Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 904 ggr
Beafer
0

Gå upp i vikt?

Någon som har något bra tips om hur man går upp i vikt?

WiktZac
0

Hmmm… AB har genom åren haft en artikel som de ändrat lite grann i och sedan publicerat den. Det mest handfasta rådet är där:

Ät mycket kolhydrater -

• Frukost: Ät gärna gröt eller flingor och frukt.
  • Lunch och middag: Pasta är perfekt. Kokt och bakad potatis är också bra. Undvik pommes frites och stekt potatis som är på tok för fett. Ät mycket grönsaker och avsluta med frukt.
  • Mellanmål: Det är bra att äta många mellanmål. Men undvik choklad, chips, bakelser och annat fett. Ät i stället mycket frukt och en extra macka eller bulle.
  • Kvällsmat: Ta en macka strax innan du lägger dig.

Jag som har en mycket ifrågasättande attityd mot SLV:s kostråd konstaterar helt enkelt att det tydligen är att följa tallriksmodellen med en massa kolhydrater om man vill gå upp i vikt…

Sumobrottarna, de oomtvisterliga mästarna på att lägga på sig vikt gör exakt så. När de vill gå upp i vikt så ökar de på kolhydratsmängden, och när de vill bli viktstabila så minskar de på kolhydraterna; relativt fettsnålt äter de dock hela tiden. Det är ju så att ökar man mängden fett så orkar man inte fylla upp magen på samma sätt.

Jag har givetvis utvecklat resonemanget betydligt mer på min blogg i inlägget - 'Gå upp i vikt!'. Jag tror det är kul läsning…

//Zac

Beafer
0

Tack så jättemycket :)

Beafer
0

Jag läste bloggen också, mycket intressant måste jag säga!

Illan
0

Styrketräna! Muskler väger mer än fett och du får ökad aptit av träningen.

Beafer
0

#4 Det har jag fått hört många gånger. Men jag har inte tid just nu att träna. Såfort jag har tid ska jag börja med det :)