Kost iFokus

Kost

Etiketterkostvidsärskildabehovlivsstilochspeciellabehov
Läst 103 ggr
DesK
2021-10-18 09:00
3

Livsstil och diabetes

I tråden om vad som innehåller socker inne på Matlust blev det diskussion om diabetes och livsstil. Fortsätt gärna i den här tråden.

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Sindri
2021-10-18 12:10
1
I dagarna släppte vi Statistikenhetens egen tungviktare (bokstavligt talat med sina sextiosex fullspäckade sidor), nämligen vår konsumtionsstatistik som redovisar den svenska konsumtionen av en rad olika livsmedel, däribland socker. Just vår statistik över sockerkonsumtion har tidvis varit utsatt för kritik, framför allt för att statistiken inte omfattat hela spektrat sockerarter och därför ska ha missat…
Maria
2021-10-18 13:19
2

#1 Det var ju en ganska jämt stapel över tid i exemplet.

/Maria

Pyttelite
2021-10-18 14:33
3

#1: Ja och diagnostiserad sockersjuka har ökat men det är inte samma som att man får sockersjuka av att äta socker.

Namnet har inte med intaget att göra utan halten i urin och blod innehåller socker - därav namnet.

Läser ja statistiken är konsumtionen från början av 1900-talet tämligen lika.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-10-18 14:35 av Pyttelite
Sindri
2021-10-18 16:54
4

Även om det inte är en markant ökning så har det ökat. Om man sedan räknar in det socker som finns i snabba kolhydrater som bröd, pasta nudlar så blir ju siffran lite högre, men jag tror inte ökningen av diabetes bara beror på kosten, det är dels genetiskt vilka som inte tål så mycket, dels beroende på livsstil med alltmer stillasittande, stress och sömnbrist.
Kanske vi är något snabbare på att diagnosticera diabetes särskilt hos äldre.
Hur som helst så är det väl konstigt i så fall att de som blir diagnosticerade med diabetes 2 och slutar med framförallt snabba kolhydrater kan dra ner på, och i vissa fall sluta helt med mediciner. Det säger väl något om att kosten har betydelse.
Nu har diabetesvården äntligen "fått" börja rekommendera lågkolhydratkost till diabetiker, men förr var det väldigt viktigt att at sitt äpple kl 3 så man kunde skjuta in insulin sen. Väldigt kontraproduktivt och en orsak till mycket onödigt lidande med alla biverkningar som följd.

Jag tycker också det är gott med sockerkaka och marängsviss, men det är ingen mänsklig rättighet att äta det, och jag skulle aldrig i livet tillföra något i kroppen som är dåligt för mig i långa loppet för att kortsiktigt kunna njuta av det. (Nej, har inte diabetes, men mår förfärligt dåligt av socker och snabba kolhydrater)
Jag tycker hela diabetesvården sviker diabetikerna, istället för att visa alternativa sätt att leva. Jag vet att man propagerar för motion och att gå ner i vikt. Men för många är det omöjligt att gå ner i vikt med det som i Sverige kallas "normalkost" eller "tallriksmodellen".
Vem orkar gå omkring och vara hungrig jämt? Hunger i sig är stressande för kroppen, och då är man inne i en ond cirkel med kortisol, minskad ämnesomsättning, mer viktuppgång mm mm.