Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 118 ggr
Bobbinrobin302
2023-02-04 08:46
1

Otrolig hunger

Hej Jag har under ett år gått ner 26kg på att äta 300 - 400g pasta och sedan någon sås till ( allt vid en sittning på kvällen )

Men nu har jag gått upp 7kg för att jag efter måltiden, har ett otroligt sug efter mer mat, så då kan jag äta 300g pasta till eller äta 2 påsar chips eller 10 korv med bröd.

Jag är inte hungrig under hela dagen, fram till ungefär 17 då kickar min överdrivna hunger in, jag försöker hålla mig. Men jag har ett problem med min sömn som gör att jag inte kan sova om jag inte har mat koma, annars ligger jag i sängen till ungefär 2-3 på natten.

Jag har testat äta havregryn till frukost med en vitamin o mineral tablett och en omega-3 kapsel
Och 200g broccoli och 100g gröna bönor
Med 100g wokmix och 2 ägg till lunch
För att sedan till middag äta
50g linser, ~ 120g kyckling filé
300g broccoli, 50g gröna bönor
100g ärtor, 100g wokmix.
Och ibland en pulversås utan att tillsätta smör och kanske 50g quinoa

Men jag blir ändå sugen på mer mat och kan inte hålla mig och vräker i mig tills jag känner mig så full att jag spricker.

Snälla, jag behöver något råd, jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag räknar kalorier och väger min mat varje dag
Men varje kväll förstör jag för mig själv och den onda cirkeln är omöjlig för mig att bryta känns det som.

Det skulle kännas jäkligt om jag gick upp alla kilon jag förlorat, då jag för ett år sen vägde 105kg och efter ett år var jag på 79kg

Nuvarande vikt 86kg

DesK
2023-02-04 09:40
1

Hej! Det innebär att du har ätit tre till 4 portioner pasta om dagen! Det ser ut som att du äter väldigt mycket, ungefär som en elitidrottare. Så frågan blir om du tränar mycket och har ett fysiskt ansträngande jobb. Vikten i sig säger inte mycket, det finns många faktorer som spelar in, som t ex kön, längd och ålder. Processad mat och pulversås är aldrig bra mat, korv och annat processat kan ätas i liten mängd, men pulversås är onödigt. Jag rekommenderar dig att ta råd av en kunnig kostrådgivare inom Paleo. Tror också att du kan behöva KBT.

/Désirée

• Redigerat 2023-02-08 16:23 av DesK
Bobbinrobin302
2023-02-04 10:16
0

#1: under en lång tid har mitt arbete krävt att jag promenerar 10 - 12 km och sedan stå upp i sex timmar i sträck. Sedan involverade det till viss mån även lagom tunga lyft och kraft tag.

Har alltid ätit mycket mat, fram tills jag blev 15, sedan började jag äta mycket igen när jag blev 21, vilket kom med en svår depression.

Du har säkert rätt i att KBT kan va något för mig, träffar vården en gång i veckan så jag kan säger ta upp den frågan

DesK
2023-02-04 10:41
1

Det låter som någon typ av butiksarbete och en rätt normal belastning. Jag är 60+ och går ungefär lika mycket varje dag.
Du bör försöka hitta ett bra ätmönster, men ta det i små steg och stapla bra vanor på varandra. När det går trögt, så får du säga till dig själv, jag kan inte ÄN. Så kallade mikrovanor är oftast en bra och hållbar lösning.

/Désirée

Sindri
2023-02-04 17:57
3

Jag är inte ett dugg förvånad över att du får ett våldsamt sug efter att ha ätit så mycket pasta. Jag kan inte alls äta pasta eller snabba kolhydrater utan att få ett jättesug efter mer. Och det är inte riktig hunger utan blodsockerfall som orsakar matbegäret.

Vi är alla olika, men jag hör till de som inte tål speciellt mycket kolhydrater, speciellt inte snabba, som framförallt socker, men också i pasta, potatis och vitt bröd.

Jag skall försöka förklara lite förenklat hur det fungerar. När kroppen får i sig snabba kolhydrater gör den snabbt socker (glukos) av det.
Vi skall ha lite glukos i blodomloppet (men det tillverkar levern), och för mycket socker är skadligt för våra blodkärl (och en massa andra saker; matar bl a fel sorts tarmbakterier, göder inflammationer mm, mm), därför producerar kroppen insulin i bukspottskörteln, för att oskadliggöra sockret och rensa ut det från blodkärlen. Det gör det bl a genom att lagra in det som fett (därav viktuppgång).

Ofta råkar det bli lite för mycket insulin i blodet och då faller vårt blodsocker, så då skriker kroppen efter mer att äta. Om man ständigt tillför socker utifrån blir levern lite lat på att tillverka egen glukos så då skriker kroppen efter lättillgänglig glukos (socker).

Så du ser, man hamnar i en ond cirkel. Så - skippa pastan (jag har svårt att förstå att du kunde gå ner på pasta, men de var kanske den långa fastan emellan dina mål som gjorde sitt), ät proteiner från fisk, kött eller bönor -och fett. Fettet gör dig fort mätt och håller dig mätt länge. Olivolja, kokosolja, smör är bra fetter.
I nötter finns också bra fetter och det är superbra som mellanmål.
Ät också mycket grönsaker, det ger dig fibrer och är bra för din tarmflora, som hjälper dig att bryta ner maten till rätt sorts näring.

Som du äter nu känns nästan lite som bulimi. Har du andra problem (förutom sömnen) som ligger bakom ditt ätande?

När jag slutade med pasta, vitt bröd och andra snabba kolhydrater började jag sova ordentligt.
Prova en middag på t ex blandfärsbiffar (eller fläskfärsbiffar), rejält med grönsaker och kryddsmör. Drick bara vatten till.

Det kan ta ett tag med omställning, men snart kommer du att känna äkta hunger istället för blodsockerfall som lockar dig till omåttligt ätande.

CasaRamon
2023-02-05 15:50
2

#4: Kunde inte ha sagt det bättre själv. 👍

Sindri
2023-02-05 16:16
1

#5: Tack!