Allergisk mot baljväxter och nötter
Jag vill verkligen börja äta nyttigt…
Mitt problem: pengar, ork och allergier. Det slutar ofta med snabbmat, men om jag har tur orkar jag slänga ihop någon grönsakssoppa.
Söker man på nyttig och enkel mat är majoriteten rätter med baljväxter i. Eftersom jag är jordnötsallergiker så har jag korsreaktion mot många baljväxter och vågar inte riktigt experimentera mig fram vad jag kan äta eftersom min allergi är dödlig (självklart har jag olika stark reaktion beroende på allergenet, vissa baljväxter reagerar jag mer på än andra men jag känner inte riktigt att risken är värd det).
Så många grönsaker går ut snabbt eller är dyra. Vill inte bidra till matsvinnet men många gånger är man också för trött för att fixa mat. Kämpar med psykisk ohälsa så vissa dagar är jag helt på att laga mat och andra dagar orkar man knappt lyfta ett finger. Periodsvis orkar man inte göra något och all mat bara går ut.
Har ni några tips? Enkla rätter för de dagar man inte orkar något? Enkla rätter som innehåller all näring och allt det nyttiga vi människor behöver? Tips på hur man gör med mat som går ut osv? Självklart mat som inte innehåller nötter eller baljväxter.
Jättetacksam för svar! Tror verkligen att nyttigare mat i allmänhet kan göra så mycket för mitt mående :)
- Redigerat 2021-09-17 19:39 av [Tismon]
Vad gäller det ekonomiska så råder jag dig att äta grönsaker i säsong. Då kommer man ofta undan billigare.
Nu har t ex kål bra priser, passa på och köp. Annat som kommer är squash och rotfrukter. Du kan även ha tur att hitta kampanjpriser på tomater, gurka, paprika.
Alla de där grönsakerna kan man äta råa, men börjar de se vissna ut så mixa ihop en soppa eller gör en gratäng.
Enkla grundrecept; Soppa - dela grönsaker i bitar, fräs i lite smör, häll på lite vätska (vatten, buljong, vinskvätt etc). Om du vill, mixa allt, späd med mera vätska, krydda.
Gratäng - dela i bitar, lägg i smord ugnsform, krydda, häll på en skvätt grädde, riv över ost. Hyvla över lite smörklickar. In i ugnen tills det får färg.
Med rotfrukter som börja bli vissna kan man göra samma sak, riv grovt, blanda med kryddor och grädde och skjuts in i ugnen. Mellan 200 - 225 grader brukar funka bra. Det kan ta allt från 25 till 35 minuter beroende på grönsakernas skick och ugnen.
Vips - så har du fått grönsakerna/rotfrukterna att leva lite längre. Det håller sig minst 5-6 dar i kylskåpet.
Den matlagningsovilliges bästa vän är en frys! Har du ingen så försök klura ut var du skulle kunna få plats med åtminstone en liten frys.
De dagar andan faller på så lagar du mat. Att laga 5-6 portioner tar inte så mycket mer tid än att laga 1. Sedan har du 4-5 dagar när du inte behöver laga mat. Kan du omöjligt skaffa frys så laga åtminstone 3 mål åt gången. Äter du det varannan dag så håller det sig.
Att laga grytor är också ett sätt att spara tid och kraft. Ja, det tar lite tid att skära, men sedan sköter grytan sig själv och blir godare för varje dag.
Gryta kan man göra på nöt, fläsk, kyckling eller fisk.
En av mina favoriter är köttfärs- av en stor sats köttfärsröra kan man göra allt möjligt. Tacos, köttfärssås, gratäng, moussaka.
Eller så gör man bara hamburgare av köttfärsen. Men gör många, endera stek och frys in, eller frys in råa och stek eftersom.
Att undvika baljväxter är inte så svårt, det finns så många andra grönsaker att äta. Och som sagt var. kolla butikernas veckoerbjudanden - du kan alltid hitta billiga färska, eller frysta grönsaker där.
Hmm okej väldigt bra råd! Jag undrar däremot, hur vet man vilka grönsaker som är i säsong? (jag är så dålig på det där.) hur blir det på vintern när du inte har grönsaker i säsong?
När det kommer till maträtterna, vilka kryddor, smaksättare osv passar? Vad är alltid bra att ha hemma? Jag har en väldigt liten frys men borde nog försöka rensa den lite, har bara så dåliga idéer på vad man kan göra. Mestadels råvaror frysta och inte rätter men låter ju jättesmidigt att ha färdiga rätter frysta :)
Jag har nog aldrig gjort grytor. Är det bara att slänga ihop en massa ingredienser? Hur vet man vad som går ihop och med vilka kryddor? Vad menar du med att den blir godare för varje dag? Jag vill gärna äta mer fisk för det är så nyttigt men mitt problem är att den så lätt går sönder och blir helt geggig, om du förstår vad jag menar. Kan man undvika det i gryta? Jag köper endast fryst fisk för att färsk fisk är alldeles för dyrt. Brukar du ha potatis till gryta eller något annat?
