Antiinflammatorisk kost
Googlar man "antiinflammatorisk kost" så får man upp en mängd med svar och de flesta följer samma röda tråd men det finns skillnader och inget är vetenskapligt bevisat - än. Det pågår forskning inom området.
När man äter en antiinflammatorisk kost så utesluter man livsmedel som sägs "driva" inflammationer i kroppen såsom socker, gluten, mjölkprodukter, tillsatser och transfetter. Kort och koncist skulle man kunna säga att man plockar bort alla hel och halvfabrikat och lagar mat från grunden men bra råvaror.
Inom detta finns det några inriktningar; Paleo/Stenålderkost, AIP (en strikt variant av Paleo), glutenfri medelhavskost, LCHF och en växtbaserad. Gemensamt är att alla går tillbaka till grunden av maten - utan tillsatser men med olika grader av strikthet av hur mycket du ska/bör äta av vissa saker.
Vad räknas då som "grunden" när det kommer till mat?
Bladgrönsaker, baljväxter, frukt och bär, nötter och fröer, glutenfria sädesslag, fet fisk - helst vildfångad, skaldjur, kött från gräsbetande djur eller vilt, ägg från frigående höns, inälvsmat, fermenterad mat - ex surkål och kimchi, kryddor och örter, smör (helst ghee) och omega 3-fetter.
Alla har inte möjlighet till att hitta kött från gräsbetande djur eller vildfångad fisk men välj då det som är bäst på hyllan i butiken, ekologiskt eller kanske från den lokala bonden.
Fördelarna med att äta någon typ av dessa koster är att du blir piggare, sover bättre, stabilare blodsocker, jämnare humör och minskar inflammationer i kroppen. Många med magbesvär upplever även en stor skillnad men här är det lite individuellt med vad du kan äta. Även de med autoimmuna sjukdomar upplever en stor förbättring och kan i en del fall även minska ner på sina mediciner. (självklart med doktorns översikt här!) Sen, om man har autoimmun sjukdom är det även viktigt att se över sitt liv i överlag - vila och återhämtning är viktigt. Stress i för stor mängd och för långvarigt gör att kroppen har svårare att läka sig själv och "driver på" inflammationer.
Sen bör man akta sig för att gå på alla dessa glutenfria varianter som finns i butikerna. Ett glutenfritt bröd har en väldigt lång innehållsförteckning med en mängd olika varianter av stärkelser, dvs tungt processade råvaror som inte alls räknas som "back to basic". Baka eget bröd med andra mjöler som mandelmjöl, kokosmjöl, rismjöl, bovete med flera beroende på var man satt sin gräns med vad man vill äta och mår bra av. Havre är en de som är i gråzonen - vissa äter och andra inte.
Var börjar man då? Man kanske inte gör hela omställningen på en gång utan tar det lite eftersom så det inte blir övermäktigt med alla omställningar i både kropp och tänk.
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
Jag skulle inte säga att jag följer en antiinflammatorisk diet, men jag tar mycket inspiration utav detta, sedan ett par år tillbaka.
Jag har fått utesluta b la vete, socker och många konstgjorda sötningsmedel sedan många år tillbaka. Dessa pajade min mage så totalt att jag inte ens smälte maten jag åt tillslut. Har vid något tillfälle fått i mig sådant jag inte tål. T ex på restaurang eller när de hade socker i tepåsarna… Jag blir sjuk i en vecka…
Lakto-ovo-vegetarian är jag sedan jag flyttade hemifrån vid 19.
Jag har ledproblem. Grunden är att de är överrörliga och så får jag också inflammationer då och då. Vad jag äter gör faktiskt stor skillnad, för hur ofta jag får dem här inflammationerna.
Så jag utesluter mycket, bara för att jag blir sjuk utav det, men försöker att begränsa andra livsmedel och lägga till annat, för att jag mår bättre utav det.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Tänk även på att allt inom antiinflammatoriskt inte är antiinflammatoriskt. Tyvärr är det ofta hög mängd histamin, lektiner, oxalsyra och annat som kan trigga inflammationer. Jag blir ofta väldigt tung och svullen av antiinflammatorisk kost och har mycket problem med histaminpåslag.
Man får prova sig fram.
Hur gick det sen för dig?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!