Tomater
Jag brukar odla cocktailtomater på balkongen varje sommar. Före den första nattfrosten kommer brukar jag skörda allt, även de som fortfarande är gröna. De brukar att mogna och bli röda efter att de skördades.
Men om jag köper cocktailtomater i affären och har med ett par som inte är helt mogna, dvs. lite gröna, blir de inte rödare när de lagras.
Finns det någon som vet vad det beror på? Jag har funderat på om industriella tomater kanske behandlas på något sätt som stoppar mognadsprocessen, så att de ska hålla längre. Men även ekologiska köpta tomater beteer sig på det här viset. De borde ju inte få behandlas. Någon som vet?
Jag är helt överygad om (och detta gäller inte bara tomater) att det beror på att frukt och grönt transporteras och lagras alldeles för kallt. När du kyler ner dem avstannar mognadsprocessen och den kan inte återupptas när de sedan förvaras varmt igen.
Jag pratar och tjatar i de affärer jag handlar i om att man inte skall förvara frukt och grönt för kallt. T ex paprika och rotfrukter klarar lite lägre grader, men hur man kan komma på tanken att förvara mango och kiwi i 5 grader övergår mitt förstånd.
När det gäller tomater har man fattat att de inte skall ligga kallt i butiken, men under transporten vistas de i kylbilar.
- Redigerat 2022-05-23 15:57 av Sindri
#1:
Men när jag skördar alla tomater före den första nattfrosten har de säkert stått ut med temperaturer nära noll grader. Men om de fortfarande sitter kvar på plantan kanske det inte stoppar mognaden?
Min sambo jobbade förr i en stor matbutik där hon var ansvarig för frukt och grönsaker. De skickade henne till en kurs där hon lärde att tomater och tropiska frukter inte ska lagras för kallt. De förlorar smak och aroma. Men hennes chef ville ändå ha tomaterna i kylrummet, så att de ska hålla längre. Det är inte lika viktigt att ha bra kvalitet än att inte behöva kasta bort för mycket som inte säljs.
Hur som helst, jag kom att tänka på det här när jag såg de halvgröna tomaterna i affären idag och beslöt att inte köpa. Sen tittade jag på mina balkongtomater, som nu är ärtstora och kan inte vänta att de mognar. 😄
- Redigerat 2022-05-23 16:08 av Condor
Ärtsoppa? Lyckost! Jag lär få vänta länge på mina……
#3:
Nej, jag skrev att tomaterna är "ärtSTORA". 😄 Det kommer nog att ta 3 veckor till, tills dom första är mogna.
Haha, jag har inte ens knoppar. Mina kommer i slutet på sommaren.
#5:
Här brukar vi vara några veckor tidigare än i Sverige med allt som odlas. Vi har redan sommar temperaturer och i fredags var det 30 grader.
Oj, visste inte att du var "sydlänning". 😀
#7:
Lite längre söderut än Sverige. Jag bor i Österrike.
Oj, då hinner du få en lång säsong med tomater och annat gott.
När vi drar ner till Spanien i början på oktober brukar jag ha en låda gröna tomater med. 😊 De mognar så snällt.
#9:
Tyvärr har jag bara en balkong att odla på, så jag kan inte odla så värst mycket.
Jag brukade också alltid ta med frukter från mina semeterresor. På kanarieöarna finns de små jättegoda bananerna, som inte finns att köpa i affärer här. Sen brukade jag köpa apelsiner direkt från bönderna i Masca. Dom går inte att jämföra med apelsinerna i affärerna här. Mums!
Det blir en hel del plats för frukt i resväskorna när man har förbrukat saker som man tog med sig ner. 🙂
#10: säg inte det. Man kan odla i nivåer och i amplar. Speciellt cocktailtomater borde funka i ampel. Det finns även smultron och jordgubbar som funkar till det. Under tomatplantorna kan du odla sallad, örter eller blommor. Bara du öser på med gödsel så funkar det. :)
Haha, den här gången hade jag med mig 17 tomatplantor, gräslök och ett antal salladsplantor. All torkar ju bort annars. Och allt överlevde och skall snart ut i trädgården här.
#11:
Men jag har ju redan så mycket annat på balkongen, som blommor, en palm, kaktusar och sen måste det bli plats över för balkongmöblerna. Det är redan trångt med det som vi har nu.
Vi hade en gång en sån där korsning mellan smultron och jordgubbar, men den fick spindelkvalster. Paprika hade vi också en gång, men blev också drabbade av kräk.
Tomatplantan är redan 1,5 m stor och en meter bred. Om jag inte klipper av den, blir den 2-3 meter. Inget solljus når ner till jorden i krukan och rötterna breder ut sig så att det inte går att odla något annat i den.
I slutet av säsongen brukar kräken som jag kämpar mot över sommarn vinna över plantan. Tripsar, vita flugor och stritar brukar att förstöra plantan. Det är problemet om man bara har en liten plats att odla på och ingen trädgård.
