så, vilket är svårt, vilket är det svåraste.

snowy00
2023-04-27 21:38
0

#17: jag förstår hur du menar :)

Lia
2023-04-27 22:38
1

Mitt tips är att träffa en dietist. Jag har selektiv ätstörning till följd av autism och fick träffa en dietist pga det. Det kan vara ett bra sätt att bolla tankar och få tips. Jag har IBS och har också testat LCHF under lång tid, men det blev enformigt snabbt och magen krånglade under hela tiden så det var bara att ge upp. Dietisten föreslog att ersätta ett mål om dagen med måltidsersättning bland annat. Jag har också testat att i förväg ha räknat ut kcal på de vanligaste rätterna som brukar funka för mig, så vet jag vilken mängd som gäller tex för en middag och så slipper man räkna varenda gång.

Jag har väldigt svårt för vissa livsmedel, även de som jag vill kunna äta och även provat många gånger. Går det inte så går det inte, men många människor har svårt att förstå när de inte upplevt det själva. Jag har för vana att försöka testa ett nytt livsmedel då och då. Ibland går det över förväntan trots att det inte gått tidigare. Ibland fungerar det bara i vissa former. Ibland fungerar det inte alls. Och ibland fungerar det bara en kort tid. Sen tycker jag att det är bättre att äta enformigt än inte alls, för så kan det ju också bli ibland när det är svårt att äta.

Jag har egentligen inte så många fler tips fastän jag kämpat med detta hela livet. Det är svårt helt enkelt. Men eftersom alla är olika så rekommenderar jag dietist. Det gäller bara att komma till rätt också och det är inte heller helt lätt. Jag förstår att du har det jobbigt.

Fridaaaa
2023-04-28 08:30
0

#19 Redan pratat med 2 och de hade noll förståelse för selektivitet i kosten, så det har jag gett upp. De envisades med att jag skulle äta sånt jag inte äter osv.
De lyssnade inte öht. Kontaktade dietist via vårdcentral.

Vi bor 3 stycken i hushållet så lagar inte mat enbart till mig, och jag går inte efter recept, så är svårt.

Ja jag har haft detta problemet sedan jag var barn. Mina föräldrar har försökt hela min uppväxt men det har inte fungerat ändå. Jag måste ta allting i min takt osv. Skönt att höra fler med exakt samma problem (om man får skriva så?) vissa tycker man är kräsen och en "börda" istället fastän man inte är kräsen. Det är inte speciellt lätt att leva med.