Tack så hemskt mycket för alla tips och ursäkta om jag ställer för mycket frågor. Har alltid bara lagat mat efter recept så jag vet ingenting om improvisera mat haha
Fråga på du bara. 👍 Jag kunde inte laga mat alls när jag flyttade hemifrån, men nu är det en stor hobby och enligt min man så är det godare hemma än på krogen. 😊
Det kommer, det kommer.
OK - vi börjar med kryddor
Förutom salt och peppar. Jag använder vitpeppar mest till fisk och svartpeppar till kött, fågel, grönsaker. (Det finns många roliga annorlunda pepparsorter, men det kan du kolla å lite senare)
Örtsalt t ex Herbamare. Passar till grönsaker, omelett, kyckling mm.
Timjan - passar till köttmarinader (både vilt, fläsk och nöt), grytor, soppor, köttfärs, kyckling.
Oregano - gott i köttfärssåser eller-röror, till både nöt- och fläskrätter
Rosmarin - för mig framförallt kyckling- och lammkrydda.
Dragon - om man gillar det så är det gott till t ex kyckling, ugnsgrillade tomater.
Paprikapulver - passar till grönsaker, omelett, grytor, soppor med både kött och fisk.
Chilipeppar - om man vill hotta upp det lite mer i allt som ovan. Kan användas till att krydda upp t ex en majonnäs.
Enbär - krossade enbär kan man ha i köttfärsrätter och köttgrytor för att få lite spännande viltsmak.
Spiskummin - om man gillar det så är det gott i t ex köttbullar eller köttfärsbiffar.
Det finna otaliga olika sorters mer eller mindre exotiska kryddor, men börja med några få.
Om du bara skall köpa en så satsa på timjan.
Har du balkong? I så fall är det busenkelt att odla örtkryddor i kruka. Du kan plocka färska en stor del av året, skörda och torka till vintern. Förvara i glasburkar. En liten kruka från livsmedelsaffären är en bra början.
Krossade tomater är en bra basvara att ha hemma, de håller sig länge och passar till mycket.
Buljong i en eller annan form.
Jag har en förkärlek för vin, brandy och sherry i maten, det är inte nödvändigt men lägger till lite extra till det mesta. Om man gillar öl så är det gott i köttgrytor också. Alkoholen försvinner i värmen.
Lök och vitlök är också sånt som håller sig länge. Förvaras i rumstemperatur.
Nu tar vi grytor. Det kan man göra av kött, fågel och fisk. Skillnaden mellan fisk och andra grytor är att de andra blir godare av att sjuda länge, medan fisken skall läggas i bara så den precis blir varm och förlorar sin genomskinlighet. Grunden till fiskgryta (eller soppa) kan däremot stå och puttra ihop en bra stund.
Grytkött skall vara lite fett annars blir det torrt. Så t ex filéer och rostbiff går bort.
Högrev och märgpipa är mina favoriter till gryta. Ofta kan man i butiker köpa grytkött färdigskuret men tyvärr är det inte så fett då.
En bra gryta kan innehålla t ex
Kött i bitar (500 gram borde räcka till 4-5 middagar)
Salt, peppar, timjan, buljongtärning, krossade tomater, lök och vitlök, lite vatten. Morötter, palsternacka, rotselleri (en, två eller alla tre) En skvätt grädde.
Skär köttet, bryn i smör, salta och peppra. Tillsätt löken i bitar och fortsätt bryna ett tag. Tillsätt övriga kryddor, buljong, vatten och tomater, pressa i vitlök. Och eventuellt vin. Se till att vätskan nätt och jämt täcker köttet. Sjud under lock minst ett par timmar. Under tiden skalar och delar du rotfrukterna, tillsätt dem sedan plus lite grädde och fortsätt sjuda en timme.
Hemligheten med gryta och köttfärssås är att de skall sjuda länge så att alla smaker utvecklas och blandas med varandra.
Jag äter varken potatis eller ris så till gryta äter jag mest ugnsrostad sötpotatis eller också havreris. Man kan också välja att inte ha rotsaker i grytan utan rostade i ugnen och äta till. Då lägger jag till rödbetor. Annars är kokt potatis bra till då kan man mosa upp all god sås med den.
Fisken blir bra om du tillagar den sakta på låg värme. Som jag skrev om gryta och soppa ovan så bara någon minut. Den blir inte så god att göra mycket och frysa igen, men du kan göra en stor grund med grönsaker och buljong (lite vitt vin) och frysa i portioner, sen tar du fram en lagom portion och tillsätter fisken i bitar när du skall äta.