Ojoj, ja det är nog bäst att klippa ner den lite. OM du hade haft plats hade du kunnat få 2 tomatplantor då. Men du kanske har någon granne som blir glad?
#14:
En tomatplanta räcker för att vara självförsörjande i ungefär 3 månader, så den duger gott. Bara för att göra grannar glada behöver jag inte en planta till. 😄
Grejen är den, ju fler plantor som står tätt, ju fler kräk. Jag vill inte använda mig av gifter, utan brukar bekämpa kräken med andra åtgärder. Tomatplantorna är ett problem, eftersom nyttoinsekter som rovkvalster eller guldögonsländlarver inte kan krypa fram på de håriga grenarna och bladen. Vita flugor och stritar kan man heller inte bekämpa med dom.
Man kan bara plocka bort blad som har cluster med kräk och hänga upp klisterfällor.
Jag läste just om ett gammalt recept med apelsiner. Man kokar skalen och lite av köttet, spär med lite vatten och duschar på.
Har du testat neem? Eller att sätta en vitlöksklyfta bredvid tomaten?
Jag menade såklart att du kanske har en trevlig granne som skulle bli glad för en planta.😁
- Redigerat 2022-05-24 20:39 av Sindri
#16:
Apelsinerna har jag inte testat, men värt ett försök. Neem olja hjälper bara mot krypande insekter, men inte mot flygande, dvs. inte mot vita flugor och stritar. Dessutom blir bladen förstörda och det finns också kritik mot använding av neemolja.
Jag har också försökt med att spraya sån där tvållösning som finns att köpa mot kräk. Sen var alla balkongblommor som befann sig i närheten av tomatplantan förstörda.
Jag har sprayat vitlök och ramslök mot svampsjukdomar och det har visat sig att ramslöken var mer effektiv. Men mot kräk hjälpte det inte.
Men när kräken börjar att sprida sig ska jag pröva det där med apelsinerna. Hur mycket apelsin på hur mycket vatten behövs det?
Jag såg aldrig något riktigt recept - bara hur man skulle göra. Om du googlar kanske du hittar mer info. Skall i alla fall köpa en apelsin nästa gång jag handlar. Om det finns ekologiska för det känns som en förutsättning.
#18:
Apelsiner har vi altid hemma. Men om man inte vet hur mycket apelsin i hur mycket vatten, är det svårt.
Jag hittade ett recept här:
Tyvärr ska det blandas med tvållösning och hjälper bara mot myror och bladlöss.
Jag kommer att chansa. Det skall bygga på att krypen inte gilla doften av apelsin.
#20: Aj, det var ju synd, men jag har såna också……
Vad är det för kryp du slåss mot?
#22:
Som jag skrev, brukar tomatplantan drabbas av stritar, vita flugor ( https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_whitefly ) och tripsar. Tripsarna är inte ett så stort problem, men de vita flugorna och stritarna ställer till det mycket värre.
Tråkigt - du får väl helt enkelt jaga med pincett. 😉
Lite dyrt kilopris för tomaterna kanske……
https://shop.nyttodjur.se/shop/11-vita-flygare---mjolloss/9-mjollusparasitstekel/
#25:
Ja, men jag kollade om de finns i affären där vi brukar köpa guldögonsländelarver och där är dom billigare, bara 7,83 euro.
Tack för tippset. Då kan jag hålla de vita flugorna i chack när de dyker upp igen. Nu kvarstår bara problemet med stritarna.
Jag hittar inte igen det jag läste om apelsinskal, men har köpt en apelsin idag och letade fram lite recept, testa du med, det kostar ju inte så mycket med en ekologisk apelsin (jo, 12 kr var iofs lite dyrt).
https://krishijagran.com/agripedia/how-to-make-insecticide-using-orange-peel/
https://www.ehow.com/info_12024751_citrus-fruit-peels-insecticide.html
#27:
Tack för länkarna. Jag förstår. Det är samma ämne som förekommer i citronella doftolja för doftlampor, som också rekommenderas mot myggor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Citronellolja
"Citronellolja är också känt som växtbaserat myggmedel , och har registrerats för denna användning i USA sedan 1948. Forskning visar också att citronellolja har starka svampdödande egenskaper, och är effektiva som medel för att lugna skällande hundar."
Det finns också citronella armbnd för att skydda sig mot myggor:
https://www.amazon.de/MosquitNo-Connected-Single-Adult-Armband/dp/B00Q70QE5M
Jag prövade ut ett citronella armband en gång i tiden. Jag har också försökt att smörja in mig med citronella olja. Det hjälpte inte det minsta mot myggorna. Men den starka lukten var inte att stå ut med. 😄 Därför tvivlar jag också att det hjälper mot stritarna. Men åtminstone vet jag nu hur jag kan bekämpa de vita flugorna. Tack för det i alla fal.