för många kalorier????
jag kände mig sugen på att baka en mugcake idag så jag gjorde det och åt, men efteråt insåg jag att den innehöll 819,5 kcal och jag har redan ätit 300+ idag och har fortfarande måltider kvar. jag kan inte skippa något för jag har ganska strikta regler eller vad man ska säga. vet inte exakt vad middagen innehåller men jag tog på ett ungefär och då blev det lite över 2000kcal och så mycket ska jag inte äta. ska springa ikväll så då kanske jag kan bränna lite men ändå. tror ni jag kommer blir tjock? :(((((((
Du MÅSTE söka hjälp!
Du kommer förstöra din kropp och må mer psykiskt dåligt
Våga ta hjälp med ditt mående - det är inget fel med att göra det.
Nej du mår inte bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sluta räkna kalorier. Om du vill hålla vikten, så avstå då från socker, mjölmat och andra snabba kolhydrater. Läs på om Keto-kost. Man kan äta mycket och gott, utan att behöva oroa sej.
#2 Personen är mindreårig och har någon form av ätstörning.

Du skrev för nån vecka sen att du var 14 år och vägde 44kg.
Du behöver absolut inte hålla på att räkna kalorier eller oroa dig för att bli tjock. Kan du inte sluta med det själv så ta hjälp av någon vuxen.
Jag har ju redan förklarat för dig det där med kalorier.
Kroppar fungerar inte så, det där är bara gammalt skrock. Läs igen vad jag skrev i din förra tråd.
Visste inte att personen är minderårig, men det blir ju allt vanligare att unga personer tänker allt mer på sin vikt. Så mitt tips att dra ner på socker och snabba kolhydrater, gäller även för unga personer.
#6 Enligt mig dumt råd till 14 åring
tror ni jag kommer blir tjock?
Nej, vi tror snarare att du kommer bli så mager och smal att din kropp och psykiska mående tar skada.
Mvh // Johan
#7: Jag kan inte tycka att det var ett dumt råd till en 14-åring. Jag tycker att det är ett råd som passar även yngre än så. Många barn idag, lever på pasta, pizza , pommes frites, bullar, kakor, smörgåsar av vitt bröd, och annat som inte innehåller någon näring alls. Dessutom chips och godis.
#9: Rådet bör nog vara att ha en balanserad kost, inte en diet. (Även om en diet kan vara balanserad kost)
Mvh // Johan
#9 Vissa av dem grejerna är ingen fara, i måttlig mängd.
Vet att du är insnöad på typ LCHF-aktigt. Men jo det är inte lämpligt råd till 14 åring. Det triggar bara ätstörning ännu mer.
#11: Först och främst så är jag inte "insnöad" på min livsstil. Jag har inte nämnt LCHF, som tydligen stör dej. Men jag vet skillnaden mellan bra (näringsrik) mat och skräpmat. Viktigt framför allt för ungdomar som växer. Om man skaffar sej en sund livsstil i ung ålder så lär man inte behöva oroa sej för övervikt, just med dom tankar som hej888 har, och skriver om.

#12 Fast väger personen 44 kg kanske det är en senare diskussion. Om man vill.
#13 Håller med där.
#12 Ifall en person har ätstörning får man aldrig säga det här får du inte äta eller det här bör du undvika det kan trigga igång en ännu värre cirkel. Och TS tankar väcker misstankar om ätstörning. Min syster har haft ätstörningar både som ung och ett återfall som vuxen hon hade inga begränsningar när det gällde kosten som gravid mer än att inte röka eller använda alkohol den där listan på mat att undvika som gravid bör en barnmorska ej ge till en patient som har tidigare ätstörningar. Allt en person med ätstörningar äter är bättre än ingenting även skräpmat är bättre än ingenting
- Redigerat 2023-04-25 18:35 av Åsa S
För der första blir du inte tjock även om du skulle äta det dubbla mot vad du behöver en dag. För det andra så är du redan väldigt lätt och dessutom bara 14 så du bör absolut inte räkna kalorier eller ha extrem fokus på vad du stoppar i dig. (Som övriga redan påpekat.)
Snälla sök hjälp innan det går för långt eller blir farligt. En ätstörning förstår så mycket av ens liv och ju längre den pågår desto svårare blir det att ta sig ur det hela. Dessutom tar det flera år tills inte bara huvudet men även kroppen lyckats att mer eller mindre återhämta sig. Det sliter mycket på kroppen och psyket. Äter man lite så börjar även hjärnans kapacitet att sänkas då energi saknas.
https://www.shedo.se/atstorningar/varningssignaler/
Här kan du finna information.