Jag lagar helst fisk i ugn. Jag har sett både lax och torsk i frysen i portionsbitar. Laga i ugn på 125 grader. Jag lägger fisken i en smord form, häller på lite vitt vin, saltar och pepprar och låter den ligga medan ugnen blir varm. Sedan hyvlar jag lite smör över, kryddar lite med paprikapulver. En portionsbit borde ta ca 20 minuter. Köttet skall vara precis så att det delar sig.
Vilka grönsaker som är i säsong märker du på butikernas extrapriser. Nu är det t ex olika kålsorter och rotfrukter. Även squash kan du hitta till bra priser.
- Redigerat 2021-09-18 17:36 av Sindri
Så trevliga och bra frågor och svar 👍😊
På sajten Säsongens bästa,
finns många bra tips om vad som är i säsong just nu
/Désirée
Så! Nu har jag tagit mig i kragen och handlat. Affären höll på stänga så glömde pastelrnacka och rotselleri, jag bara freestylar och använder Paprika och purjolök, även lite potatis.
Vet inte vad för kött detta är, brukar bara få en massa kött av min mamma.
![Uploading_2ca96307-168d-4d1c-b870-c551e7c5f9d8]()
Nu ligger allt och puttrar i krossade tomater, vatten, buljong och alkoholfritt vitt vin (systemet var stängt). Spännande och se hur detta blir, vet inte om jag gjort det minsta rätt haha
- Redigerat 2021-10-04 20:13 av [Tismon]
#5: Hur gick det?
Blev det gott?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6: ursäkta glömde svara.
Gjorde grytan två gånger. Jättegott blev det! Däremot märkte jag att enbären (som det Sindri skrev att man skulle) skulle vara krossade men jag glömde det den första gången. Så det blev lite bättre den andra gången men jättegott var det!
Vad härligt! Nu har du tagit första stegen och nart kommer du att freestyla i köket. Visst är det kul att laga mat!
#8: Ja det är faktiskt jättekul! Grytor är räddningen! 😊 Särskilt bra är det när man inte alltid har råd att ha hemma färska grönsaker och inte har jättemycket som går ihop, då är det bara in med det i grytan
Precis 👍
#10: Tack så hemskt mycket för din hjälp, matlagning kommer vara lättare i framtiden 😀
Så roligt att höra! 😊
Jag vill bara säga att din gryta är en livsräddare! Skulle bjuda min bror på mat men resten av släkten bjöd in sig själv så nu måste jag laga mat till 7 pers….
Tur att denna grytan finns. Brorsan äter däremot inte fläsk så det får bli kyckling istället
#13: Jätteroligt att höra 👌😊
#14: hehe ja 😊 Jag undrar däremot om jag ska skippa enbären eller ha den i kycklinggrytan? Tycker Enbär gav sådan gpd smak men vet inte hur väl det går med kyckling? Har haft i Herbamare, paprikapulver, persilja och timjan

Sambon är i affären och köper saker som fattades, kommer ha i vitt vin bland annat!
- Redigerat 2022-01-05 14:32 av [Tismon]
Jag skulle inte ha enbär till kyckling, det hör till en helt annan smakpalett.
Själv gillar jag mango-kyckling, det finns fryst mango i bitar, det slänger man i sådär 10 min innan grytan är klar. Mycket lök och lite citron. Jag har lagt i klyftor av citron (noga skrubbade) med skal och allt. De blir jättegoda, inte sura alls.
Det passar med lite sötare tillbehör till kyckling. en touch av ingefära om man gillar det.
Annars är rosépeppar väldigt gott till kyckling också.
#17: Tack för hjälpen! Jag lägger i lime-saft (har ingen hel citron eller lime). Tog slut på mangon men lite mango chutney kan jag lägga i :)
Vad tråkigt att du är allergisk mot baljväxter. Jag hade tänkt att tipsa om svarta bönor och ris som tillsammans utför ett fullvärdigt protein. Hade jag varit du hade jag gjort en allergiundersökning för att se vad du kan äta och vad som går bort.
#19: det finns över 200 växter i baljsläktet. Har försökt tidigare men ingen kollar igenom så många växter. Som mest gör dem mandel, de vanligaste nötterna och jorsnötter i blodprov eller stickprov :)
- Redigerat 2022-01-05 16:45 av [Tismon]
#18: Det blir perfekt! Släkten blir impad!
Vad serverar du till? Jag tycker havreris och sötpotatis passar bra.
#21: Tack! Eftersom de flesta gillar kokt potatis blir det de. Om jag hinner tänkte jag slänga rostade sötpotatis klyftor i ugnen med, men har knappt med tid så vi får se :)
Kokt potatis är super att mosa upp smaskig sås med 😊